جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 19.06.2007, 19:22


آفتاب: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی نشست خود در لوگزامبورگ که سحرگاه سه‌شنبه به وقت تهران پایان یافت از جمهوری اسلامی ایران خواستند به میز مذاكرات بازگردد و تهران را تهدید کردند که در غیر این صورت، با تحریم‌های جدی‌‌تر و گسترده‌تری مواجه خواهد شد. این بیانیه 4 روز پس از آن صادر شده است که تروئیکای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند در مقابل امتناع ایران از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم چاره‌ای جز بازگشت به شورای امنیت و تصویب تحریم‌های وسیع‌تر علیه ایران ندارند.

بیانیه جدید اتحادیه اروپا در نشست لوکزامبورگ همچنین در حالی است که 10 روز قبل سران هشت کشور قدرتمند دنیا در پایان اجلاس «هیلیگندام» در بیانیه شدیداللحنی به تهران «هشدار» دادند در صورتی که همچنان از تعلیق غنی‌سازی خودداری کند، با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد و این کشورها از اتخاذ اقدامات جدید علیه ایران حمایت خواهند کرد.

در این بیانیه صریح همچنین از عدم پایبندی ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت «ابراز تاسف» شده و از تهران خواسته شده است «فوراً تمام فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفرآوری از جمله فعالیت‌های تحقیق و توسعه را به حالت تعلیق درآورد».

سه هفته قبل، وزرای خارجه چهل کشور اروپائی و آسیائی حاضر در نشست «اروپا-آسیا» نیز در بیانیه غیرمنتظره و جانبدارانه‌ای از ایران خواستند قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفته و فعالیتهای غنی‌سازی را تعلیق کند. این کشورها همچنین نگرانی خود را از احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی ظرف 3 تا 8 سال آینده اعلام کرده و بر ضرورت اجرای الزامات قطعنامه 1747 شورای امنیت در ایران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «شین‌هوا» از لوگزامبورگ،‌ اتحادیه اروپا در بیانیه جدید خود تهدید کرده است که تحریم‌های تازه‌ای را علیه تهران و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اعمال خواهد کرد. وزرای خارجه کشورهای اروپایی همچنین از این كه ایران به قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل و درخواست‌های بین‌المللی برای «تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم» تمكین نكرده،‌ ابراز تاسف كردند.

در این بیانیه جدید آمده است: «ایران به جای تمكین در مقابل درخواست‌های جهانی به توسعه برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد و همزمان محدودیت‌های بیشتری را در زمینه همكاری‌هایش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعمال كرده است که این رویکرد، تردیدهای بیشتری را درباره ماهیت برنامه‌های هسته‌ای ایران به وجود آورده است».

بیانیه نشست لوگزامبورگ افزوده است: «اتحادیه اروپا بار دیگر بر حمایت كامل خود از شورای امنیت سازمان ملل در تدوین تدابیر تازه بر اساس ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد در صورتی كه ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل نكند،‌ تاكید می‌كنند».

این مقامات در عین حال «حمایت كامل» خود را از دیدارهای «خاویر سولانا»‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام كرده‌اند و قویاً از ایران خواستند در این مذاكرات بطور سازنده‌ای وارد شود تا شرایط لازم برای از سرگیری مذاكرات به دست آید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024