جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.06.2007, 22:31

وزیرخارجه انگلیس:


وزیر خارجه انگلیس از بررسی تحریم‌‏های جدید علیه برنامه هسته‌‏ای ایران خبر داد.
به گزارش ایلنا ،" مارگارت بكت" با ابراز نگرانی از برنامه هسته‌‏ای ایران ،‌‏خواستار بازگشت تهران به میز مذاكرات شد .
وی با اشاره به گزارش 23 می محمد البرادعی، مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عدم پیروی ایران از قطعنامه 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت: همان طور كه در قطعنامه بیان شده است ، شورای امنیت در حال بررسی اقدامات بیشتر برای متقاعد كردن تهران به تعلیق فعالیت‌‏های حساس اشاعه هسته‌‏ای و بازگشت به مذاكرات است .
كیث سیمپسون،نماینده محافظه كار مجلس عوام انگلیس با بیان اینكه برخی كشورهای اروپایی اقدام درباره مساله هسته‌‏ای ایران را به تاخیر می‌‏اندازند ، از اتحادیه اروپا خواست برای وادار كردن تهران به پیروزی از قطعنامه‌‏های شورای امنیت از نفوذ خود استفاده كند .
بكت در پاسخ به اظهارات سیمپسون گفت: نگرانی درباره این موضوع را درك می‌‏كنم البته ما درحال بررسی همه گزینه‌‏ها و احتمالات هستیم.
وی به سیمپسون اطمینان خاطر داد كه همه اقداماتی كه وی مطرح شده است در حال بررسی هستند.
بكت افزود: ما صرفا این اقدامات را گام به گام اتخاذ می‌‏كنیم تا ببینیم كدام اقدام در حال حاضر موثرتر از سایر گزینه‌‏هاست.


تهران به دنبال ساخت سلاح اتمی است

آفتاب: «لوئیس ایچاواری» یکی از مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد تهران به دنبال ساخت سلاح اتمی و نه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انرژی هسته‌ای در نشست جهانی انرژی در لندن گفت: نظر من این است که نمی‌توان فعالیت‌های هسته‌ای ایران در بیست سال گذشته را چیزی غیر از تلاش برای ساخت سلاح اتمی توصیف کرد.
وی تاکید کرد: البته این مساله بدان معنی نیست که همه کشورهای دارای برنامه هسته‌ای به دنبال این هدف هستند.
بنا به گفته ایچاواری، آژانس انرژی هسته‌ای دولت‌های عضو سازمان متبوع وی را ملزم کرده است که از انرژی هسته‌ای در مصارف صلح‌آمیز استفاده کنند.
این گزارش می‌افزاید: رئیس سازمان همکاری اقتصادی و توسعه انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از کارشناسان برجسته این حوزه اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشورشان را قبول ندارد.
وی مدعی شده است: قابل قبول نیست که کشوری برای استفاده ساده از انرژی هسته‌ای این همه هزینه صرف کند. بنا به این گزارش اشاره وی به هزینه‌های اقتصادی و سیاسی است که ایران در جریان توسعه برنامه هسته‌ای خود با آن روبرو شده است.
این گزارش می‌افزاید: در نتیجه تصویب دو قطعنامه تحریم شورای امنیت علیه ایران، این کشور با موانع اقتصادی متعددی روبرو شده است. انزوای سیاسی نیز بخشی از هزینه‌هایی است که ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای‌اش پرداخته است.


در نشست شورای وزرای خارجه تصویب شد:
حکم اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم ایران

