جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.07.2007, 6:47


بیانیه شورای مرکزی سازمان دانش آموختگان

در خصوص حمله به دفتر سازمان و بازداشت اعضای آن و اعضای دفتر تحکیم وحدت

پنج‌شنبه، 21 تیر 1386

ادوارنیوز:شورای مرکزی سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوارتحکیم وحدت)در خصوص حمله به دفتر سازمان و بازداشت اعضای آن و هم چنین بازداشت اعضای دفتر تحکیم وحدت بیانیه‌ای صادر کرده است .متن کامل بیانیه سازمان به این شرح است :

در شرايطی که دانشجويان تحول طلب ايرانی با تحمّل فضای سنگين تهدید و زندان و بازداشت حاکم بر دانشگاههای کشور، و با نگرانی نسبت به وضعيت مبهم بازداشت شدگان اخير دانشگاه امير کبير به استقبال هشتمين سالگرد سرکوب 18 تير می‌رفتند، در روزهای پایانی سال تحصیلی‌ای که دانشجویان و دانشگاهیان به تاوان تن ندادن به عوامفریبی‌هاو به جرم رسوا ساختن مدعیان عدالت و مهرورزی با ستاره دارشدن و تهدید و کمیته انضباطی و بازداشتو زندان همراه بود و در پایان آنبا حجم گسترده بازداشت‌ها و حکم‌های سنگین قضایی و انضباطی خبر از پروژه‌ای می‌داد که حذف دانشگاهیانی که دیگرگونه می‌اندیشیدند و آزادی و آگاهی و شرف نسل خود را خواستار بودند و در روزی که تا ابد به نام مظلومیت دانشگاه و دانشجو رقم خواهد خورد اخبار تکان دهنده به بند کشيدن اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، هجوم به دفتر سازمان دانش آموختگان ايران و بازداشت تنی چند از اعضای مرکزيت اين سازمان به همراه ضرب و شتم و تیر و گلوله ، يک بار ديگر از اين واقعيت تلخ پرده برداشت که متولیان نشئه از مستی قدرت در مواجهه با جامعه دانشگاهی شمشير خويش را از رو بسته است و برای يورش به اصحاب علم و انديشه نه تنها هيچ ملاحظه و احتياطی روا نمی‌دارد، بلکه آن را يگانه راهبرد موجود برای فرار از فشار ذهن بيدار اجتماع می‌بيند.

به راستی چگونه است که تجمع محدود، آرام و مسالمت آميز 6 نفر از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت به منظور برپايي اعتراضی نمادين به سلطه ارعاب و وحشت بر محيط دانشگاه با اينچنين هجوم زننده‌ای مواجه می‌گردد و مگر بر طبق اصل 27 قانون اساسی و ماده 20 اعلامیه جهانی حقوق بشر حق اجتماعات و تحصن از حقوق بنیادین و مسلم بشری نیست؟ و بر اساس کدامين حکم دفتر مرکزی سازمان دانش آموختگان ايران بی هیچ بهانه ودلیلی آماج یورش سهمگين لشکری از نيروهای امنيتی و انتظامی قرار می‌گيرد و اعضای آن از جمله سخنگوی سازمان آقای عبداله مومنی و مسوول کمیته فرهنگی سازمان آقای بهرام فیاضی و مسوول روابط عمومی سازمان آقای حبیب حاج حیدری و 5 تن دیگر از اعضا و کارمندان سازمان و مراجعه کنندگان بدون حکم قبلی با ضرب و شتم وگلوله ربوده می‌شوند و دفتر آن پلمپ و اموال آن غارت میگردد ؟ آيا دستگاه قضايي و امنیتی کشور برای پلمپ دفتر يک سازمان قانونی و دارای مجوز از وزارت کشور پاسخ قانع کننده‌ای دارند؟ به راستی این همه واهمه از تحصیل کردگان و دانشجویان و دانشگاهیان به واسطه چیست؟

شگفت آنکه حمله ناگهانی عوامل سرکوبگر به دفتر مرکزی سازمان دانش آموختگان، با شليک گلوله همراه بوده است که اين خود جلوه‌ای بی بديل از خشونت به کار رفته در جريان دستگيری‌های اخير را به نمايش گذاشته و موجی از نگرانی نسبت به سلامت بازداشت شدگان را به همرا می‌آورد. بايد از آمرين چنين رفتاری پرسيد که اين قبيل اقدامات را با اتحاد ملّی و انسجام اسلامی چگونه پيوندی است؟!

فعالين دانشجويي و سازمانها و نهادهای منتقد عليرغم تحمل شدائد و مرارتهای صاحبان قدرت همواره با زبانی نرم و از موضعی دلسوزانه برای منافع ملی و سرنوشت ایران زمین با حاکميت سخن گفته اند تا مگر سخن آنان به گوش زعمای قوم راهی يابد و از اين رهگذر اندکی از کينه و نفرتی که اصحاب قدرت بر ديده بانان جامعه مدنی روا می‌دارند کاسته شود، اما دريغ و درد که گذشت ايام بی آنکه اين انتظار را برآورده ساخته باشد پياپي به اين باور استحکام بخشيده است که حيات سياسي حاکمان امروز اين ديار در گرو سرکوب و خصومت ورزيدن با هر آن پديده‌ای است که از آن بوی انديشه و انتقاد به مشام می‌رسد.

