پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 12.06.2007, 18:44


تهران- خبرگزاری كار ایران

پیكر مرحوم پرویز ورجاوند، استاد دانشگاه، سخنگوی جبهه ملی ایران و مرد فرهنگ‌‏دوست و از عاشقان ایران‌‏زمین صبح امروز با حضور خانواده و در گرداگرد دوستان و یارانش تشیع شد.

به گزارش خبرنگار "ایلنا"، مراسم تشییع پیكر مرحوم ورجاوند صبح امروز از مقابل بیمارستان باهنر آغاز شد و به سمت فرهنگسرای باهنر تشیع شد.
در این مراسم چهره‌‏های مختلف سیاسی چون ابراهیم یزدی، داود هرمیداس باوند، حسن یوسفی اشكوری، الهه كولایی، كریم ارغنده‌‏پور و جمعی از اعضای سازمان دانش‌‏آموختگان ایران و دفتر تحكیم وحدت حضور داشتند.
جمعیت عزادار در حین انتقال پیكر ورجاوند به سمت فرهنگسرا، سرود «ای ایران» را زمزمه می‌‏كردند و عده‌‏ای شعار می‌‏دادند: «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز -مصدق قهرمان صاحب عزاست امروز».
پیكر آن مرحوم كه به دست دوستان و یارانش بود، از میانه راه به دست زنانی حمل شد كه از شاگردان و معتقدان به راه وی بودند.

بر اساس این گزارش، پس از انتقال پیكر مرحوم ورجاوند به مقابل فرهنگسرای باهنر، نماز میت برای شادی روح وی به امامت یوسفی اشكوری خوانده شد.
داود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌‏الملل كه در این مراسم حضور داشت به خبرنگار ایلنا گفت: فوت ایشان ضایعه‌‏ای برای ملت ایران و كسانی است كه به اعتلای ایران معتقد هستند و فكر می‌‏كنند ایران باید در نظام بین‌‏الملل جایگاه مطلوبی احراز كند و در معادلات جهانی و منطقه‌‏ای نقش موثری داشته باشد.
وی گفت: استاد ورجاوند، باستان‌‏شناس و مردم‌‏شناس بود و از آغاز جوانی وارد فعالیت سیاسی شدند. هدف ایشان حفظ تمامیت ارضی و ارتقای ایران بود و فراتر از همه، به حقوق بشر و آزادی‌‏های اساسی، قانون اساسی و دموكراسی اعتقاد داشتند.

باوند افزود: ورجاوند در جهت نیل به این اهداف مشكلاتی را به جان خرید. سه سال در زندان بود و با مشكلات زیادی روبرو شد به طوری كه سرچشمه تعدادی از بیماری‌‏هایش همان زندان بود.
این استاد دانشگاه تاكید كرد: قبل از این رویداد ایشان دو بار به دادگاه احضار شدند و مثل اینكه قرار بود برای ایشان برگه مجرمیت هم صادر شود كه روزگار رخصت نداد.
هرمیداس باوند در پایان گفت: ورجاوند در هر جایی كه مساله منافع حیاتی مملكت مطرح می‌‏شد، بر آن بودند كه باید پایداری كرد و از منافع حیاتی كشور دفاع كرد و این شعار ایشان بود.

حسن یوسفی اشكوری نیز كه در این مراسم حضور داشت به خبرنگار ایلنا گفت: 20 سال است كه دكتر ورجاوند را می‌‏شناسم. بیشتر با شخصیت علمی و فرهنگی ایشان آشنا بودم و این به خاطر همكاری بود كه در دایره‌‏المعارف تشیع با هم داشتیم.
وی افزود: ایشان یك شخصیت سیاسی و عضو جبهه ملی بود و در خارج از كشور هم فعالیت سیاسی فرهنگی داشت. ایشان در مجموع یك شخصیت جامع از نظر فرهنگ اجتماعی و دارای تخصص باستان‌‏شناسی بود.
اشكوری تصریح كرد: ورجاوند از نظر سیاسی یك شخصیت موجه ملی بود و تا آخر روزهای عمرشان هم در حال رفت و آمد به دادگاه بود و تلاش‌‏ها و كوششان را تا آخرین لحظه ادامه ‏داد.
وی گفت: مهمترین دغدغه ورجاوند، وحدت سرزمینی و استقلال ایران بود و روی آن تاكید داشت. به همین دلیل همواره مورد انتقادات تند و گاه غیرمنصفانه تجزیه‌‏طلبان واقع می‌‏شد و در دانشگاه تبریز هم به همین خاطر مورد توهین قرار گرفت.

