iran-emrooz.net | Fri, 25.05.2007, 17:23
مراسم «دفاع از آزادی بیان، علیه سانسور» در سازمان دانشآموختگان ایران اسلامی برگزار شد كه در آن از خبرگزاری كار ایران، (ایلنا) به دلیل فعالیت در زمینههای حقوق بشر، حقوق كارگران و حقوق دانشجویان تجلیل به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار "ایلنا"، در این مراسم كه با سخنرانی «عیسی سحرخیز»، «كامبیز نوروزی» و «بابك احمدی» برگزار شد، از «مسعود حیدری»، مدیر عامل خبرگزاری كار ایران تجلیل و لوح تقدیری به پاس فعالیتهای این خبرگزاری در زمینه مسائل مربوط به حقوق بشر به وی اهدا شد.
سحرخیز:
سانسور باعث شده است كه مردم از مطبوعات دلزده شوند
در ابتدای این مراسم، «عیسی سحرخیز» با اشاره به اهتمام ویژه امام خمینی به كسب اخبار درست و بولتنهای خبری ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی حتی در روزهای جمعه، گفت: به یاد ندارم آن دوره هیچگاه خبرنگار یا دبیری به خاطر تهیه خبری از عملكرد مسوولان مورد سوال قرار گرفته یا مواخذه شده باشد اما بارها اخبار منفی خبرنگاران تبعات زیادی برای مسوولان خاطی یا ضعیف در پی داشت.
وی با بیان اینكه پس از فوت امام دامنه تحمل مسوولان آنچنان كاهش یافت كه حتی روی اخبار مربوط به مسوولان میانی نیز حساسیت ایجاد شده است، گفت: آستانه تحمل به حدی رسیده است كه امروز شاهد سانسورها یا خودسانسوریهایی در عرصه مطبوعات و دیگر رسانهها هستیم كه این خود نشاندهنده جایگاه آزادی بیان در اطلاعرسانی آزاد در ذهن مقامات نظام است.
سحرخیز با تاكید بر اینكه با این وضع نمیتوان انتظار روزنامهنگاری آزاد و غیرمستقل داشت، گفت: امروز نهتنها بیانیه حقوق بشر درباره آزادی بیان اجرا نمیشود بلكه حتی وزیر ارشاد، نوشتن مطبوعات درباره طرح بدحجابی را منع میكند یا یكی از مسوولان استان زنجان، روزنامهنگاران منتقد را حیوانات موذی میخواند كه روی زخم مینشینند.
وی با اشاره به اصولی از اعلامیه جهان حقوق بشر درباره آزادی بیان، گفت: امروز شاهدیم كه چگونه همه این اصول نقض میشود و این غیر از فیلترینگ سایتها و پارازیتها روی امواج رادیویی و تلویزیونی است، در حالی كه بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر فردی حق آزادی بیان دارد و حق دارد در كسب اخبار و اطلاعات به تمام وسائل دسترسی داشته باشد.
این فعال سیاسی با اشاره به برخی اصول قانون اساسی مبنی بر اینكه استقلال و وحدت و تمامیت ارضی و آزادی از هم تفكیكناپذیرند و همچنین تاكید این قانون بر جایگاه مطبوعات و آزادی آنها، گفت: شرایط امروز انسان را به یاد نیمه اول دهه هفتاد میاندازد كه فضایی از رعب و وحشت برای روزنامهنگاران ایجاد شده بود. امروز حتی روزنامهنگاران از سفر به خارج منع میشوند. درخواستكنندگان مجوز نشریات چیزی بیش از بیست برابر مدت زمان قانونی برای گرفتن مجوز منتظر میمانند. مدتهاست روزنامه جدیدی مجوز نگرفته است و هیات نظارت وزارت ارشاد چنان تیغ را از رو بسته است كه روی قوه قضاییه دوران اصلاحات را سفید كرده است، در حالی كه احكام آن وجاهت قانونی ندارد.
سحرخیز گفت: سانسور باعث شده است كه مردم از مطبوعات دلزده شوند و رسانه شایعه رواج یابد و مردم به رسانههای خارجی روی آوردند و ادعای مسوولان به جایی رسیده است كه وزیر ارشاد به طور علنی میگوید مصداق جرم را نه قانون بلكه دولت و گروه حاكم مشخص میكند.
وی افزود: هماكنون هفت یا هشت مرجع در مورد رسانهها اظهار نظر میكنند و دستكم نه نهاد وظیفه اعمال فشار مستقیم و غیرمستقیم جهت اعمال سانسور و خودسانسوری در مطبوعات را به عهده دارند. انتشار نسخه مجازی نشریات بر روی اینترنت نیز باعث شده است پیش از چاپ مطبوعات امكان حذف مطالبی كه به ظن مسوولان مساله دارد، فراهم شود و گروههای ویژهای دستور دارند شبانه مدیران مسوول را مجبور به تغییر مطالب كنند.
