پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.06.2007, 17:54


آفتاب: عربستان سعودی به ایران هشدار داد برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند برای منطقه خاورمیانه مصیبت‌بار باشد. سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهوری ایران، از وی خواست انرژی هسته‌ای را فراموش کند، سیاست خارجی‌اش را تعدیل سازد و دست از دخالت در اوضاع عراق بردارد.

هشدار جدید ریاض به تهران در حالی است که پیشتر ملک‌عبدالله در جریان سفر یک روزه محمود احمدی‌نژاد به آن کشور نیز در اظهاراتی نامتعارف و هشدار آمیز از رئیس‌جمهور ایران خواسته بود با آتش بازی نکند.

به نوشته روزنامه پاکستانی پاک تریبون، عربستان سرانجام در مقابل افزایش اختلافات ایران و غرب سکوت خود را شکست و به تهران در مورد عواقب بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش هشدار داد. سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان که برای شرکت در کنفرانس تروریسم به لندن سفر کرده، ضمن انتقاد از سیاست‌های محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران از وی خواست انرژی هسته‌ای را فراموش کرده و سیاست خارجی خود را تعدیل کند.

وی گفت: ما از ایران می‌خواهیم موضعی که ما در مورد عاری‌سازی خلیج‌[فارس] از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی اتخاذ کرده‌ایم را بپذیرد. وزیر خارجه عربستان افزود: ما امیدواریم آن‌ها در این سیاست به ما بپیوندند و ما را مطمئن سازند که تهدید مسابقه تسلیحاتی در منطقه به راه نخواهد افتاد. مسعود الفیصل شروع این مسابقه را به اسرائیل نسبت داده و گفت که ساخت کلاهک‌های هسته‌ای توسط اسرائیل، دیگران را نیز به این بازی کشاند.

وی علیرغم انتشار اخباری مبنی بر اینکه اگر ایران به سلاح‌ اتمی دست پیدا کند، ریاض نیز دست به ساخت بمب اتمی خواهد زد، گفت که کشورش چنین قصدی ندارد. بنا به این گزارش با وجود آن که جامعه بین‌الملل مخالفتی با دستیابی ایران به انرژی صلح‌آ‌میز هسته‌ای ندارد،‌ اما الفیصل می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران به طور بالقوه خطرناک است. اشاره وی به آلودگی‌هایی است که ممکن است از نیروگاه اتمی بوشهر به خلیج‌فارس انتقال پیدا کند.

بنا به این گزارش وزیر خارجه عربستان چندان در مورد درخواست‌های خود از رئیس جمهوری ایران خوش‌بین نیست و تنها امیدوار است احمدی‌نژاد سیاست‌های رئیس جمهوری پیشین ایران را ادامه دهد. وی می‌گوید: اگر وی (احمدی‌نژاد) سیاست خارجی محمد خاتمی را ادامه دهد، ‌گمان می‌کنم بتوانیم با یکدیگر کار کنیم. سعود الفیصل همچنین با ابراز نگرانی از اوضاع عراق گفت: عراق باید به یک کشور متحد تبدیل شود. روزنامه پاک تریبون می‌افزاید اظهارات الفیصل حاکی از نگرانی دولت متبوعش از قدرت یافتن شیعیان در عراق است که روابط نزدیکی با تهران دارند. روشن است که این مساله باعث گسترش نفوذ ایران در منطقه خواهد شد، چیزی که به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ریاض در سال‌های اخیر تبدیل شده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024