شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 30.06.2007, 9:21

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها خبر داد:


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد، که پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان ( گروه ۱+۵) در حال بررسی طرحی هستند که براساس آن اگر ایران از گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم خودداری کند، شورای امنیت نیز کار بر روی تحریم‌های جدید تهران را متوقف خواهد کرد.

این خبرگزاری افزود: موضع علنی واشنگتن و حامیان كلیدی‌اش همچنان تعلیق كامل غنی‌سازی درایران است اما این پیشنهاد منعكس كننده‌ی آمادگی برای پذیرش برنامه‌ی نسبتا پیشرفته‌ی غنی‌سازی اورانیوم دست كم در ابتدای امر به امید ایجاد فضایی برای كاهش تنش‌هاست كه راه را برای احیای مذاكرات چند جانبه‌ای بگشاید كه هدفش تعلیق بلند مدت برنامه‌ی ایران است.

این پیشنهاد مبتنی بر ایده‌ای است كه ابتدا محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح كرد كه به "تایم اوت" معروف است و براساس آن ایران غنی‌سازی و جامعه‌ی جهانی تحریم‌های بیشتر علیه ایران را تعلیق می‌كند.

دیپلمات‌ها اوایل ماه جاری به آسوشیتدپرس گفته بودند كه با وجود ملاحظات مقدماتی آمریكا، این ایده در میان انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان راهی ممكن برای رفع بن‌بست بر سر غنی سازی و ایجاد فضایی كه حامی از سرگیری مذاكرات باشد، جریان پیدا كرد.

این دیپلمات‌ها روز جمعه گفتند كه انگلیس اخیرا پیشنهادی را مطرح كرده است كه اوایل ماه جاری به وسیله‌ی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا از جانب آمریكا سه كشور اروپایی، روسیه و چین به علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تسلیم شد.

یك دیپلمات اروپایی آشنا با این مساله گفت كه متاسفانه ایران هنوز به آن پاسخ نداده است با این حال این پیشنهاد بر روی میز است.

وی افزود: این فقط می‌تواند یك تایم اوت باشد، چرا كه شورای امنیت قطعا به طور نامحدود وضع موجود را نخواهد پذیرفت كه در آن ایران به فعالیت‌های كنونی غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

اما دیپلمات دیگری گفت كه این پیشنهاد حتی فراتر رفته است و اشاره می‌كند كه آمادگی ایران برای توقف توسعه‌ی برنامه‌اش می‌تواند به مذاكرات منجر شود به جای این كه فقط وظیفه‌ی سولانا و لاریجانی را كه در ماه مه سه بار با هم دیدار كردند، تسهیل كند.

دیپلماتی دیگر كه مانند دیگران از افشای نامش خودداری كرد، گفت: تعلیق در ازای تعلیق پیش شرطی ظاهری برای مذاكرات است اما هدف نهایی همچنان تعلیق بلندمدت است.

این گزارش حاكی است شاخصه‌های دلگرم كننده‌ی دیگری نیز درخصوص این مساله مطرح شده است؛ ایران اخیرا متعهد شد به پرسش‌های باقی مانده‌ی آژانس پاسخ دهد.

شورای امنیت به غیر از درخواست تعلیق غنی‌سازی و توقف راكتور تولید پلوتونیوم از ایران خواسته بود به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی فعالیت گذشته‌اش، پاسخ دهد.

خبرگزاری رویتر با اشاره به این مطلب به نقل از یك مقام وزارت امورخارجه‌ی انگلیس كه به سوالی درباره‌ی تدوین پیشنهاد ذكر شده از سوی انگلیس پاسخ می‌داد، نوشت: گام‌های بعدی در حال بررسی است اما سیاست ما همچنان مانند گذشته است.

وی افزود: هیچ انعطافی درباره‌ی تقاضا از ایران مبنی بر این كه باید غنی‌سازی را پیش از آغاز مذاكرات تعلیق كند، وجود ندارد.

براساس این گزارش طرف ایرانی هیچ اظهارنظری فوری در این باره نكرده است.

در این گزارش به نقل از یك دیپلمات عالی‌رتبه اروپایی درباره‌ی پیشنهاد انگلیس آمده است: درواقع این به نوعی "‌وقفه در دعوا" در حالی است كه تلاش می‌شود درباره‌ی یك آتش‌بس دایم مذاكره شود.

منبع : ایسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024