پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.07.2007, 17:32


دویچه وله: به گزارش خبرگزاری رویترز از تهران، جواد وعیدی یکی از معاونان علی لاریجانی، روز چهارشنبه ۴ ژوئیه (۱۳ تیرماه) در یک کنفرانس خبری در تهران گفت، پیشنهاد "تایم آوت" غرب همانند گذشته مبتنی بر تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اروانیوم قبل از آغاز مذاکرات است و ایران ایده‌ی تعلیق را نمی‌پذیرد.

پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان اخیراً به ایران پیشنهاد کرده بودند که اگر ایران از گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم خودداری کند، شورای امنیت نیز کار بر روی تحریم‌های جدید تهران را متوقف خواهد کرد.

بنا به گزارش‌ها، این طرح غرب که "تایم آوت" نامیده شده، به صورت کتبی و از طریق خاویر سولانا در آخرین روزهای ماه ژوئن به ایران ارایه شده بود. دیپلمات‌های غربی می‌گفتند با وجود تردیدهایی که آمریکا در باره این طرح که داشت، دیگر کشورهای غربی درگیر در این مناقشه آن را به عنوان راهی برای رفع بن‌بست و از سرگیری مذاکرات می‌دانستند.

اما ایران می‌گوید این طرح نکته‌ی جدیدی در بر ندارد. جواد وعیدی به خبرنگاران گفت: «طرح تایم‌اوت مبهم، ناقص و در حاشیه‌ی ایده‌ی تکراری گروه ۵+۱ ، یعنی تعلیق غنی‌سازی قبل از ورود به مذکرات است.»

معاون لاریجانی گفت: «غرب در موضع خود مبنی بر تعلیق قبل از مذاکره، تغییری نداده است.»

او نسبت به صدور قطعنامه‌ی جدید علیه ایران هشدار داد و خواهان بازگشت پرونده‌ی ایران به آژانس انرژی اتمی شد. وعیدی گفت: «شورای امنیت به طور غیرطبیعی و غیرمنطقی وارد پرونده‌ی هسته‌ای ایران شده است.»


پیشنهاد عدم گسترش برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ازای توقف کار بر روی تحریم‌های جدید، از سوی بسیاری از تحلیل‌گران امتیازی برای ایران تعبیر شد. هم‌زمان، اعلام آمادگی ایران برای پاسخ‌دادن به پرسش‌های باقی مانده‌ی آژانس، این دلگرمی را بوجود آورد که راه خروجی در مناقشه‌ی به بن‌بست‌خورده‌ی هسته‌ای ایران پیدا شده است.

هفته‌ی گذشته بان کی مون، دبیرکل سازمان‌‏ملل‌‏ نیز از آمریکا و اروپا خواست بررسی تحریم‌های شدیدتر ایران را به تعویق بیاندازند و اجازه دهند که فعالیت آژانس انرژی اتمی به راه‌‏حلی برای منازعه بر سر برنامه هسته‌‏ای ایران منجر شود. همچنین گزارش شده بود که شورای امنیت منتظر نتایج گفت‌وگوهای لاریجانی و سولانا خواهد ماند و پرونده‌ی ایران تا شهریور ماه در دستورکار شورای امنیت قرار نخواهد گرفت. اکنون اما با رد پیشنهاد "تایم اوت" غرب از سوی ایران، چشم‌انداز این مناقشه باز هم با ابهام روبرو شده است.

شورای امنیت تاکنون با تصویب دو قطعنامه‌ی الزام‌آور از ایران خواسته است فعالیت‌های غنی ‌سازی اورانیوم را متوقف کند و به ابهام‌های کارشناسان آژانس انرژی اتمی درباره ابعاد و اهداف برنامه‌ی هسته‌ای خود پاسخ دهد. ایران نه‌تنها این قطعنامه‌ها را رد کرد، بلکه در اقدامی چالش‌برانگیز به توسعه‌ی فعالیت‌های غنی‌سازی اروانیوم دست زد. از قول برخی کارشناسان آژانس انرژی اتمی در وین گفته شده که احتمال دارد ایران تا پایان سال جاری میلادی ۸ هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب نماید. این خبر به نگرانی محافل بین‌المللی در باره‌ی برنامه‌ی اتمی ایران دامن زد.

غرب ایران را متهم می‌کند زیر پوشش پروژه‌ی انرژی هسته‌ای، برای دستیابی به اسلحه‌ی اتمی تلاش می‌کند. ایران این اتهام را رد می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024