سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 20.06.2007, 16:09




فعالان کمپین «قانون بی سنگسار» در ایران روز گذشته خبر از مقدمات رسمی اجرای حکم سنگسار مکرمه ابراهیمی و پدر فرزند 11 ساله وی دادند. این خبر اعتراض های گسترده ای را به دنبال داشت و در پی آن دستور توقف اجرای حکم از سوی ریاست قوه قضائیه ایران صادر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئيس كل دادگستري استان قزوين رسما اعلام نموده است که بر اساس بخشنامه رئيس قوه قضائيه، اجراي حكم سنگ‌سار دو نفر در تاكستان قزوين متوقف شد.

حسن قاسمي در قزوين با اعلام اين مطلب افزود: اجراي حكم سنگسار كه توسط برخي افراد منتشر شده بود صحت نداشته و چنين حكمي در استان قزوين اجرا نمي‌شود.
وي ادامه داد: وثوق چنين اخباري تنها از منابع رسمي دستگاه قضائي مورد تائيد است و انتشار اخبار اين چنيني مورد تائيد دستگاه قضائي نبوده و واقعيت ندارد.

به کزارش همین خبرگزاری، يك منبع آگاه قضائي نيز امروز در قزوين گفت: در پي صدور حكم سنگسار براي دو متهم در تاكستان، برنامه‌هاي لازم جهت اجراي اين حكم تدارك ديده شده بود.
وي ادامه داد: رئيس كل دادگستري استان قزوين در ساعات پاياني ديشب در دستور سريع و شفاهي توقف اجراي اين حكم را به مسئولان ذي ربط اعلام داشت.
اين منبع آگاه تصريح كرد: رئيس كل دادگستري استان قزوين با اظهار گلايه از صدور چنين حكمي بر اجراي بخشنامه رياست قوه قضائيه مبني بر عدم صدور احكام رجم تاكيد كرده است.
برخي سايت‌ها و رسانه‌ها در دو روز گذشته به استناد اظهارات يك فعال حقوق زنان از اجراي حكم سنگ‌سار در خصوص دو متهم در تاكستان قزوين خبر داده بودند.


خبر تهیه مقدمات اجرای حکم سنگسار این زن و مرد در ملاء عام باعث شد که مساله سنگسار به یکی از مسائل حاد روز تبدیل شده و پرسش های جدی را درباره قانون سنگسار برانگیزد. از جمله «کمیسیون حقیقت یاب احکام سنگسار در ایران» که مرکب از خانمها فریده غیرت، رزا قراچورلو و مرضیه مرتاضی لنگرودی و آقای عیسی سحرخیز است، طی نامه ای به آقای شاهرودی از ایشان خواسته که در فرصت باقیمانده به عنوان ریاست قوه قضائیه تلاش نماید که قانون را تغییر داده و سنگسار را لغو نماید.

در بخشی از این نامه آمده است که "این نگرانی کماکان به قوه خود باقی خواهد بود که احکام افراد فوق الذکر و یا دیگر ‏افراد شناخته شده یا ناشناس به گونه ای دیگر به مرحله اجرا گذارده شده و موجبات "وهن اسلام" ‏و "محکومیت ایران در مراجع بین المللی" را فراهم آورد.‏
‏"کمیسیون حقیقت یاب " ضرورت می داند چند سوال اساسی را با شما مطرح نماید تا شاید روشن ‏شدن آنها مانع اجرای احکام مشابه غیرمترقبه و یا مخفیانه در آینده شود.‏
‏1- آیا ایران بر اساس کنوانسیون های بین المللی پذیرفته شده توسط جمهوری اسلامی اذعان ‏دارد که سنگسار یکی از مصادیق شکنجه است و باید از جانب تمام کشورهای متعهد به این ‏کنوانسیون ملغی گردد؟ در این شرایط چرا نهادهای قضائی زیر مجموعه شما به خود حق می ‏دهند که به نقض قوانین، مقررات و بخشنامه های کشور و به ویژه قوه قضائیه بپردازند و ‏گاهی اوقات با علم به غیرقانونی بودن اقدام های خود، درصدد اجرای مخفیانه و غیررسمی ‏آنها بپردازند؟‏
‏2- اذعان دارید که از نظر تعدادی از مراجع شیعه در شرایط کنونی اجرای حکم سنگسار ‏می تواند موجبات وهن اسلام را فراهم آورد و لذا توقف آن همانگونه که آیت الله خمینی دستور ‏آن را صادر کرده بود و جنابعالی نیز بر این نظرتاکید داشته اید، امری ضروری است.با ‏وجود چنین اجتهادهایی در بالاترین سطوح صاحبنظران مذهبی، چگونه است که قضات و ‏محاکم قضایی ایران کماکان برصدور اجرای حکم سنگسار تاکید دارند؟‏
‏3- آقای حسن قاسمی رئیس کل دادگستری استان قزوین یکی از دلایل جلوگیری از حکم ‏سنگسار اقراد مذکور را بخشنامه اجرائی ابلاغ شده از جانب جنابعالی در خصوص سنگسار ‏ذکر کرده است، آیا از نظر شما مانع و محدودیتی برای انتشار علنی این بخشنامه وجود دارد؟ ‏آیا جنابعالی نگران این موضوع نیستید که در شرایطی چون عدم حضور شما در منصب ‏ریاست قوه قضائیه و یا نادیده گرفته شدن بخشنامه صادره وضعیت به حالت گذشته بازگردد؟ ‏در این صورت چرا در فرصتی که باقی است اقدام های لازم را برای تبدیل این بخشنامه به ‏‏"قانون" به عمل نمی آورید؟
‏ در پایان، امیدواریم که با مساعی و تلاش های جنابعالی و لغو رسمی و علنی حکم سنگسار ‏شرایطی فراهم آید که در آینده نام ایران جزو ناقضان حقوق بشرقرار نگرفته و قربانیان ‏سنگسار چون خانم مکرمه ابراهیمی با شنیدن تصمیم مقام های قضائی برای تدارک اجرای ‏احکامشان تحت فشارهای روحی و روانی مضاعف ناشی از این حکم قرار نگیرند.‏"



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024