جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 09.06.2007, 9:16


روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت میزان کمک‌های نظامی ایران به شبه‌نظامیان عراقی و افغان افزایش یافته و اخیراً مدارک مستندی در این باره پیدا شده است.

در این مقاله که توسط «رابین رایت» در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده، آمده است که «به گفته مقامات ارشد ایالات متحده و اروپا، ایران در تلاشی آشکار برای تحت فشار قرار دادن نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای غربی در دو کشور راهبردی در همسایگی آن در هفته‌های اخیر انتقال تسلیحات به افراط گرایان شیعی عراق و طالبان افغانستان را افزایش بخشیده است».

این گزارش در ابتدا آورده است: راکت‌های 240 میلیمتری ایران که دارای برد تا 30 مایلی می‌باشند و می‌توانند به طور عمده میدان نبرد را تغییر دهند، اخیرا توسط افراط گرایان شیعی علیه اهداف ایالات متحده و انگلیس در بصره و بغداد مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به گفته مقامات ایالات متحده، سه فروند از راکت‌ها تاسیسات آمریکا را در ناحیه سبز مورد هدف قرار داده‌اند و یکی از آنها در فاصله خیلی نزدیک به سفارت آمریکا در پایتخت عراق اصابت کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به این که «راکت 240 میلیمتری بزرگترین و دوربردترین سلاح در دست گروه‌های افراط گرای شیعی است» به نقل از منابع نظامی ارتش آمریکا در عراق ادعا کرده است که بر روی بقایای راکت‌ها، مارک سپاه پاسداران باقی مانده و تاریخ آنها سال 2007 می‌باشد.

این گزارش سپس نوشته است که دولت تهران همین سلاح را موسوم به فجر-3 در اختیار حزب الله، نیروی شبه نظامی شیعی لبنان قرار داده است.

بنا بر گزارش واشنگتن‌پست؛ از آوریل گذشته تاکنون در افغانستان، نیروهای انگلیسی حداقل دو محموله تسلیحاتی که از ایران عازم استان مرزی هلمند در افغانستان بودند را متوقف کردند. آنها گفتند چنین محموله‌هایی منعکس کننده یک ارتباط غیر محتمل بین دو رقیب تاریخی یعنی دین سالارهای شیعی در ایران و طالبان سنی در افغانستان می‌باشند. هر دو محموله بعد از آن که ژنرال پیتر پیس، رییس ستاد مشترک، در نیمه آوریل به طور علنی به ایران هشدار داد که ایالات متحده آگاهی دارد که (ایران) برای طالبان اسلحه می‌فرستد، فرستاده شدند.

یک مقام ارشد آمریکایی که فعالیت ایران را در منطقه تحت نظر دارد به این روزنامه گفته است: ما نسبت به چیزی که به نظر می‌رسد تشدید جریان حمل و نقل تسلیحات ایرانی به افراط گرایان فعال در عراق و تلاش‌های شدت یافته ایران برای ارسال تسلیحات به شبه نظامیان طالبان در افغانستان می‌باشد، نگران هستیم.

به گفته مقامات آمریکایی و مقامات کشورهای ناتو، ‌ارسال مجدد تسلیحات منعکس کننده تلاش‌های فزاینده ایران است. مقامات آمریکایی می‌گویند نیروی قدس، شاخه سپاه نخبه انقلابی (سپاه پاسداران انقلاب) که مسوول عملیات ویژه ایران در خارج از کشور است، مسوول جریان تسلیحات به نیروهای شبه نظامی در هر دو کشور می‌باشد.

آنتونی کوردزمن از مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل نیز در این زمینه به واشنگتن‌پست گفته است: شاید هدف ایران تنها یک هدف ویران کننده تر باشد که بر نیروهای ایالات متحده و ناتو فشار وارد آورد ولی به طالبان برای بلند مدت قدرت نبخشد.

منبع: آفتاب



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024