پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.07.2007, 15:18


ایسنا: خبرگزاری آلمان گزارش داد: «اگرچه دولت ایران به طور مستمر می‌كوشد نشان دهد كه این كشور در برابر قطعنامه‌های تحریم شورای امنیت آسیب ناپذیراست، اما برای جلوگیری از چنین تحریم‌هایی همه‌ی تلاش‌های لازم را انجام می‌دهد.»

این خبرگزاری ادامه داد:« تازه‌ترین تلاش ایران در این زمینه نشستی بود كه در تهران با حضور هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست اولی هاینونن، معاون مدیر كل آژانس برگزار شد.

علی لاریجانی، مذاكره كننده هسته‌یی ارشد ایران و محمد البرادعی، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته در وین دیدار كردند تا درباره ‌ی تدوین طرحی صحبت كنند كه بر اساس آن ایران همه‌ی ابهامات فنی باقی مانده درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش را برطرف می‌سازد.

علا الدین بروجردی، رییس كمیسیون سیاست خارجی ایران گفته است:« ابتكار ایران باهدف روشن كردن همه‌ی وجوه فنی پیش از از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی میان لاریجانی و سولانا انجام می‌گیرد.»

خبرگزاری آلمان آورده است: «این طرح در درجه‌ی اول سومین قطعنامه علیه ایران را كه انتظار می‌رود شامل تحریم‌های سخت‌تر باشد به تعویق می‌اندازد.»

در این گزارش آمده است: «طرح توافقی ایران و آژانس یك مشكل دارد كه هاینونن در پایان گفت‌وگوهایش در تهران به آن اشاره كرد و آن فعالیت‌های هسته‌یی ایران است كه در گذشته به آژانس گزارش نشده است.

معاون آژانس هم چنین عنوان كرد كه این نهاد مسوول ارزیابی فنی مبتنی بر بازرسی‌هاست و بنابراین قطعنامه‌های شورای امنیت یا ملاحظات سیاسی فراتر از كنترل آژانس است.»

خبرگزاری آلمان به نقل از یك تحلیلگر سیاسی درتهران نوشت كه به نظر می‌رسد ایران متوجه شده است كه به جای واكنش‌های تند و بیان اظهارات درباره‌ی شورای امنیت و قطعنامه‌هایش، باید همكاری با آژانس را برای مثبت‌تر كردن گزارشات سازمان ملل افزایش دهد.

بر اساس این گزارش ناظران معتقدند كه هر دو طرف تلاش می‌كنند تا مصالحه‌هایی را انجام دهند غرب می‌كوشد خواسته‌هایش را تعدیل كند و ایران غنی سازی را به آهستگی انجام دهد. اما به شرط آنكه ایران همكاری با آژانس را افزایش دهد و به بازرسان اجازه‌ی دسترسی نامحدود و كنترل تاسیسات هسته‌یی را اعطا كند.

در پایان این مطلب آمده است: علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران سفر هاینونن و تیم آژانس به تهران را گامی بزرگ و مهم برای حل مشاجره‌ی هسته یی ایران خوانده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024