جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.06.2007, 19:39


سردبير محترم روزنامه‌ی هم‌ميهن

در شمارة 6 خرداد 1386 آن روزنامه در صفحة 11 در مقاله‌ی "تاريخی که تکرار نمی‌شود" به قلم شخصی به نام رضا خجسته رحيمی، مطلبي به کانون نويسندگان ايران نسبت داده شده که صحت ندارد. در اين مقاله که دربارة "انقلاب فرهنگی" است چنين آمده:

"تجديد نظر در دروس دانشگاهی البته مسئله‌ای نبود که تنها دانشجويانِ مسلمان و ستاد انقلاب فرهنگی شعار آن را بدهند، که انقلاب، فرهنگ خاص خود را طلب می‌کرد و انقلابيون همگي حاملان اين فرهنگ بودند. بدين ترتيب، کانون نويسندگان که برآمده از نويسندگان چپ‌انديش بود نيز در يکي از شماره‌هاي مجله‌ی خود از حذف دروس بورژوازی از کتب دانشگاهی سخن گفته و نوشته بود که کتاب‌های مهندسی در خدمت صنعت مونتاژ هستند و ياری‌رسان به بورژوازی غربی. بنا بر اعتقاد آن‌ها، کتاب‌های ادبيات نيز برآمده از متوني بودند زائيده‌ی فرهنگ فئودالی و در دانشگاه‌های هنر نيز مدهای روز و هنر اتو کشيده بر مسندی نشسته بود که متعلق به هنر انقلابی و ضد استعماری بود. کانون نويسندگان اگر چه منتقد روند انقلاب فرهنگي بود اما به هر حال مدافع کليت آن بود: (اگر مسئله‌ی انقلاب فرهنگی بود که کسی حرفی نداشت. ما خودمون از همون روزهاي بعد از انقلاب مي‌خواستيم تصفيه کنيم... گفتيم که استادهايی رو که به نوعی وابسته به رژيم سابق بودن تصفيه کنيم. حتی چند تاشون رو از طريق شورا برکنار کرديم.)"

بدين وسيله اعلام می‌کنيم که کانون نويسندگان ايران هيچ‌گاه نه خواهان حذف دروس از کتاب‌هاي دانشگاهي بوده، نه خواستار تصفيه‌ی استادان و نه مدافع کليت "انقلاب فرهنگی". حتي اگر کسي در مقام اظهار نظر شخصی، مطلبی را در اين زمينه مطرح کرده باشد، به شهادت اسناد و سوابق موجود، کانون نويسندگان ايران هرگز چنين موضعي نداشته و ندارد. بنابراين انتساب مطلب فوق را به کانون نويسندگان ايران تکذيب می‌کنيم و از شما به عنوان سردبير مي‌خواهيم که طبق قانون مطبوعات اين تکذيبيه را در آن روزنامه درج فرمائيد.

روابط عمومی کانون نويسندگان ايران
22/3/86



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024