پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.05.2007, 10:34


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رایان کراکر، سفیر آمریکا در بغداد که پس از پایان مذاکرات با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، فضای گفتگوها را "کاری" توصیف کرد و گفت:
ما به ایرانی‌ها در خصوص حمایت‌شان از گروه‌های افراطی مسلح و دادن سلاح به آنها برای حمله به نیروهای عراقی و چند ملیتی سخن گفتیم.

سفیر عراق افزود: واشینگتن از تهران می‌خواهد دست از حمایت گروه‌های افراطی در عراق بردارد تا نشان دهد ایران نه در حرف، بلکه در عمل از دولت نوری المالکی حمایت می‌کند.

سفیر آمریكا نقش دولت عراق را در این مذاكرات مهم ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات را نوری المالكی نخست وزیر عراق، هدایت می‌کرد و گفت‌وگوها درواقع با رهبری و مدیریت عراقی‌ها بود.

کراکر با اشاره به اینکه دو طرف در این مذاکرات اصول سیاست‌های خود در عراق را تشریح کردند، افزود: ما یک سلسله از نگرانی‌‌های خود درباره رفتار ایرانی‌ها در عراق را به آنها متذکر شدیم. اما ایرانی‌ها بطور مشخص به این اتهام‌های ما واکنش نشان ندادند که با ارسال سلاح و تجهیزات از گروه‌های افراطی حمایت می‌کنند.

رایان کراکر گفت: «نماینده ایران پیشنهاد کرد تا یک کمیته‌ی امنیتی سه جانبه‌ای با شرکت آمریکا، عراق و ایران درباره عراق تشکیل شود، اما آمریکا آن را رد کرده است.» سفیر آمریکا افزود که با وجود این در موارد اساسی «در مجموع اتفاق نظر» وجود داشت. هر دو طرف حمایت خود را از یک «عراق امن و با ثبات و دموکراتیک» اعلام کردند.

سفیر آمریکا درباره دور بعدی مذاکرات گفت که دور بعدی به درخواست دولت عراق بستگی دارد و اگر از سوی دولت عراق چنین درخواستی مطرح گردد، آمریكا آن را بررسی قرار خواهد کرد.

سخنان سفیر ایران در عراق

حسن كاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق که ریاست هیئت ایرانی در گفت‌وگوها را برعهده داشت در سخنانش «حمایت قاطع و پشتیبانی كامل جمهوری اسلامی ایران‌ را از دولت و ملت عراق در همه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی» اعلام کرد.

کاظمی در اظهاراتش که متن کامل آن را خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی "ایرنا" منتشر کرده است، گفت: «جمهوری اسلامی ایران ضمن تاكید برضرورت حفظ وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی و حمایت از روند دموكراسی و سیادت ملی عراق و اهمیت همزیستی مسالمت‌آمیز تمامی قومیت‌ها و مذاهب در عراق، بارها آمادگی خود را در كمك به دولت منتخب ملی عراق اعلام نموده است و مجددا براین آمادگی با توجه به شناخت از مشكلات عراق و تجربه امنیتی طولانی كشورمان تاكید دارد.»

وی افزود: «دولت جمهوری اسلامی ایران هرگونه حمایت از دولت دمكراتیك منتخب عراق به ریاست آقای مالكی را وظیفه خود دانسته و امیدواریم این نشست منجر به سیادت هر چه سریعتر ملت عراق و پایان دادن به ناامنی‌ها و سرعت یافتن روند بازسازی كشور شود.»

کاظمی در ادامه‌ی اظهاراتش فهرستی طولانی از کمک‌های ایران به دولت عراق در زمینه‌های مختلف را ارائه داد.

گفت‌وگوهای ایران و آمریکا صبح روز دوشنبه ۲۸ مه، در منظقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سبز بغداد آغاز شد و پس از چهار ساعت مذاکره به پایان رسید. المالكی قبل از آغاز این مذاكرات به خبرنگاران گفت: «بغداد میزبان نشست بین آمریكا و ایران است و امیدوارم این نشست آغازگر فصلی خوب و گامی مهم برای منطقه باشد.» وی گفت: «عراق تنها میزبان این مذاكرات نخواهد بود بلكه در موفقیت آن نقش تعیین‌كننده خواهد داشت.»

ملاقات بغداد نخستین دیدار رسمی مقام‌های ایران و آمریکا پس از ۲۷ سال است. مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که مذاکرات تنها بر سر عراق و امنیت و ثبات در آن کشور خواهد بود.

اندکی پیش از شروع مذاکرات، ژنرال ویلیام فالون، فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه و نزدیک، در گفتگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران را بازیگری فعال در منطقه ارزیابی کرد که واشینگتن نمی‌تواند نادیده‌اش بگیرد.

او گفت: «ما ناگزیریم راهی پیدا کنیم تا با ایرانی‌ها به یک تفاهم برسیم.» ژنرال فالون اما در عین‌حال تاکید کرد که آمریکا، برخلاف خواست ایرانی‌ها، به هیچ‌وجه از منطقه عقب‌نشینی نخواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024