پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.07.2007, 15:54


ایسنا: خبرگزاری فرانسه گزارش داد: افغانستان به صورت علنی اتهامات آمریكا و انگلیس علیه ایران مبنی بر تامین سلاح طالبان را كم اهمیت جلوه می‌دهد، اما مقامات این كشور در جلسات خصوصی می‌گویند كه این اتهامات صحیح و نگران كننده است.

این خبرگزاری به نقل از مقامات افغان نوشت، بحثی جدی در دولت حامد كرزای، رییس‌جمهور این كشور درباره‌ی حمایت ایران از طالبان و احزاب مخالف سیاسی در حال ظهور در جریان است.

این گزارش حاكی است دولت افغانستان در موقعیت مشكلی قرار دارد، این دولت تمایلی به روابط با همسایه‌ی دیگر و یا درگیر شدن در مشاجره‌ی آمریكا - ایران ندارد، اما بیم دارد كه افغانستان بار دیگر به میدان نبرد كشورهای قدرتمند دیگری تبدیل شود.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریكا در ماه جاری میلادی با اعلام انتقال تعداد قابل توجهی سلاح از ایران به افغانستان گفت: مشكل می‌توان باور كرد چنین چیزی بدون اطلاع دولت ایران رخ می‌دهد.

سلطان احمد بهین، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی افغانستان گفت: ما به طور جدی و با نگرانی این گزارشات را دنبال می‌كنیم.

كرزای گفته است كه هیچ مدركی وجود ندارد كه نشان دهد سلاح‌های ایرانی به وسیله‌ی تهران فراهم می‌شود.

وی اوایل ماه جاری میلادی گفت: ایران و افغانستان هرگز به اندازه‌ی امروز با هم دوست نبوده‌اند.

اما یك ژنرال وزارت دفاع افغانستان با اعلام این كه ایران بازی سه جانبه‌ای به راه انداخته است گفت: وزارت امور خارجه‌ی ایران روابطی دوستانه با افغانستان دارد و از دولت افغان حمایت می‌كند، در عین حال نیروهای مسلح مذهبی و نیروهای اطلاعاتی‌اش از مخالفان سیاسی دولت حمایت و به طور جداگانه به طالبان كمك می‌كند.

بنا به این گزارش، هدف از این كار اعمال فشار بر آمریكاست.

این ژنرال افزود: ایران این گزینه را در اختیار آمریكا قرار می‌دهد كه اگر در مساله‌ی هسته‌یی و نقش این كشور در منطقه به ایران چراغ سبز نشان ندهد این كشور می‌تواند افغانستان را به عراقی دوم و یا ویتنامی دیگر برای آن‌ها تبدیل كند.

یك ژنرال نظامی دیگر كه او نیز از اشاره به نامش خودداری كرد می گوید: ایران در این مرحله دندان‌هایش را به آمریكا نشان می‌دهد اما در عین حال قادر است افغانستان را بی‌ثبات كند. افغانستان در سال‌های 1980 میدان نبرد آمریكا و روسیه در یك درگیری 10 ساله بود.

ژنرال دوم گفت: ما نباید گرفتار جنگ ‌آمریكا و ایران هسته‌یی شویم.

احمد بهزاد، از قانونگذار استان غربی هرات در مرز ایران گفت: چنین سلاح‌هایی پیامی برای دشمنان است و به آن‌ها از قابلیت‌هایش می‌گوید و نشان می‌دهد كه ایران می‌تواند اگر بخواهد افغانستان را به عراق تبدیل كند.

وی ادامه داد: این بخش از تلاش‌ برای دور كردن نیروهای آمریكایی از اطراف ایران به دلایل مختلف است.

ایران به رغم اعلام كابل مبنی بر این كه اجازه‌ی حمله به ایران از خاكش را نخواهد داد حضور آمریكا در افغانستان را تهدیدی برای امنیت ملی‌اش می‌داند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024