آفتاب: شورای وزرای اتحادیه اروپا حکم اجرای تحریم‌های در نظر گرفته شده علیه ایران توسط مراجع اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه را تایید کرد. تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ممنوعیت صدور فناوری‌ها، مواد و یا کمک‌های مالی می‌شود که ممکن است در تولید سلاح و موشک نیز به کار گرفته شوند.
به گزارش خبرگزاری نووستی، در نشست دیروز شورای وزرای اتحادیه اروپا حکم اجرای تحریم‌های ایران به تصویب رسید. این حکم توسط مراجع اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اجرا خواهد شد.
دفتر مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا پس از پایان نشست این دفتر در گزارشی اعلام کرد: هدف این حکم تامین اجرای تدابیر محدودکننده در چارچوب قوانین مافوق ملی و رعایت آن‌ها از سوی تمامی ‌مراجع اقتصادی در کشورهای اتحادیه اروپا می‌باشد.
شورای وزرای اتحادیه اروپا در جلسه آخر فوریه خود «تدابیر محدودکننده» در رابطه با ایران (بر اساس قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت سازمان ملل متحد) را مورد تایید قرار داد. این قطعنامه از تهران می‌خواهد که امور مربوط به غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف سازد.
بنا به این گزارش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل ممنوعیت صدور فناوری‌ها، مواد و یا کمک‌های مالی می‌شود که ممکن است در تولید سلاح و موشک بکار گرفته شوند. علاوه بر این در نشست شورای وزرای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته شده که حساب‌های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی مسدود شده و از ورود آن‌ها به کشورهای اتحادیه اروپا جلوگیری به عمل آید. اسامی این افراد از سوی کمیته تحریم‌های شورای امنیت اعلام شده و این تحریم‌ها شامل افراد و یا سازمان‌های دیگری که به طور مستقیم مرتبط با برنامه هسته‌ای و یا سیستم‌های موشکی این کشور می‌باشند و یا ایران را در اجرای آن‌ها حمایت می‌کنند نیز خواهد شد.
همچنین آموزش اتباع ایرانی در رشته‌هایی که ممکن است در تولید سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد نیز ممنوع شده است.


تونی بلر: مذاكره با ایران شیوه درستی است

ایرنا: "تونی بلر" نخست‌وزیرانگلیس در گفتگوی اختصاصی‌با شبكه تلویزیونی الجزیره قطر اعلام كرد : مذاكره با ایران شیوه درستی است.
الجزیره بدون اشاره به زمان و مكان این مصاحبه روز چهارشنبه به نقل از بلر گفت : فكر نمی‌كنم كسی مایل باشد از وقوع اقدام نظامی علیه ایران صحبت كند ولی یك مشكل وجود دارد، مذاكراتی كه اخیرا بین ایران و ایالات متحده برگزار شد مهم و صحیح بود ولی باید ببینیم چه نتیجه‌ای دارد.
وی افزود: همواره از مشاركت با ایران سخن گفته‌ام اما شرط برقراری این مشاركت آن است كه درك روشنی از پایه و اساس این روابط وجود داشته باشد و این بدان معنا است كه ایران باید تعهدات بین‌المللی خود را انجام دهد و از دولت‌های قانونی در عراق و افغانستان حمایت كند نه اینكه اقدامی برای تضعیف آنها انجام دهد.
بلر با بیان اینكه ایران یك تمدن كهن و ارزشمند دارد و ملت ایران هم‌یك ملت قدرتمند و هوشمند است ، تاكید كرد : هیچ كس مایل نیست اقدام نظامی علیه این كشور انجام شود.


هنری كیسینجر مذاكره با ایران را توصیه كرد

ایرنا: "هنری كیسینجر" وزیر خارجه پیشین آمریكا توصیه كرد كه راه حل مناقشات هسته‌ای با ایران بر مذاكره استوار باشد.
وی كه از روز دوشنبه در وین بسر می‌برد در گفت و گو با شماره روز چهارشنبه روزنامه اتریشی "پرسه" افزود: در جریان این مذاكرات پیش شرط چندان مهم نیست، برای من نتیجه مهم است.
كیسینجر در بخش دیگری از سخنانش درباره كتاب خود به نام "دیپلماسی" كه در آن از سیاست متوازن قدرتها و مخالفت با تك روی آمریكا نوشته است، گفت: هیچ ملتی نمی‌تواند همه جهان را از خود براند.
وی گفت: حتی اگر این ملت از قدرت فراوان برخوردار باشد، از توان لازم برای انجام چنین كار دشوار و خطرناكی برخوردار نخواهد بود.
وزیر خارجه پیشین آمریكا در ادامه گفت: آمریكا می‌داند كه یك قدرت بزرگ است، اما دیگر كشورها نیز از حقوق مساوی برخوردارند و باید به حرفهایشان گوش داده شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024