جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 29.06.2007, 12:19


ایلنا: شورای سیاست خارجی آمریكا (AFPC) به منظور معرفی كتاب تازه خود درباره ایران، كنفرانسی مطبوعاتی در باشگاه ملی مطبوعات برگزار كرد.

به گزارش «ایلنا»، این كتاب با عنوان «رویارویی با تهران: استراتژی‌‏های برخورد با رژیم جمهوری اسلامی» چگونگی برخورد با ایران به عنوان آنچه كه «یكی از بزرگ‌‏ترین خطراتی كه امنیت آمریكا و جهان را تهدید می‌‏كند» می‌‏نامند را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادند.

بنابراین گزارش، «ایلان برمن» معاون این مركز تحقیقاتی و ویراستار كتاب، با معرفی «تام ریج» رئیس پیشین سازمان امنیت‌‏داخلی ایالات‌‏متحده‌‏آمریكا كنفرانس را آغاز كرد. «تام ریج» كه دوبار به سمت فرمانداری ایالت «پنسیلوانیا» برگزیده شده و نخستین وزیر امنیت‌‏ملی آمریكا بوده است، در مورد خطرات «جمهوری اسلامی» كه نه تنها آمریكا بلكه جهان آزاد را تهدید می‌‏كند، سخن گفت. وی ادعا كرد كه ایران در انزوای سیاسی قرار گرفته است و از دنیای آزاد فاصله می‌‏گیرد.

به عقیده تام ریج، بهترین راه‌‏حلی كه آمریكا باید در این زمینه پیش گیرد، «اعمال تحریم‌‏های گسترده اقتصادی علیه ایران است. تام ریج در سخنانش بارها تأكیدكرد كه «حمله نظامی»، آخرین گزینه برای حل بحران موجود است و دیپلماسی و مذاكرات سیاسی بهترین روش برای دستیابی به تفاهمی مشترك برای رفع صلح‌‏آمیز این مشكل است.

وی افزود كه فعالیت‌‏های هسته‌‏ای ایران، روندی غیردموكراتیك را در خاورمیانه پدید آورده است و فضایی ناآرام را در منطقه ایجاد خواهد كرد.»

«ایلان برمن» معاون مركز تحقیقاتی شورای سیاست‌‏خارجی آمریكا در سخنان خود به جنبه‌‏های مختلف بحران موجود پرداخت و راه‌‏های مقابله با سیاست‌‏های كنونی جمهوری اسلامی را تشریح كرد. او نیز مانند تام ریج بر اهمیت گفت‌‏وگوهای دو جانبه تأكیدكرد و گزینه نظامی را آخرین راه حل موجود دانست. برمن ضمن مقایسه آنچه «بحران ایران» می‌‏نامید با «دوران جنگ سرد و حضور شوروی سابق»، گفت كه آمریكا اطلاعات دقیق و كاملی از جزئیات برنامه هسته‌‏ای ایران در دست ندارد و این در حالی است كه در دوران جنگ سرد، آمریكا آگاهی و اطلاعات لازم و كافی را از شوروی در دست داشت.

وی افزود كه ایران باید جزئیات برنامه هسته‌‏ای خود را در اختیار جامعه جهانی قرار دهد و با سازمان‌‏های بین‌‏المللی در این زمینه همكاری كند. ایلان برمن گفت: «آمریكا نیز باید دیدگاه خود نسبت به ایران و مسائل آن را گسترش دهد.»

معاون مركز تحقیقاتی شورای سیاست‌‏خارجی آمریكا تحریم اقتصادی را یك گزینه منطقی خواند و گفت كه دولت آمریكا می‌‏تواند از آسیب‌‏پذیری اقتصادی جمهوری اسلامی استفاده و درآمدهای نفتی ایران را با مشكلات جدی مواجه كند.

او افزود، با وجود اینكه ایران از صادركنندگان عمده نفت جهان محسوب می‌‏شود، هنوز نیاز مبرمی به واردات فرآورده‌‏های نفتی دارد و هرگونه تحریم احتمالی، اقتصاد این كشور را با مشكلات جدی مواجه می‌‏كند.

برمن در بخش دیگری از سخنان خود، به نقض «حقوق بشر در ایران» اشاره كرد و گفت كه در حال حاضر، آمریكا بیشتر توجه خود را به مسائل هسته‌‏ای ایران معطوف داشته است و این باعث انحراف از مسأله نقض حقوق بشر در این كشور می‌‏شود.

ایلان برمن گفت: «جاه‌‏طلبی ایران در پیگیری برنامه هسته‌‏ای خود، جسارت دیگر كشورهای منطقه خلیج فارس را نیز در این زمینه برانگیخته و مشكلات بسیاری را پدید آورده است.»

وی تصریح كرد كه در سال 2002 میلادی ایران تنها كشور خلیج فارس بود كه به فعالیت‌‏های هسته‌‏ای می‌‏پرداخت ولی در حال حاضر 9 كشور دیگر منطقه نیز در پی دستیابی به توانائی‌‏های هسته‌‏ای هستند. ایلان برمن ضمن اشاره به آنچه كه «نقش منفی ایران بر امنیت و ثبات خاورمیانه» می‌‏نامید، گفت كه جمهوری اسلامی از گروه‌‏های ضددموكراتیك و تروریستی در كشورهای همجوار حمایت می‌‏كند كه بحران‌‏های موجود در لبنان، افغانستان و عراق نمونه‌‏های مشخصی در این زمینه هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024