در اين مجال غرض از نگاشتن اين سطور، اتمام حجت با حاکميت نيست، چه آنکه به نظر می‌رسد اينک دير زمانی است که حجت بر حاکميت تمام گشته و حاکمان راه خود را بر گزيده اند. اما با توجه به وقايع اخيِر يادآوری و تذکر نکات زير ضروری می‌نمايد:

1- سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی ضمن محکوميت عاملين و آمرين حمله به دفتر مرکزي و بازداشت تعدادی از اعضای مرکزيت خود و همچنين بازداشت بی دليل اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، اظهار نگرانی عميق خود را نسبت به سلامت بازداشت شدگان و وضعيت جسمانی آنها اعلام می‌دارد و خواستار آزادی فوری ایشان میباشد و ضمن انجام شکایات رسمی خود از یورش برندگان به سازمان صراحتاً هشدار می‌دهد که مسئوليت اين مهم مستقيماً بر عهده دستگاه قضايي وامنیتی جمهوری اسلامی میباشد. چرا که با توجه به شلیک چندین گلوله در ساختمان سازمان دانش‌آموختگان (ادوار تحکیم وحدت)و ضرب وشتم شدید بازداشت شدگان در هنگام بازداشت (به گواهی شاهدان و ناظران) نگرانی جدی نسبت به سلامتی این دوستان وجود دارد.بر این اساس و با توجه به شنیده‌هایی مبنی بر مضروب شدن بازداشت شدگان وحتی احتمال وقوع جراحت ایشان در هنگام تیراندازی‌های صورت گرفته سازمان دانش‌آموختگان خواستار ملاقات فوری وکلا و خانواده این عزیزان با ایشان بوده تا حداقل از سلامت جسمی ایشان اطمینان حاصل گردد. بديهی است در صورت تداوم وضعيت فعلی و ابهام در خصوص شيوه نگهداری بازداشت شدگان سازمان دانش آموختگان اقدامات مقتضی را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

2- نظر به اينکه سازمان دانش آموختگان ايران، سازمانی قانونی و دارای مجوز رسمی فعاليت از سوی مراجع ذيصلاح می‌باشد، حمله اخير به دفتر اين سازمان و پلمپ آن بدون ابلاغ حکم ويا حتی وارد آمدن اتهامی از سوی مقامات قضايي با هيچ معياری قابل توجيه و پذيرش نيست. از همين رو اعضای اين سازمان خواهان اعلام موضع دستگاه قضايي و فک پلمپ از دفتر مذکور می‌باشند

3- موج جديد سرکوب و تهدید علاوه بر آنکه بخشی از استراتژی کلّی قدرتمداران و به ويژه نودولتان به حساب می‌ايد در روزها و ماههای اخير به مثابه يک تاکتيک از سوی کارگزاران دولتی مورد توجه قرار گرفته است. اتهامات اخير وزير فرهنگ احمدی نژاد به مطبوعات و نيز صدور تلويحی فرمان جهاد با دانشگاهيان از سوی پدر خواندگان خشونت و ، در کنار اقداماتی نظير توقيف مطبوعات و رسانه‌ها از جمله توقیف روزنامه هم میهن و تعطیلی خبرگزاری ایلنا و بازداشت مستمر دانشجویان واعمال فشار بر احزاب و گروههای سیاسی مبين اين نکته است که دولت برای سرپوش گذاشتن بر بی لياقتی و ناکارآمدی خود ، برچيدن فضای آزاد نقد و اختلال در جريان آزاد اطلاعات را با سرعت بيشتری در دستور کار قرار داده است، غافل از آنکه مصاديق عينی ناکارآمدی‌های دولت گسترده تر از حدی است که بتوان با اين قبيل اقدامات چاره‌ای برای آن انديشيد.

4- نيروهای آزاديخواه ايران پيش از اين دوران، ظرف يکصد سال مبارزه پر فراز نشيب در جهت نيل به آزادی، مردمسالاری و عدالت اجتماعی روزهای پرتلاطمی را پشت سر نهاده اند. از به توپ بستن مجلس تا کودتای 28 مرداد و از 16 آذر 1332 تا 18 تيرماه 1378، اگر چه تصاويری تلخ و جانگزای در حافظه آزاديخواهان اين ديار نقش بسته است اما به شهادت تاريخ، حتی در سياهترين اين ايام خودکامگان و زورگویان نشسته در قدرت در از ميان بردن روح تحول طلبی و اراده معطوف به بهبود اوضاع نا به سامان جامعه کمترين توفيقی نيافته اند. دريغ و درد که فراموشی، از ويژگی‌های ذاتی اصحاب قدرت است و گويا هر آن که بر مسند قدرت می‌نشيند بر آن است تا خود اين پايداری و مقاومت را به محک تجربه بيازمايد.


سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی
ادوار تحکیم وحدت



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024