چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.06.2007, 16:19


گزارشگران بدون مرز نهایت تاسف خود را از قتل ذکیه ذکی یکی از چهره های برجسته ی روزنامه نگاری مستقل افغانستان در تاریخ ١٥ جوزا ١٣٨٦ در جبل السراج (ولایت شمالی پروان) اعلام می کند. ذکیه ذکی از سال ٢٠٠١ و در پی سرنگونی طالبان، مدیر رادیوی خصوصی صدای صلح بود. وی همچنین مدیر یک دبیرستان دخترانه در این منطقه بود.

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : " این جنایت وحشیانه چه در ارتباط با فعالیت های رسانه ای و چه فعالیت های مدنی ذکیه ذکی صورت گرفته باشد، آمران و عاملان آن باید شناسایی و مجازات شوند. ما از رئیس جمهور افغانستان حامد کرزی می خواهیم که همه امکانات لازم را برای تحقیق و بررسی در باره ی این پرونده در اختیار مجریان قرار داده و هیچ سرنخی نادیده گرفته نشود. مدیر رادیو صدای صلح جندین بار مورد تهدید قرار گرفته بود. تلاش ذکیه ذکی برای دفاع از آزادی بیان و مشارکت زنان در این راستا الگویی برای همگان است."

در شبانگاه ٦ ژوئن دو مرد مسلح ناشناس وارد خانه ی این روزنامه نگار شده و با شلیک هفت گلوله در جلوی جشمان پسر دو ساله اش وی را تیر باران کرده اند. پلیس در این باره اعلام کرده است تحقیقات خود را برای شناسایی عاملان قتل ذکیه ذکی آغازکرده اما تاکنون ردی از قاتلان بدست نیامده است.

ذکیه ذکی سی و پنج ساله از هشت سال پیش و در زمان حکومت طالبان تنها گوینده ی زن این رادیو بود. که سپس در سال ٢٠٠٢ در بعد از سرنگونی طالبان مدیریت رادیوی مستقل صدای صلح را بر عهده گرفت. برنامه های این رادیو عمدتا در باره ی حقوق بشر و آموزش به زنان و همچنین در باره مشارکت زنان در جامعه بود. ذکیه ذکی رادیو صدای صلح را "خانه ی همه ی شهروندان" می دانست و می گفت "اینجا تنها جایی است که مردم آزادانه می توانند سخن بگویند."

همکاران رادیو صدای صلح همواره مورد آزار قرار می گرفتند. یکی از خبرنگاران آن عبدل قدوس مدت یک سال را بدون هیج دلیلی و فقط با شکایت یکی از رقیبان انتخاباتی ذکیه ذکی در انتخابات پارلمان در زندان بسر برد.

ذکیه ذکی بعنوان روزنامه نگاری متهد و منتقد بود، وی به شکل علنی از جنگ سالاران و طالبان انتقاد می کرد. در سال ٢٠٠٢ وی در ملاقات با نمایندگان گزارشگران بدون مرز بر تهدیدات و فشار های اعمال شده بر وی و رادیو صدای صلح سخن گفته بود.

در مارس ٢٠٠٥ ذکیه ذکی از جمله چهار زن معروف افغانستان بود که از سوی فیلم مستندی با همکاری یونسکو به سراسر چهان معرفی شد.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:

http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024