عیسی سحرخیز، عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات نیز كه در این مراسم حاضر بود، به خبرنگار ایلنا گفت: ورجاوند به خاطر سابقه فعالیت‌‏های سیاسی در نهضت ملی شناخته شده بود و به خاطر مصائب، سختی‌‏ها و زندان‌‏هایی كه برایش پیش آمد، شناخته‌‏تر شد.
وی اظهار داشت: ورجاوند یك نگاه ملی به مسائل داشت و با توجه به سابقه و تحصیلات‌‏شان نگاه عمیقی به مسائل فرهنگی داشت و غیر از فعالیت سیاسی سعی می‌‏كرد این نگاه و بینش را در جامعه تسری دهد.

حسین رفیعی، از فعالان ملی مذهبی نیز به خبرنگار ایلنا گفت: ورجاوند یك ایران‌‏دوست بود و درباره شناخت آثار باستانی تحصیلات خوب و در حفظ میراث فرهنگی عِرق عجیبی داشت.
وی تصریح كرد: ورجاوند یك مبارز سیاسی بود و با وجود بیماری در ستون فقرات و پاها، نسبت به مسائل فرهنگی به‌‏خصوص تخریب آثار فرهنگی به شدت واكنش نشان می‌‏داد. وی به وحدت ملی و استقلال ملی پایبند و یك آدم فرهنگی فرهیخته بود.

بر اساس این گزارش،‌‏ شیرین عبادی نیز در جمع حاضران در مراسم گفت: ما آمده‌‏ایم با بزرگمردی وداع كنیم كه سراسر عمر خود را با دغدغه ایران سپری كرد. آمده‌‏ایم وداع كنیم با رادمردی كه تا آخرین لحظه همراه مصدق بود.
وی افزود: ما آمده‌‏ایم وداع كنیم با بزرگمردی كه به یكایك شما می‌‏اندیشد و دریغ است كه قدر او را ندانستیم و ندانستند؛ هم در زمان گذشته و هم در زمان حال.
عبادی تصریح كرد: آمده‌‏ایم با مردی وداع كنیم كه بزرگ‌‏ترین غم او میراث فرهنگی بود و پیش از فرزندان خود ایران را دوست داشت؛ كسی كه توانست میدان نقش جهان را در یونسكو در ردیف آثار بین‌‏المللی ثبت كند. ما آمده‌‏ایم با رادمردی وداع كنیم كه تا آخرین لحظه فریاد می‌‏زد «با سد سیوند، میراث فرهنگی ما به آب می‌‏رود.»
وی اظهار داشت: ما ایران را دوست داریم و شاگردان این مرد بزرگ هستیم و از میدان نقش جهان و آثار فرهنگی و تمدن كهن ایران دفاع می‌‏كنیم.
عبادی به عنوان آخرین جمله با یادی از دكتر مصدق و شاگردش پرویز ورجاوند، گفت: «برخیز ای بزرگمرد كه سیوند را از آب پر كردند.»


