پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 14.06.2007, 9:52


گزارشگران بدون مرز نسبت به آزار و مجازات روزنامه‌نگارانی که اعتراضات مردمی را در ایران پوشش خبری می‌دهند معترض است. در یک هفته ٤ روزنامه‌نگار توسط دادگاه‌های انقلاب محاکمه شده‌اند. سه روزنامه‌نگار به زندان محکوم شده و روزنامه نگار دیگر در انتظار صدور حکم خود است.

در این باره گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می‌کند "صدور احکام زندان برای روزنامه نگارانی که فقط وظیفه خود را انجام داده اند، تاسف بار است. رسانه ها باید خواست ها و اعتراضات در جامعه را منعکس کنند، این روزنامه نگاران با انگیزه های سیاسی محکوم شده اند، این بار نیز مقامات مسئول ایران با تندی و خشونت به این درخواست پاسخ دادند."

١۹ خرداد ماه اعلام شد که شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب سنندج، اجلال قوامی روزنامه نگار هفته‌‏نامه توقیف شده ی پیام مردم کردستان را به سه سال زندان و سعید ساعدی همکار بسیاری از مطبوعات و روزنامه نگار مستقل را به دو سال و نیم زندان محکوم کرده است. اتهام این دو روزنامه نگار "اقدام علیه نظام و امنیت ملی کشور از طریق شرکت فعال و موثر و تجمع غیرقانونی"، " فعالیت تبلیغی علیه نظام " و "اهانت به مقامات" اعلام شده است. همین دادگاه در تاریخ ٣١ اردیبهشت ماه رویا طلوعی سردبیر نشریه توقیف‌‏شده رسان را به شش سال زندان محكوم کرده بود.

این سه روزنامه نگار برای تحت پوشش خبری قرار دادن تجمع اعتراضی مردم در روزهای ٨ و ١٠ مرداد ماه ١٣٨٤ در مقابل استانداری شهر سنندج، در همان روز و یا یک روزبعد دستگیر شده بودند و پیش از آزادی با سپردن وثیغه های سنگین، چندین ماه را در زندان بسر بردند. رویا طلوعی هم اکنون در خارج از کشور زندگی می کند، اما اجلال قوامی و سعید ساعدی هر دو در ایران هستند. علاوه بر احضار و بازجویی های مداوم، هر بار که این روزنامه نگاران توانسته اند در نشریه ای مشغول به کار شوند، وزارت اطلاعات مدیران مسئول نشریات را برای اخراج آنها تحت فشار قرار داده است.

نعمت احمدی وکیل این دو روزنامه نگار به گزارشگران بدون مرز اعلام کرد که " طبیعی ست که موکلان من به عنوان روزنامه نگار برای انجام وظیفه خود یعنی کسب خبر در خیابان و در هر کجا که مردم تجمع کنند حاضر باشند. ما به این حکم اعتراض داریم و تقاضای تجدید نظر خواهیم کرد"

از سوی دیگر آسو صالح خبرنگار هفته نامه دیدگاه به شعبه‌ی ٥ دادیاری سنندج احضار شده است. وی باید تا سه روز دیگر خود را به دادگاه معرفی کند. این روزنامه نگار در ١٧ اسفند به هنگام تهیه گزارش از مراسم روز جهانی زن در سنندج بازداشت شده بود. وی در تاریخ ٢٩ اسفند با سپردن وثیقه صد میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

چهارشنبه ١٦ خرداد ماه، بهمن احمدی امویی روزنامه نگار روزنامه سرمایه در شعبه ١٣ دادگاه انقلاب محاکمه شد. وی نیز به "اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی"، "تبانی و مشارکت در یک اجتماع غیر قانونی و اخلال در نظم و آسایش و آرامش مردم" متهم شده است. بهمن احمدی امویی و دو روزنامه نگار دیگر برای شرکت در تظاهرات ٢٢ خرداد ١٣٨٥در تهران، همان روز دستگیرشده و تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بودند. در این تظاهرات مسالمت آمیز که از سوی نیروهای انتظامی به خشونت کشیده شد و ده ها تن بازداشت شدند، بر روی پلاکارد های زنان نوشته شده بود " ما زنیم، انسانیم، اما حقی نداریم و حقوق زنان حقوق بشر است."

و در آخر کیا جهانی گزارشگر شبکه تلویزیونی کردستان تی وی در اوائل اردیبهشت ماه با قرار ضمانت آزاد شده است. وی در ٥ اسفند ماه در شهر مریوان دستگیر شده بود.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:

http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024