پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.06.2007, 11:36


ایرنا: سفیر بلژیك و رییس دوره‌ای شورای امنیت روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت كه ظرف دو هفته آینده به مساله هسته‌ای ایران در شورای امنیت رسیدگی می‌شود.
"یوحان وربك" كه رییس كمیته تحریم ایران در سازمان ملل هم است تصریح كرد:" ما نگران گزارش البرادعی هستیم." البرادعی روز ۲۳‬می ‌به شورای امنیت گزارش داد كه ایران غنی‌سازی را رها نكرده است.
وی در پاسخ به این سوال كه " لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته كه با تحریم و محاصره اقتصادی ایران موافق نیست" ، گفت كه پاسخ من این است كه به دو قطعنامه ۱۷۳۷‬و ۱۷۴۷‬مراجعه كنید كه می‌گویند، اگر ایران به آنچه كه جامعه بین‌الملل خواسته عمل نكند شورای امنیت تدابیر جدیدی در نظر می‌گیرد و این مساله ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود.
وربك در ارتباط با كشورهایی كه گزارش اتخاذ تدابیر لازم و اجرای قطعنامه‌های تحریم ایران را نداده‌اند، اظهار داشت كه از این كشورها می خواهیم به تعهدات خود عمل كنند و كمیته تحریم به آنها نامه داده و تعهدات آنها را گوشزد كرده است.


هشدار لاریجانی د رباره قطعنامه دیگر تحریم

علی لاریجانی به غرب هشدار داد اگر برای بار سوم تحریم‌هایی علیه ایران اعمال كنند،‌ ایران نیز گام بلندی در برنامه هسته‌ای بر می‌دارد.
لاریجانی در گفت و گو با مجله نیوزویك گفته است: «فایده آنها چیست؟ آیا قطعنامه‌های پیشین مانع فعالیت‌های ما شده‌اند؟»
لاریجانی در این مصاحبه كه روز گذشته و یك روز قبل از دیدار وی با "محمد البرادعی" مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتشار یافت، تاكید كرد:‌ «آنها می‌توانند قطعنامه دیگری صادر كردند و ما نیز می‌توانیم گام بلند دیگری [در برنامه هسته‌ای] برداریم. نتیجه این كه آنها نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل كنند.»
با این حال لاریجانی از اشاره به این كه منظورش از گام بعدی در برنامه هسته‌‌ای چیست، امتناع كرد ولی گفت معنی آن لزوماً تسهیل در برنامه غنی‌سازی اورانیوم نیست.
وی گفت: «ما نیازی به غنی‌سازی در درجات بالاتر نمی‌بینیم چرا كه مبنای ما سوخت هسته‌ای است و نیازی به غنی‌سازی با غنای بالا نداریم.»


مذاکره با سولانا در پرتغال

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخبار مربوط به دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را که قرار است روز شنبه ( 2 تیر ) در پرتغال انجام شود، تایید کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، "خاویر سولانا" در جمع خبرنگاران اعلام کرد : خبر منتشر شده از سوی برخی خبرگزاری ها مبنی بر برگزاری دور جدید مذاکرات من و نماینده ایران درباره پرونده هسته ای این کشور صحت دارد؛ قرار است ما روز شنبه در لیبسون با یکدیگر دیدار کنیم.
سولانا در این جلسه فقط به تایید خبر ملاقات روز شنبه آینده خود با "علی لاریجانی" اکتفا کرده و از دادن اطلاعات بیشتر در این باره خودداری کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024