سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.07.2007, 23:36


ایرنا: سخنگوی قوه قضاییه درخصوص اجرای حكم سنگسار یك متهم به زنا در یكی از روستاهای تاكستان در استان قزوین ، اجرای این حكم را تایید كرد و گفت: حكم رجم در قوانین مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اما طریق اثبات آن ساده نیست و یكی از مواردی كه قضات احكام این چنینی صادر می‌كنند، استناد به قوانین است.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: بنا بر این نبوده است كه در قوه قضاییه چنین احكامی اجرا شود، اما به پرونده این متهم با دقت ویژه رسیدگی شده و برای متهم مرد این پرونده حكم سنگسار اجراشده، ولی در خصوص متهم زن این پرونده حكم اجرا نشده است.

برخی رسانه‌های خارجی در چند روز گذشته اخباری در خصوص سنگسار این دو متهم منتشر كردند.

جمشیدی گفت: در شرع اسلام در خصوص حكم سنگسار مواردی آمده‌است كه اثبات آن به سادگی امكان پذیر نیست.

وی ازجمله این موارد را "شهادت چهار شاهد عادل"، "چهار بار اقرار متهم" و مسائل دیگر ذكر كرد و گفت: حكم سنگسار پدیده نادری است و قوه‌قضاییه نیز در خصوص احكام این چنینی به شرع مقدس اسلام توجه دارد كه چنین احكامی اجرا نشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته مواردی ازحكم سنگسار بوده كه متوقف شده ولی در موارد دیگری این حكم اجرا شده است.

"جمشیدی" افزود: در خصوص رسیدگی به پرونده سنگسار در منطقه تاكستان قزوین، حكم قطعی بوده و اجرای آن از نظر قانونی بدون اشكال است.


نروژ سفیر ایران در اسلو را فرا خواند

خبرگزارى فارس: وزارت امور خارجه نروژ اعلام كرد این كشور سفیر ایران را بخاطر اداى توضیح درباره سنگسار یكى از اتباع ایران به این وزارتخانه فراخوانده است.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى آلمان از اسلو، اعضاى گروه مبارزه با سنگسار در ایران به نقل از منابع خود گفتند كه فردى به نام "جعفر كیانى" روز پنجشنبه در تاكستان بخاطر ارتكاب زناى محصنه سنگسار شده است.
بنابراین گزارش، "فرجى راد" سفیر ایران در نروژ این گزارش را نه تایید و نه رد كرده و اعلام كرد، مسئله را بررسى خواهد كرد.
"لیو استابولت" وزیر امور خارجه نروژ در این دیدار بر انتقاد اسلو درباره مجازات مرگ و سنگسار تاكید كرد و مسئله فعالان حقوق زنان را با سفیر ایران در میان گذاشت.
پیش از این نیز "اوله كریستیان هولته" سفیر این كشور در تهران از احتمال شكایت جمعى سفارتخانه‌هاى غربى از ایران در صورت صحت گزارش‌ها خبر داده بود.


واکنش کمیسر عالی سازمان ملل

دفتر کمیسر عالی سازمان ملل در حقوق بشر، امروز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گزارش تایید سنگسار جعفر کیانی در تاکستان ابراز نگرانی کرد.
لوییز آربور گفته است: «من از اینکه حکم سنگسار در ایران برغم اینکه دولت آن را به تعویق انداخته بود اجرا شد بی‌نهایت نگرانم. سنگسار نقض آشکار حقوق بین‌المللی‌ست. حقوق بین‌المللی مجازات اعدام را فقط برای جنایات بسیار خشونت‌آمیز و خطرناک محدود کرده است. من مؤکدا از مقامات ایران می‌خواهم نسبت به سنگسار گزارش‌ شده توضیح دهند و همچنین اجرای حکم مکرمه ابراهیمی و افراد دیگری را که به این مجازات محکوم شده‌اند لغو کنند».



در راه برگشت از تاکستانم...

وارش، وبلاگ آسیه امینی: در تاکستانم. تازه از آقچه کند برگشته ام. با اهالی روستا حرف زدم. مردم از ازدحام مامورانی می گویند که برای سنگسار جعفر کیانی اعزام شده بودند.
مردی می گوید : خبر از قزوین اگر نیم ساعت زودتر رسیده بود حکم، اجرا نمی شد! می رسم خبر؟ یعنی چه؟ می گوید ظاهرا از آنجا خبرآورده بودند که حکم اجرا نشود! ولی دیر رسید.

دلم نمی آید بگویم : چه ساده ای مرد! حالم بد است. و شنیده ام در تهران سخنگوی قوه ی قضائیه از استقلال قاضی سخن گفته است! هم ایشان چندی پیش از بخش نامه رئیس قوه ی قضائیه نگفته بودند؟ واینکه این حکمها نه صادر می شود و نه اجرا؟

خونهای خشکیده بر گودال جعفر هنوز تازه اند و دستکشهای خونی مجریان و سیگارهای افرادی که معلوم است چقدر عصبی بوده اند... و ....

در تاکستانم. سه سال یش هم برای مریم .ع. به اینجا آمدم. او محکوم به اعدام بود و الان در گوشه ای از این شهر دارد مثل همه ی ما - و شاید کمی سخت تر- زندگی می کند.

مکرمه در زندان قزوین حال خوشی ندارد. ظاهرا دیروز خبر راشنیده است و خواسته که خود زنی کند اما نگذاشته اند.

چه کسی تضمین می کند این زن سنگسار نخواهد شد؟ چه کسی تضمین می کند که استقلال قاضی این بار نیز جلوی تضمینهای دیگر قد علم نخواهد کرد؟

در دادگستری تاکستان نگاه ها همه خاکستری است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024