شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.07.2007, 9:32

کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا:


رايس: سياست‌های جمهوری اسلامی خطرناک است

رادیوفردا: کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه، ۶ ژوئيه در مصاحبه با يک شبکه تلويزيونی آمريکایی، ايران را کشوری با «سياست های خطرناک» توصيف کرد.

وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه با تلويزيون سی ان بی سی، جمهوری اسلامی را کشوری توصيف کرد که «به نحو فزاينده‌ای خطرناک تر می‌شود» و افزود با توجه به این امر، مذاکره میان آمریکا و متحدانش برای تحریم های جدید ایران جریان دارد تا دسترسی جمهوری اسلامی به سیستم مالی جهانی محدودتر شود.

خانم رايس با اشاره به رابطه ايران و آمريکا گفت رابطه در کشوری که بيش از پيش خطرناک می شود، به همان نسبت هم بيش از پيش دشوار می شود.

وزير امور خارجه امريکا از جمله موارد ناخشنودی غرب از سياست های جمهوری اسلامی، را «حمايت ايران از تروريسم، حمايت از شبه نظاميان عراقی که نيروهای ارتش آمريکا را هدف قرار می دهند و نيز دنبال کردن فن آوری توليد سلاح هسته ای» نام برد.

خانم رايس همچنين در اشاره به دولتمردان جمهوری اسلامی، از انچه او «سرکوب مردم خودشان» ناميد ياد کرد و گفت ما با کشوری خطرناک و سياست های خطرناک سر و کار داريم و برای برخورد با ايران، «به کمک و حمايت جامعه جهانی» نيازمندیم.

او در پاسخ به اين پرسش که ايا اقدام نظامی عليه ايران نيز ممکن است، ضمن اشاره به حمايت دولت بوش از راه حل ديپلماتيک برای برخورد با مسئله ايران، اقدام نظامی را يکسره رد نکرد.


مذاکرات آمریکا و اروپا برای افزایش فشار مالی علیه ایران

بی بی سی: یک مقام ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفته است هفته آینده با متحدین اروپایی خود درباره میزان تاثیر تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران گفتگو خواهد کرد.

استوارت لیوی معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا هفته آینده همراه با یک مقام وزارت خارجه این کشور و به منظور جلب همکاری های بین المللی بیشتر علیه ایران به اروپا می رود.

آقای لیوی در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این خبر ایران را متهم کرد که با استفاده از راه هایی نظیر بکارگیری شرکت های اقماری با تحریم های سازمان ملل متحد علیه موسسات و بانک های ایرانی مقابله می کند.

وی گفت بانک های ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و همچنین بانک سپه که تحت تحریم های سازمان ملل متحد قرار دارد به کرات از موسسات جهانی خواسته اند نامشان را در نقل و انتقالهای مالی ذکر نکنند.

معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفت در ملاقات با مقام های بریتانیایی، آلمانی و فرانسوی درباره شیوه هایی که ایران برای رهایی از تحریم های مالی توسط موسسات بین المللی و نیز موسسات مالی اسلامی استفاده می کند گفتگو و تبادل اطلاعات خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال گذشته درپاسخ به خودداری ایران از توقف غنی سازی این کشور را مشمول برخی تحریم های مالی کرد.

آمریکا ایران را متهم کرده است در صدد تولید اورانیم غنی شده برای سلاح اتمی است.

اما ایران این اتهام را رد کرده و اعلام کرده تنها بدنبال استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.


زلمای‌خلیل‌زاد:
شورای امنیت به زودی درباره قطعنامه سوم علیه ایران گفت‌وگو خواهد كرد.


ایسنا: خبرگزاری كیودو گزارش داد: سفیر ‌آمریكا در سازمان ملل ایران را به حمایت از شبه نظامیان در عراق و تامین سلاح و پول برای عناصر طالبان در افغانستان متهم كرد.

به گزارش خبرگزاری كیودو، زلمای‌ خلیل‌زاد، نماینده آمریكا در سازمان ملل كه زمانی سفیر آمریكا در عراق و افغانستان بود در گفت و گو با این خبرگزاری گفت: من با توجه به تجربه شخصی خود در عراق می‌دانم كه آن‌ها برای بسیاری از گروه‌ها تسلیحات و پول تهیه كرده و آن‌ها را آموزش می‌دهند. در زمینه افغانستان نیز این موضوع كه ایران برای عوامل طالبان سلاح تهیه كرده و در سیاست‌های داخلی این كشور دخالت می‌كند اخیرا پیش آمده است.

خلیل‌زاد در ادامه ایران را به حمایت از تروریسم، افراط‌گرایان و شبه نظامیان بر آن متهم كرد.

خلیل‌زاد علاوه بر آن از ایران به خاطر نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد كرد و خواستار توقف فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم شد.

وی گفت آن‌ها (ایرانیان) واكنش مناسبی نسبت به قطعنامه‌های اولیه نشان نداند و به نقض این قطعنامه‌ها پرداخت. ما باید فشار بر آن‌ها را افزایش دهیم بنابراین فكر می‌كنیم لازم است گفت و گو درباره یك پیش‌نویس قطعنامه جدید برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران را آغاز كنیم تا این كشور را تشویق به همكاری كنیم.

خلیل‌زاد درباره جزئیات این پیش‌نویس قطعنامه صحبت نكرد اما گفت: باید اطمینان خاطر حاصل كنیم كه چیزهایی را تحریم كنیم كه برای ایران مهم است به همین دلیل باید با دقت قطعنامه‌یی را طرح‌ریزی كنیم كه تحریم‌های آن بتواند تاوان عدم پیروی از قطعنامه‌های شورای امنیت را برای ایران سنگین‌تر كند.

نماینده آمریكا در سازمان ملل در واكنش به سخنان ونگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل مبنی بر این كه قطعنامه تحریماتی جدید علیه ایران در حال حاضر حركت مفیدی نخواهد بود بر اهمیت برنامه هسته‌یی ایران تاكید كرده و گفت كه به عقیده وی شورا «‌به زودی» گفت و گو درباره قطعنامه تحریماتی علیه ایران را آغاز خواهد كرد و افزود: من فكر می‌كنم زمان آن در ماه ژوئیه باشد.

خلیل‌زاد با بیان این كه در حال حاضر یك مسیر دو سویه در برابر ایران اتخاذ شده است گفت: یكی از آن دو بر دیپلماسی متمركز است و دیگری بر اساس «تشویق» ایران به همكاری قرار گرفته است. دومین مسیر بیانگر این است كه علاوه بر آن فشار و تحریم‌ها نیز مورد نیاز هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024