سحرخیز با اشاره به نهادهای تصمیمگیر در مورد اعمال محدودیت بر مطبوعات، گفت: هماكنون موارد حساسیتبرانگیز طیف گستردهای دارد و از مسائل هستهای تا مسائل اقتصادی، تجمع فرهنگیان و طرح مبارزه با بدحجابی را شامل میشود در حالی كه قانونگذار برای هیچیك از مقامات مسوول حق اعمال سانسور قائل نشده است، مگر شورای عالی امنیت ملی كه مصوبات آن پس از تایید رهبری برای مطبوعات لازمالاجراست اما این مصوبات و قوانین نیز نمیتواند اصول قانون اساسی را نقض كند.
وی با اشاره به وظایف فعالان حقوق بشر و فعالان سیاسی در شرایط كنونی محدودیت مطبوعات، گفت: وظیفه داریم به افشاگری بپردازیم و اعتراض خود را بیان كنیم. شاید مسوولان رسانهها نخواهند فشارها را علنی كنند اما ما نباید اجازه دهیم مسوولان دولتی اقدامات خلاف قانون خود را در خفا انجام دهند و آنها را نهادینه كنند. افشاگری و اطلاعرسانی ما میتواند جلوی چنین برخوردهایی را بگیرد.
این فعال سیاسی به مباحث بین دو گروه از دستاندركاران نشریات اشاره كرد كه یكی از این دسته معتقد است باید برای بقا به خودسانسوری تن داد اما دسته دیگر این موضوع را نمیپذیرند.
وی افزود: هماكنون تنگناهای حاكمیت و تن دادن برخی مسوولان به مصاحبه با رسانههایی كه تاكنون از مصاحبه با آنها منع میشدند، دست كسانی را كه اكنون جایی در حاكمیت ندارند، بیشتر باز میكند تا بتوانند از محاصره خبری با استفاده از این رسانهها رهایی یابند.
سحرخیز تصریح كرد: نباید به گونهای رفتار كنیم كه «تقیه» وجه غالب زندگیمان شود.
كامبیز نوروزی:
روزنامهنگار در جامعه امروز ایران همواره نگران است
به گزارش خبرنگار "ایلنا"، كامبیز نوروزی، مدرس حقوق مطبوعات نیز با اشاره به سالگرد دوم خرداد، این اتفاق را یكی از بزرگترین و موثرترین جنبشهای اجتماعی ایران ذكر كرد كه توانست در مقایسه با سایر جنبشهای اصلاحی، تفكرات جدیدی را در لایههای عمیق جامعه ایران به پیش برد.
نوروزی با اشاره به موقعیت ممتاز جنبش اصلاحات، گفت: بخشی از توفیق این جنبش ناشی از طبایع و برخی ناشی از رفتار كنشگران سیاسی بوده است.
وی با بیان اینكه همه ما میدانیم كه آزادی بیان خوب است و سانسور مرگ عقیده و مرگ آدمی است، گفت: از انقلاب مشروطه تاكنون آزادی بیان در نظم حقوق رسمی ایران پذیرفته شده است و در قانون اساسی موجود هم آزادی بیان به رسمیت شناخته شده و تاكید شده است كه استیفای آزادی بدون امنیت امكان ندارد اما نظم حقوقی مناسب زمانی اتفاق میافتد كه اعتباریات حقوقی با ساخت مناسبات اجتماعی هماهنگ باشد كه به دلیل فقر شدید و عقبماندگی حقوقی در ایران، نگاههای جامعهشناختی در حوزه قانونگذاری و تفسیر حقوقی ایران مطرود است و در حوزه كنش سیاسی این موضوع مشاهده میشود.
این حقوقدان با اشاره به اینكه این توقع وجود دارد كه به محض وضع قانون، آن قانون اجرا شود، گفت: در ساختار اجتماعی حوزه حقوق، حوزه اعتباریات است اما اینگونه نیست كه مناسبات اجتماعی این اعتباریات را بپذیرند. جامعه ایران در زمینه حقوق رسمی دچار دوگانگی عمیق است كه آثار زیادی در ذات مناسبات سیاسی و اجتماعی ایجاد كرده است. حقوق مدرن در ایران مستقل از مناسبات اجتماعی است. قانون اساسی مشروطه نیز قانون اساسی نظام اجتماعی ایران نبود بلكه قانون اساسی نظامی است كه سابقه هفت قرنی رنسانس را داشت.
