جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 21.06.2007, 9:27


آفتاب: «احمد ابوالغیط» وزیر امورخارجه مصر در یکی از شدیداللحن‌ترین اظهارات خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران را «تهدیدی برای امنیت ملی مصر و جهان عرب خواند» و گفت که جنگ داخلی اخیر در فلسطین با «تحریک» و «دخالت» مستقیم ایران صورت گرفته است.

این اظهارات تند و نامتعارف «احمد ابوالغیط» حدود یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که محمود احمدی‌نژاد در اظهاراتی دوستانه اعلام کرد «اگر دولت مصر موافقت کند ایران آماده است تا عصر همین روز سفارت ایران در قاهره را برپا کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «احمد ابوالغیط» وزیر امورخارجه مصر روز چهارشنبه با تکرار اتهامات غرب به ایران ادعا کرد که تهران در حوادث غزه مشوق حماس بوده است.

وی با اشاره به این که «فاصله غزه تا مصر به اندازه یک پرتاب سنگی است»، آن چه که «تحریکات ایران در فلسطین» خواند را امری خطرناک خواند و گفت: تحرکات ایران جنبش حماس را به انجام آنچه که درغزه به وقوع پیوست، تشویق کرد و این مسئله تهدیدی برای امنیت ملی مصر و جهان عرب به شمار می‌آید.

وزیر امور خارجه مصر سپس به موضوع عراق پرداخت و با تاکید بر اتهامات جهان غرب به ایران مبنی بر حمایت ایران از شورش‌های عراق مدعی شد: استقرار عوامل ایران در عراق تهدیدی برای امنیت ملی مصر و جهان عرب به شمار می‌رود و این مسئله قاهره را ملزم می‌کند تا روابط خود با تهران را محدود کند.

خبرگزاری الجزیره گزارش کرده است، اظهارات وزیر امورخارجه مصر در حالی بیان شده است که روز سه‌شنبه نخست وزیر اردن نیز تلویحاً ایران را به دست داشتن در حوادث غزه متهم کرد.
«معروف البخیت» نخست وزیر اردن روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با ادعای دخالت ایران در حوادث غزه حمایت دولت خود را از تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست ابومازن و سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) اعلام کرد.
وی درپاسخ به سوالی درباره نقش تهران درحوادث غزه، به توافقنامه‌ای که بین سعید صیام وزیر کشور با دولت ایران اشاره کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024