پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.06.2007, 20:31

غربی‌ها در تدارک تصویب قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران


مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران خواست تا با تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم راه را برای یافتن یک راه حل صلح‌آمیز جهت پایان بحران‌ایجاد شده بر سر پرونده هسته‌ای‌اش هموار نماید.

به گزارش خبرگزاری رویتر محمد البرادعی روز پنحشنبه در خاتمه نشست چهار روزه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: «انباشته شدن اختلافات میان ایران و شورای امنیت به یک مواجهه جدی بین طرفین منجر خواهد شد».
با این حال افزود که از نگاه وی مقدمه‌چینی برای آغاز جنگ علیه ایران یک عمل دیوانه وار خواهد بود.

البرادعی در سخنان خود با اشاره به پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای ایران گفت: «ایرانی‌ها همچنان در حال تکمیل فن‌آوری غنی‌سازی خویش هستند، با این حال هنوز ثابت نشده آنگونه که خودشان ادعا می‌کنند توانسته باشند بر تمام موانع فنی غلبه نمایند».

مدیر کل آژانس افزود: «من دوباره از ایران می‌خواهم که در مقطع بحرانی کنونی بصورت داوطلبانه ساخت دستگاه‌های سانتیریفیوژ و توسعه آنها را متوقف نماید». به گفته البرادعی «این اقدام تهران می‌تواند گامی مهم برای اعتماد‌سازی باشد».

البرادعی با اشاره به این‌که ادامه وضعیت کنونی می‌تواند «پیامدهای فاجعه‌بار» داشته باشد گفت: «اگر ما همین مسیر را ادامه بدهیم، من می‌توانم بگویم که یک مواجهه جدی بین طرفین (ایران و غرب) در پیش است». وی در عین حال با انتقاد تلویحی از اظهارات برخی مقامات آمریکایی گفت:«حتی صحبت درباره ایده حمله به ایران نیز می تواند مصیبت‌بار باشد. حمله به ایران یک عمل دیوانه‌وار است، حمله به ایران مشکل ما با آن کشور را حل نمی‌کند».

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر به ارزیابی کارشناسان این نهاد از زمان احتمالی دستیابی ایران به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای اشاره کرد و گفت ایران بین سه تا هشت سال با این موضوع فاصله دارد.


دو مساله بدون نتیجه


مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست دو مساله به نتیجه نرسید، موضوع ایران و مساله‌ی بودجه. بررسی بودجه سالانه‌ی آژانس به دلیل درخواست برای افزایش بسیار زیاد بودجه حتی فراتر از تورم بین‌المللی به جلسه‌ی بعدی شورای حکام موکول شد. این درخواست مورد اجماع اعضا قرار نگرفت.

البرداعی همچنین با اشاره به درخواست‌ها برای پاسخ ایران به مسایل باقی مانده در آژانس و نیز اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت اظهار داشت که در این مساله نیز نتیجه‌ای به دست نیامد.

البرادعی در ارزیابی نهایی‌اش از این نشست به طور کامل به موضوع ایران پرداخت و اظهار داشت: ایران به درخواست‌های آژانس برای همکاری شفاف‌ساز بیشتر و نیز تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی عمل نکرده است.

او گفت: ایران سانتریفیوژهای بیشتری را راه اندازی کرده است.

البرادعی مجددا بر ایده‌ی "تایم اوت" خود تاکید کرد و گفت که بهتر است زمان کوتاهی مثلا شش هفته یا بیشتر ایران فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را متوقف کند و شورای امنیت اجرای قطعنامه‌ها علیه ایران را.


هشدار مثلث اروپا به ایران

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان انگلیس، فرانسه و آلمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس اعلام کردند گسترش فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم در ایران و ممانعت این کشور از دسترسی بازرسان سازمان ملل به سایت‌های هسته‌ای‌اش نتیجه‌ای جز اعمال تحریم‌های بیشتر نخواهد داشت.

در بیانیه مشترک سه کشور اروپایی آمده است: ایران به نادیده گرفتن تعهداتش (در مورد برنامه هسته‌ای) ادامه می‌دهد و هیچ گامی در جهت اعتمادسازی در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش، بر نمی‌دارد.

بنا به این گزارش، انتقاد شدید کشورهای غربی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که شش قدرت بزرگ در هفته‌های پیش رو قصد دارند تحریم‌های جدیدی علیه ایران به تصویب برسانند.

«جان مک گریگور» نماینده انگلیس در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این خصوص گفت: اگر ایران تغییر رویه ندهد، ما چاره‌ای جز بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل نخواهیم داشت.

«کلوز پیتر گاتوالد» نماینده آلمان در آژانس نیز گفت: اگر ایران در مباحث مربوط به برنامه هسته‌ای‌اش تجدیدنظر نکند، اقدامات بیشتر در نیویورک غیرقابل اجتناب خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آغاز نشست شورای حکام اعلام کرد ایران با پیشرفت در جهت تولید صنعتی سوخت هسته‌ای خطر تکثیر هسته‌ای را در جهان ایجاد کرده است.

دیپلمات‌ها می‌گویند: اظهارات البرادعی و موضع‌گیری قدرت‌های بزرگ در نشست شورای حکام، مسیر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را هموار کرده و در چند هفته آینده شاهد افزایش دیپلماسی میان قدرت‌های بزرگ در مورد تعیین نوع و میزان تحریم‌های جدید علیه تهران خواهیم بود.


تهدید ایران به کاهش همکاری با آژانس

در حالی که دیپلمات های غربی حاضر در وین احتمال تصویب قطعنامه سوم تحریم‌ها علیه ایران را در پی اجلاس شورای حکام بسیار زیاد توصیف می کنند، علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس روز پنجشنبه تاکید کرد که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای میزان همکاری های ایران با IAEA محدودتر از گذشته خواهد شد.

نماینده‌ دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما معتقدیم سوالات اصلی فنی آژانس درباره‌ ایران حل شده است و سوالات باقی مانده فراتر از چارچوب پادمان است.

وی در عین حال افزود: اگر پرونده‌ ایران به آژانس بازگردد ایران به سوالات باقی مانده نیز پاسخ خواهد داد. سلطانیه با بیان این‌که باید اعتماد از دست رفته برای ایران از سوی آژانس بازگردانده شود خاطر نشان کرد: ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

سلطانیه با بیان این که ایران فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی را تعلیق نخواهد کرد گفت: واقعیت این است که ایران به همکاری خود با آژانس و بازرسان در نطنز ادامه داده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد که هر قطعنامه و هرعملی با عکس‌العمل شدید ایران رو به رو خواهد شد. وی تصریح کرد: اگر دامنه‌ ارایه اطلاعات از سوی ایران محدود شده است به خاطر اعمال فشاری است که برخی کشورها می‌آورند.

به گفته سلطانیه اقدامات واکنشی ایران به روند تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران کمترین واکنشی است که ایران انجام داده است.

سلطانیه تاکید کرد: همکاری کامل ایران در چارچوب پادمان با آژانس باید برای آنها که به دنبال مقابله هستند مورد توجه قرار گیرد.



منابع گزارش: آفتاب - ایسنا



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024