وی با اشاره به سابقه صدساله آزادیخواهی در ایران، گفت: امروز پیشرفتهای بسیاری در زمینه روزنامهنگاری و آزادی بیان كردهایم اگرچه خواستهها همچنان بیش از اینهاست اما این سوال مطرح است كه چرا نهادهای حقوقی مستقر نشده و شكل نهادهای اجتماعی را به خود نگرفته است در حالی كه یك صد سال است كه ما این خواسته را داریم و قوانین متعددی داشتیهایم كه بر آزادی بیان تاكید داشته است اما امروز همچنان تصور میكنیم كه آزادی نیست.
نوروزی با بیان اینكه امروز نهادهای آزادی وضعیت متزلزلی دارند و هنوز استقرار نیافتهاند، گفت: روزنامهنگار در جامعه امروز ایران همواره نگران این است كه آیا هفته آینده نشریهاش منتشر میشود یا خیر. اشكال در برداشت از مفهوم آزادی است. برداشت جامعه ایرانی و روشنفكران ایرانی از واژه دموكراسی و آزادی برداشت سیاسی است. با مطالعه تاریخ میتوان مشاهده كرد كه روشنفكران ایرانی دیكتاتوری و دموكراسی یا آزادی و استبداد را محصول اراده حكومت میدانند و معتقدند حكومت قادر كل است كه اگر خواست آزادی میباراند و اگر نخواست استبداد. در نتیجه میل به سرنگونی حكومتها در ایران زیاد میشود با این نیت كه آزادی باریدن گیرد.
وی با تاكید بر اینكه تكرار این ترجیعبند ناشی از نوع نگاه ماست و نه یك واقعیت خارجی، گفت: دموكراسی یك پدیده اجتماعی است كه بخشی از آن مفهوم دولت را در برمیگیرد.
این حقوقدان گفت: اگرچه در ایران دولت، قدرت گستردهای دارد اما این دولت قدرتمند نیز مقهور مناسبات اجتماعی است و نمیتواند مستقل از نظم اجتماعی عمل كند و تصور ما اشتباه است كه دولت را از نظم اجتماعی بیرون میكشیم.
نوروزی تصریح كرد: اتفاقات زیادی در جامعه ایران افتاده است كه بهرغم ظاهر، نادیدنی نیست و قواعد بازی خود را تحمیل میكنند و مخالفان آزادی هم اگرچه زحمت ما میدارند اما ناچارند تا اندازهای با این قواعد كنار آیند.
بابك احمدی:
حاكمان وقتی شكست میخورند، به یاد آزادی بیان میافتند
بر اساس گزارش خبرنگار "ایلنا"، «بابك احمدی»، استاد دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به محدودیتهای ایجادشده برای روزنامهنگاران و مطبوعات، گفت: در میان كشورهایی كه هنوز امكانات آزادی بیان ندارند، ایران یكی از بالاترین نمرهها را دارد. هیچ روزنامهنگاری این اطمینان را ندارد كه فردا به زندان نیفتد و نشریهاش به خاطر یك كاریكاتور بسته نشود. بسیاری از روزنامهنگاران ایرانی مهاجرت كردند و روزنامههای زیادی بسته شدند. آثار بزرگترین شاعران و نویسندگان ایرانی از نمایشگاه كتاب جمع شد و رادیو و تلویزیون دولتی هم هر كاری میخواهند میكنند.
وی با بیان اینكه به یمن دوم خرداد نگاه بسیاری از مسوولان عوض شد، گفت: كجا فكر میكردیم كسانی كه در دهه 60 در وزارت ارشاد آن زمان كار میكردند، این گونه از آزادی دفاع كنند. ملت و افراد داخل حكومت عوض شدهاند اما با سوم تیر شرایط باز هم فرق كرده است.
احمدی افزود: همه اینها باعث شده، تصویر تیره و تاری از موقعیت فرهنگی ایران مشاهده شود اما باز ما نباید ناامید نشویم زیرا در برابر همه این فشارها مقاومتی هم است.
این استاد دانشگاه، آزادی بیان را یك پدیده مدرن و متعلق به جامعه مدرن ذكر كرد و گفت: وقتی اختلاف نظرها بتوانند مطرح شوند و وارد گفتوگو شوند، میتوانند تبدیل به راه حلهای منطقی اجتماعی شوند و به وحدت كلمه برسند.
وی با بیان اینكه نهادهای مدنی ما از دل مردم بر نیامده است، گفت: حاكمان وقتی شكست میخورند، به یاد آزادی بیان میافتند.
زمانی كه یكی از كاندیداهای انتخابات شكست خورد، به یاد آورد كه باید حزبی تشكیل دهد و روزنامهای منتشر كند در حالی كه جامعه به كسی رای داد كه امروز هر كاری میخواهد میكند و هر گاه جایی لطمهای به وی وارد میشود، نیروهای اصلی وارد میشوند و رسانهها را متهم میكنند و جلوی فعالیت آزاد آنها را میگیرند.