گزارش روابط عمومی حزب ملت ایران
از مراسم تشییع پیکر کتر ورجاوند


پاینده ایران
ای آفریدگار پاك تو را پرستش
میكنم و از تو یاری می جویم

گزارش خاكسپاری یك میهن پرست
مراسم تشییع و خاك سپاری زنده یاد دكتر پرویز ورجاوند، سخنگو و عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران ، مبارز دیر پای مكتب پان ایرانیست ، از ساعت 9 صبح امروز آغاز گردید ، گروه كثیری از فعالان سیاسی و اصحاب فرهنگ ، دانشجویان و بازاریان در ساعات قبل از مراسم روبروی بیمارستان باهنرگرد هم آمده بودند.
دسته گل های جبهه ملی ایران و تصاویر متعددی از یگانه پیشوای آزادیخواهی معاصر دكترمحمد مصدق در میان جمعیت پرتوافشانی میكرد.
گروه های دانشجویی تصاویر دكتر پرویز ورجاوند را به مراسم آورده واین تصاویر در هنگام راهپیمائی در جلو جمعیت در حال حركت بود .در روی این تصاویر نوشته شده بود:
میهن آب و خاك نیست
میهن گل سرشت ماست
حضور نمایندگان از طیفهای گوناگون سیاسی همچون كانون نویسندگان ایران ، جبهه مشاركت ایران اسلامی ، فعالان چپ ، دفتر تحكیم وحدت ، نهضت آزادی ایران ، جنبش مسلمانان مبارز ، گروه مجله ایران فردا ، حزب دموكرات ایران و یاران مكتب پان ایرانیزم از دیگر نقاط برجسته این مراسم بود .
جمعیت حاضر در مراسم به خواندن سرود ای ایران و تكرار شعارهایی همچون عزاعزا است امروز روز عزاست امروز مصدق قهرمان صاحب عزاست امروز پرداختند.
مراسم تشیع و آمرزش خواهی تا ساعت 11 ادامه یافت ، جمعیت مسیر خیابان نیاوران در تهران را تا فرهنگسرا در نهایت نظم و آرامش راه پیمودند سپس مراسم نماز بر پیكر دكتر ورجاوند به امامت آقای حسن یوسفی اشكوری خوانده شد و حاضران به سمت گورستان بهشت زهرا حركت كردند .

در هنگام خاكسپاری این فرزند برومند میهن صدای ضجه و ناله تمامی فضای محوطه را پر كرده بود و تمامی حاضران می گریستند زیرا ایران زمین یكی از یاران صدیق خود را از دست داده بود.

صدای دكتر ورجاوند در مخالفت با آب اندازی سد سیوند و مخالفت با جریانات تجزیه طلب ضد میهن و عاملان استبداد و ارتجاع وعوامل بیگانگان در مقاطع مختلف تاریخ این سرزمین طنین انداز بوده و ثبت خواهد گردید

اسامی برخی از حاضران در مراسم:

خسرو سیف ، ادیب برومند ،مهندس عباس امیر انتظام، مهندس معین فر،، مهندس عزت ا... سحابی، دكتر ابراهیم یزدی ، دكتر حبیب ا... پیمان ، دكتر فریبرز رییس دانا ، دكتر حاج سید جوادی ، دكتر مصطفی تاج زاده ، مهندس مومنی، مهندس بسته نگار ، دكتر ملكی ، عیسی خان حاتمی ، هدی صابر ، مهندس طبرزدی ، مهندس آرش رحمانی ، مهندس مظفری ، دكتر امامی ، دكتر موسویان ، دكتر زید آبادی ، عبدالرضا تاجیك ، تقی رحمانی ، مهرداد سیدعسگری ، دكتر زرافشان ، دكتر موسویان ، مهندس شاه اویسی ، دكتر تكمیل همایون ، دكتر باوند،محمدی اردهالی ، دكتر توسلی ، دكتر علیرضا رجائی ، دكتر عیسی سحر خیز ، دكتر لطیف سفری، مهندس هاشمی،مهندس كحالزاده،دكتر احمد ساعی،هرمز ممیزی،دكتر افشین جعفر زاده،مرتضی كاظمیان،تیرداد بنكدار،مهندس ایمان كاظمی مهر،حاج دكتر حاج قاسمعلی،تیرداد بنكدار ،مهندس بنی اسدی ومهندس پیمان مسكین خدا نامبرد.

نامش جاویدان وپرچم میهن پرستی ایران در اهتزاز باد.


روابط عمومی حزب ملت ایران
22 خرداد 1386 خورشیدی



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024