جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.06.2007, 20:46


(نیویورک، 30 خرداد 1386) سازمان دیده بان حقوق بشر امروز با صدور بیانیه ای گفت که قوه قضاییه ایران باید سریعا حکم سنگسار یک زن و یک مرد متهم به زنا را که قرار است فردا در ملا عام انجام شود را لغو کند. این سنگسار برای روز پنجشنبه ساعت 9 صبح روبروی بهشت زهرای تاکستان قزوین برنامه ریزی شده است.

شورای تامین استان قزوین اعلام کرده است که مکرمه ابراهیمی، 43 ساله و پدر فرزند 11 ساله وی در ملا عام سنگسار خواهند شد. شعبه یکم دادگاه جزایی تاکستان هر دو نفر را به اعدام از طریق سنگسار محکوم کرده است.

"دولت ایران بزودی یک مادر و یک پدر را به نحوه ای وحشیانه به قتل خواهد رساند،" جو استورک، معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر گفت. وی افزود که "قوه قضائیه باید سریعا جان آنان را نجات دهد و اعمال این مجازات سبعانه را پایان بخشد."

ابراهیمی که مادر سه فرزند است برای 11 سال گذشته محکوم به سنگسار در زندان چوبین قزوین بسر برده است. مردی که وی متهم به داشتن "رابطه نامشروع" با او میباشد هم در این زندان نگهداری میشود.

بر طبق قانون مجازات اسلامی ایران به عنوان مجازات زنا حکم سنگسار در نظر گرفته شده است. بر طبق ماده 6 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران امضا کننده آن است: "در کشورهایی که حکم اعدام لغو نشده است، مجازات اعدام فقط باید برای جدی ترین جنایتها اعمال شود." همچنین ماده 7 این میثاق ملزوم میکند که "هیچکس نباید مورد شکنجه یا اعمال رفتار خشن وغیر انسانی به عنوان مجازات قرار گیرد."

سازمان دیده بان حقوق بشر با اجرای حکم اعدام در تمامی شرایط، به خاطر طبیعت وحشیانه آن و غیر قابل بازگشت آن مخالف است.

در آذر 1381، آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه دستور توقف اجرای حکم سنگسار را صادر کرد. اما بر خلاف آن، اجرای این حکم هنوز تداوم دارد و در مورد زنان بخصوص بیشتر اجرا میشود. مدافعان حقوق زنان در طی چند ماه گذشته کمپینی برای حذف این مجازات از قوانین ایران را آغاز کرده اند.

"این سنگسار قریب الوقوع نشان میدهد که این حکم همچنان در ایران انجام میشود که نقض مشخص تعهدات بین المللی ایران است. قوه قضائیه دیگر نمی تواند سنگسار در ایران را انکار کند. حکومت ایران باید سریعا این عمل شرم آور و ننگین را برای همیشه از قوانین خود حذف کند،" استورک گفت.


خبر تکمیلی

( نیویورک، 30 خرداد 1386) در ساعت 1:30 بعد از ظهر به وقت تهران رئیس دادگستری قزوین به خبرگزاری فارس گفت که این برنامه سنگسار متوقف شده است.

وی گفت: بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه ، اجرای حکم سنگسار دو نفر در تاکستان قزوین متوقف شد.

این گام مثبتی برای قعالان کمپین ضد سنگسار در ایران است. دیده بان حقوق بشر از تصمیم آیت الله شاهرودی در توقف اجرای احکام سنگسار استقبال می کند. بهر حال ایران همچنین باید به سرعت مجازات سنگسار را از قوانین خود برچیند و با معاهده های بین المللی تطبیق دهد.

ایران همچنین باید به تعقیب اشخاص بدلیل رفتارهای که در حوزه شخصی انجام می دهند پایان دهد.

قوانین بین المللی حقوق بشر تضمین می کند که اشخاص در حوزه خصوصی خود در تصمیم به روابط شخصی بدور از فشار و تبعیض و خشونت اختیارو آزادی دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024