چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.07.2007, 19:07


دویچه وله: شاخه‌ی عراق تشکیلات القاعده تهدید کرده است اگر ایران به حمایت خود از دولت عراق ادامه دهد، دست به عملیات نظامی علیه شهروندان ایران خواهد زد. این تهدید از سوی عمر البغدادی، رئیس گروهی که خودرا "حکومت اسلامی در عراق" می‌نامد، صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات البغدادی روز یکشنبه ۸ ژوئیه در یک نوار صوتی در اینترنت منتشر شده است.

رئیس القاعده‌ی عراق گفته است: «ما به ایرانیان، به‌ویژه به رهبران ایران دو ماه فرصت می‌دهیم به حضور خود در عراق و حمایت از دولت آن کشور پایان دهند. در غیر این‌صورت دست به یک "جنگ بی‌رحمانه" علیه ایرانیان خواهیم زد.»

این تهدید شامل بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی در عراق نیز می‌شود که با ایران مناسبات مالی و اقتصادی دارند. بنا به گزارش دیگر منابع خبری، البغدادی هم‌چنین به آن‌دسته از کشورهای عربی که با ایران مناسبات اقتصادی دارند، اولتیماتوم داده است این مناسبات را قطع کنند.

البغدادی علت تهدید خود را حمایت بی‌دریغ شیعیان ایران از دولت شیعه در عراق اعلام کرده است. به گفته‌ی وی دولت تهران در قتل سنی‌ها در عراق و انفجار مساجد آنها دست دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه "حکومت اسلامی در عراق" هم‌اکنون مسئول قتل شمار زیادی از نیروهای پلیس عراق، و نیز طراح و مجری تعداد زیادی عملیات انتحاری علیه نظامیان عراقی و آمریکایی شناخته می‌شود.

سخنان البغدادی در اینترنت در وب‌سایتی منتشر شده که اغلب القاعده از آن استفاده می‌کند.


ایران و القاعده

اظهارات رئیس القاعده‌ی عراق علیه ایران درست هنگامی صورت می‌گیرد که در غرب گزارش‌هایی مبنی بر ارتباط ایران و القاعده انتشار یافته‌اند. روزنامه‌ی "فایننشیال تایمز" چاپ لندن روز شنبه ۷ ژوئیه به نقل از مقام‌های غربی نوشت: «القاعده از خاک ایران به عنوان پایگاهی برای کمک به عملیات خود در عراق و دیگر نقاط استفاده می‌کند.»

به‌نوشته‌ی فایننشیال تایمز غربی‌ها‌ اعتقاد دارند ایران به القاعده کمک می‌کنند، لیکن برای آنها مشخص نیست این کمک‌ها در چه ابعادی است و کلا فعالیت‌های القاعده تا چه اندازه توسط دولت ایران تحمل یا تشویق می‌شود. با وجود این اعضای القاعده با آزادی نسبی به ایران رفت‌وآمد می‌کنند.

پس از سقوط طالبان در افغانستان، شمار زیادی از اعضای القاعده برای فرار از مهلکه وارد ایران شدند و یا برای رسیدن به دیگر کشورها از خاک ایران استفاده کردند. شماری از آنها نیز در ایران بازداشت شدند که همواره یکی از موضوع‌های مورد مناقشه ایران با آمریکا و نیز برخی کشورهای عرب منطقه بود. بنابه خبرهای منتشر شده در رسانه‌های داخل کشور، دولت ایران تاکنون تعدادی از آنها را نیز به کشورهای خود بازگردانده است، اما تاکنون از ارائه اطلاعات دقیق درباره تعداد افراد القاعده حاضر در ایران، ملیت و نحوه‌ی نگهداری آنها خودداری کرده است.

همین امر موجب حدس و گمان‌ها، و نیز سوء‌ظن‌ها درباره‌ی روابط ایران و تشکیلات القاعده شده است. دولت ایران القاعده را رسماً یک "تشکیلات تروریستی" می‌نامد و عملیات آن را در عراق دیگر مناطق جهان به شدت محکوم می‌کند، لیکن غربی‌ها و نیز برخی تحلیل‌گران آشنا به مسائل منطقه، احتمال استفاده‌ی حکومت ایران از القاعده در مناقشه‌اش با غرب و آمریکا را بعید نمی‌‌دانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024