احمدی با تاكید بر اینكه ایرانیها در زندگی مدرن خود مداوم نهاد استبداد را ساختهاند، گفت: دشمنان بزرگ آزادی مطبوعات صاحبان قدرت مطلق هستند، صاحبان قدرت محدود همیشه تحمل میكنند اما صاحبان قدرت مطلق تحمل ندارند و سانسور نیز از ناحیه آنها اعمال میشود.
وی دسته دیگر مخالفان آزادی بیان را دزدان ذكر كرد و گفت: هر جا لطمهای به آزادی بیان میخورد، دست دزدی در كار است كه برای پنهان كردن فساد خود جلوی آزادیها را میگیرد. همچنین احمقها آزادی بیان را نمیپسندند و راه آزادی خود را به این طریق باز میكنند.
این استاد دانشگاه افزود: وقتی حاكم عقلگرا نباشد، نمیتواند سخن عقلانی را نیز تحمل كند. به این ترتیب شهروندان عقل را كنار میگذارند و خشونت شكل میگیرد.
وی با اشاره به مطرح شدن دوباره بحث انقلاب فرهنگی، گفت: از انقلاب فرهنگی اول و پاكسازی دانشگاهها دانشجویان معترض امروز ساخته شدهاند، با پاكسازی معترض امروز باز هم نسل دیگری جای آنها را خواهند گرفت. معلوم نیست كه آنهایی كه شعار انقلاب فرهنگی میدهند به دنبال چه نتیجهای هستند.
احمدی با ابراز تاسف از اینكه هنوز در میان نسل جوان امروز ایران عقاید كمونیستی جای دارد، گفت: امروز كه عقاید كمونیستی به طور كامل منسوخ شده است، برخی جوانان ایران به این عقاید روی آوردهاند و دلیل آن نیز عدم آگاهی است زیرا وقتی همه دنیا چشم به سقوط كمونیست و مسائل مربوط به آن داشت، در ایران هیچكس در این باره صحبت نكرد و هیچ آگاهی در این زمینه به مردم داده نشد.
وی با بیان اینكه در هیچ جایی آزادی مطلق و صد درصد وجود ندارد و هیچكس هم خواهان چنین آزادی نیست، گفت: همواره اموری وجود دارد كه آنها را نباید گفت اما در كشورهای غربی تنها بعد از انتشار مطالب است كه میتوان جلوی حرفی را گرفت یا تهمت و بهتان به دیگری قابل پیگیری است. پیش از انتشار مطلب به هیچ وجه نمیتوان آن را سانسور كرد.
احمدی با بیان اینكه هیچ حكمی فراتاریخی نیست و تا ابد درست در نمیآید، گفت: امروز مخاطرات زیادی جامعه ایران را تهدید میكند اما برخی ملت را به مبارزه خواندهاند. تا وقتی هم كه ملت ساكت باشند، اینها كارهای خود را دنبال میكنند اما وقتی مقاومت باشد و هر كس نابخردیهای موجود را گوشزد كند، شرایط جامعه عوض میشود و هستههای فكر در جامعه مدنی ایران شكل میگیرد و نهادهای مستقل از دولت میتوانند با فكر درست، مقاومت را در دل جامعه بجوشانند.
در این مراسم هنگام تقدیر از خبرگزاری كار ایران، «علیاكبر موسوی خوئینی»، دبیركل سازمان دانشآموختگان ایران اسلامی با اشاره به دوره كوتاه فعالیت این خبرگزاری، گفت: ایلنا همواره تلاش داشته اخبار موثق و درستی از اقشار مختلف جامعه بهویژه كارگران و دانشجویان ارایه دهد و ما هیچ وقت از یاد نمیبریم كه این خبرگزاری چگونه توانست در حادثه خرداد 82 و حمله به خوابگاه طرشت با انتشار عكسهایی از خوابگاه، همه را تحت تاثیر قرار دهند و واكنشهای زیادی برانگیزاند.
وی افزود: این خبرگزاری در روزهای آغاز به كار مجلس هفتم و دولت نهم نیز همواره با برخوردهای زیادی روبرو شده است اما ما امیدواریم دستاندركاران آن بتوانند مسیر خود را در دفاع از حقوق بشر و حقوق اقشار مختلف جامعه ادامه دهند.
مسعود حیدری نیز ابراز امیدواری كرد روزی برسد كه شاهد تضییع حقوق هیچ فردی نباشیم و گفت كه ایلنا همواره تلاش میكند از حقوق همه اقشار جامعه دفاع كند و این را همواره در اولویت كاری خود قرار داده است.