پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2007, 16:51


آفتاب: نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دولت ترکیه هشدار داده است تا در امر گسترش روابط دوجانبه با تهران هوشمندی بیتشری داشته باشد و باعث ایجاد گسست در «وحدت جامعه جهانی در مقابل سرپیچی ایران از توقف غنی سازی اورانیوم» نشود.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «زمان»، گریگوری شولتی روز پنجشنبه در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ اینترنتی با خبرنگاران رسانه‌های گروهی ترکیه از «فقدان اراده لازم» در ایران برای همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی سخن گفت و ابراز عقیده کرد که این امر به تصویب قطعنامه دیگری علیه برنامه هسته‌ای ایران منجر می‌شود.

شولتی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تاثیر افزایش سطح روابط آنکارا ـ تهران بر تلاش آمریکا جهت تحمیل انزوای بین‌المللی بر ایران گفت: «مطمئنا افزایش فشارهای سیاسی یکپارچه جهانی بر تهران یک ابزار کلیدی برای متقاعد ساختن این کشور به تغییر رویه است. به طور مشخص می‌توانم بگویم که الان زمان مناسبی برای ارتقا سطح روابط تجاری با ایران نیست، بلکه زمانی است که باید با کاهش همکاری‌ها آن کشور را به تعلیق غنی‌سازی (اورانیوم) متقاعد کنیم».

نماینده دائم آمریکا در IAEA با انتقاد از کشورهایی که در پی توسعه روابط تجاری‌شان با ایران هستند گفت: «آنچه که اکنون در برابر تهران صورت می گیرد تا متقاعد به توقف غنی سازی اورانیوم شود نوعی سیاست چماق وهویج است، ولی باید از اعطای هویج به خرگوشی که بی‌وقفه در پی توسعه سانتریفیوژهایش است خودداری کنیم». وی ابراز عقیده کرد که رفتار جامعه جهانی با ایران باید به گونه‌ای باشد که آن کشور را در مسیر یک ارزیابی درست از منافع بلندمدتش قرار داده و وادار به تغییر سیاست‌های کنونی‌اش نماید.

شولتی در ادامه با تقدیر از دولت ترکیه به‌خاطر همراهی با اجرای تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران گفت: «تحریم‌های سازمان ملل بخشی از فرآیند دیپلماسی هستند، هرچند باید گفت که متاسفانه تهران بی‌وقفه می‌کوشد تا بین اعضای جامعه جهانی دودستگی ایجاد نماید».

گفتنی است ایران و ترکیه ماه گذشته برای تقویت همکاری‌های دوجانبه خود در امر صادرات انرژی ، سدسازی و ساخت نیروگاه‌های مشترک به توافق رسیدند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024