جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 16.06.2007, 11:52


آفتاب: دولت جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا برای تعیین سیاستی در مقابل برنامه هسته‌ای ایران دچار شکاف و دودستگی شده است. کاندولیزا رایس وزیر خارجه و دیک چنی معاون رئیس جمهور در دو سوی این اختلافات قرار گرفته‌اند و هر یک تلاش می‌کند دیدگاه مورد نظر خود را بر کاخ سفید حاکم کند. روزنامه نیویورک تایمز، با اعلام این مطلب از بحث‌های پشت پرده در دولت بوش در مورد میزان موفقیت سیاست‌های گذشته آمریکا در مقابل برنامه هسته‌ای ایران خبر می‌دهد.

به نوشته نیویورک تایمز، مقامات ارشد دولت جورج بوش می‌گویند یک سال پس از آن که بوش و کاندولیزا رایس، از اتخاذ استراتژی جدید در مقابل ایران خبر دادند، اکنون بحث‌های پشت پرده در دولت بوش در خصوص میزان موفقیت این سیاست‌ درگرفته است. در این بحث کاندولیزا رایس وزیر خارجه که طرفدار ادامه مسیر دیپلماسی است و دیک چنی معاون رئیس جمهوری که خواستار استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران است، رهبری دو دیدگاه متفاوت را برعهده دارند.

بنا به نوشته روزنامه نیویورک تایمز از زمانی که خانم رایس اعلام کرد واشنگتن در استراتژی جدید خود به همراه اروپا، روسیه و چین، ایران را برای تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تحت فشار قرار خواهد داد، تهران بیش از هزار سانتریفیوژ را در تاسیسات هسته‌ای خود نصب کرده است. به طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی کرده است، ایران می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی هشت هزار سانتریفیوژ را در تاسیسات خود نصب کند.

همین مساله به موضوع اصلی مباحث کاخ سفید در مورد برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده است. مخالفین این سیاست نیز از فرصت استفاده کرده و با استناد به گزارش آژانس می‌گویند هشدار بوش به ایرانی‌ها به گونه‌ای است که نشان می‌دهد گزینه نظامی دیگر روی میز قرار ندارد. مخالفین علاوه بر استناد به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به عنوان دلیلی بر شکست سیاست‌های آمریکا می‌گویند ایران در عراق، افغانستان، لبنان و غزه نیز مشکلات روزافزونی را برای آمریکا ایجاد کرده است.

با این حال دوستان و نزدیکان خانم رایس که اخیرا با وی صحبت کرده‌اند، می‌گویند وی بیش از گذشته به ادامه مسیر دیپلماسی معتقد است و می‌گوید این مسیر تنها گزینه واقعی برای بوش است و حمله نظامی مصیبت‌بار خواهد بود. به نوشته نیویورک تایمز، همین مساله موضوع یک نشست سری در کاخ سفید بوده است. بنا به گفته منابع آگاه در این نشست کروچ مشاور معاون امنیت ملی آمریکا گفته است که جرج بوش باید به بررسی مجدد استراتژی مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در 18 ماه آینده بپردازد.

در پاسخ نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه که گفته می‌شود ریاست استراتژی آمریکا در مقابل ایران را برعهده دارد، گفته است مذاکرات با تهران حتی پس از پایان ریاست جمهوری بوش در ژانویه 2009 نیز می‌تواند انجام شود. بنا به این گزارش جنگ‌طلبانی که در آن اتاق حضور داشتند، پس از نشست اعلام کردند که از ارزیابی آقای برنز که به نظر آن‌ها بدان معنی است که دولت جورج بوش «خط قرمزی» برای مقابله با ایران ندارد، خوشحال نشده‌اند.

نیویورک تایمز می‌افزاید: اما محافظه‌کاران دولت آمریکا همچنان در محافل شخصی بر لزوم پیروی از سیاست‌های شدید (در مقابل ایران) تاکید داشته و می‌گویند متحدان آن‌ها در بیرون دولت نیز همین نظر را دارند. جان بولتون نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل یکی از این متحدان بیرونی است که می‌گوید تغییر نظام یا استفاده از زور تنها گزینه‌های مقابله با برنامه هسته‌ای ایران هستند.

این محافظه‌کاران معتقدند سیاست‌های خانم رایس نتیجه‌بخش نخواهد بود. دیوید وارمسر از مشاوران ارشد دیک چنی چندی پیش گفته بود که معاون رئیس جمهور معتقد است استراتژی دیپلماتیک خانم رایس شکست خورده است و تا بهار آینده ممکن است بوش در مورد چگونگی متوسل شدن به اقدام نظامی تصمیم‌گیری کند. البته دفتر چنی از اظهارنظر در مورد اظهارات وارمسر خودداری کرد و اعلام کرد که آقای چنی کاملا با استراتژی رئیس جمهوری همراه است.

در مقابل اقدامات این گروه نیکلاس برنز و مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا تلاش می‌کنند،‌ اروپا و روسیه را برای اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه ایران تحت فشار قرار دهند. آن‌ها همچنین به دنبال تصویب قطعنامه دیگری در شورای امنیت سازمان ملل هستند، در کنار این اقدامات مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند بانک‌های آسیایی و اروپایی را وادار سازند خارج از شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند.

نیویورک تایمز می‌افزاید: اما جنگ عراق به میزان زیادی توانایی دولت جورج بوش را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران محدود کرده است و باعث شده بسیاری در داخل دولت و به ویژه متحدان آمریکا و منتقدانش در اروپا علیه حمله نظامی به ایران موضع‌گیری کنند.

نیویورک تایمز با اشاره به بحران هسته‌ای کره شمالی و موضع‌گیری آمریکا درخصوص‌ آن می‌نویسد ایران در مرحله دورتری نسبت به کره شمالی قرار دارد و گفته می‌شود سه تا هشت سال دیگر تا ساخت سلاح اتمی فاصله دارد. اما محافظه‌کاران دولت بوش معتقدند ناتوانی دولت در متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران‌، نهایتا این فرصت را در اختیار تهران قرار می‌دهد تا سوخت لازم برای اهداف تسلیحاتی خود را تامین کند.

رابرت جوزف معاون پیشین وزیر خارجه که به خاطر موضع‌گیری‌اش در خصوص بحران هسته‌ای کره شمالی از سمت خود استعفا داده، می‌گوید «از زمانی که آمریکا استراتژی جدیدی در مقابل ایران اتخاذ کرده، آ‌ن‌ها توانسته‌اند بیش از هزار و سیصد سانتریفیوژ را نصب و راه‌اندازی کنند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024