سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.05.2007, 13:21


ایلنا: دفتر تحكیم وحدت در اطلاعیه‌‏ای با اشاره به احضار ٩٣ نفر از فعالان دانشجویی به كمیته انضباطی طی هفته گذشته و برخوردهای مختلف صورت‌‏گرفته با دانشجویان در سراسر كشور، از مسوولان وزارت علوم به شدت انتقاد كرد.

به گزارش "ایلنا"، در این اطلاعیه آمده است: در هفته گذشته شاهد بودیم كه ٩٣ تن از فعالان دانشجویی به كمیته انضباطی فراخوانده شدند یا برای آنها احكام سنگین كمیته انضباطی صادر شد. شش نشریه دانشجویی توقیف و سه تشكل دانشجویی تعلیق یا منحل شدند. در یك ماه گذشته نیز ٢٣ دانشجو توسط نهادهای گوناگون بازداشت شده‌‏اند كه شش تن از آنها هنوز در زندان به سر می‌‏برند. همچنین یكی از مسوولان در دانشگاه كرمانشاه دانشجوی دختری را تحت فشار گذاشته و به وی تعرض كرد؛ اتفاقی كه چندی قبل نیز در دانشگاه علامه به وقوع پیوست و در نهایت نیز شاهد تعرض مسوولان به محل مطالعه و استراحت دختران دانشجو در دانشگاه امیركبیر بودیم.

این اطلاعیه می‌‏افزاید: و بر این همه باید افزود افت علمی دانشگاه‌‏ها به‌‏گونه‌‏ای كه هیچ دانشگاه ایرانی در میان ٢٠٠٠ دانشگاه برتر جهان جایی ندارد، كاهش بودجه پژوهشی برخلاف برنامه چهارم توسعه، افت وضعیت رفاهی دانشگاه‌‏ها كه اعتراضات فراوان دانشجویی را به همراه داشته است و فضای یاس‌‏آلودی كه این مسوولان ایجاد نموده‌‏اند، موجی فزاینده از خودكشی و مصرف مواد مخدر را به همراه داشته است و در نهایت اخراج و بازنشستگی اجباری اساتید به جرم بیان واقعیات كه همگی از زوال دانشگاه‌‏ها در كشور حكایت دارد.

دفتر تحكیم وحدت در ادامه اطلاعیه خود اورده است: و آنچه از همه تاسف‌‏انگیزتر است، اظهارات كذب مسوولان وزارت علوم است كه با وجود اعلام تخلفات فراوان آنها از قوانین، همچنان ادعای قانونگرایی می‌‏كنند. مسوولانی كه با وجود انتشار موارد تخلفشان از قوانین برای برخورد با منتقدان، انتشار ارقام كاهش بودجه پژوهشی و سرانه رفاهی دانشگاه‌‏ها و هزاران مستند دیگر همچنان از بهبود وضعیت دانشگاه‌‏ها دم می‌‏زنند. به نظر می‌‏رسد كشور نیازمند پروژه شكست‌‏خورده انقلاب فرهنگی نیست كه چندروزی است تشكل‌‏های دست‌‏ساز و وابسته به دولت فریاد آن را سر می‌‏دهند تا بدین‌‏وسیله اساتید و دانشجویان منتقد را تصفیه كنند. نیاز امروز جامعه ما انقلاب اخلاقی در مدیران دولت نهم و به‌‏خصوص مدیران وزارت علوم است تا به این همه دروغگویی و تلاش برای حذف منتقدان پایان داده شود تا در سطح كلان منتقدان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سركوب نشوند و در دانشگاه‌‏ها نیز دیگر اساتید و دانشجویان منتقد با هزاران مشكل مواجه نشوند و مسوولان دولتی اجازه تعرض به دانشجویان دختر را به خود ندهند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: و در این میان جای این سوال باقی است كه بزرگان این كشور را چه می‌‏شود كه در برابر این همه بی‌‏عدالتی و بی‌‏تدبیری اقدامی موثر انجام نمی‌‏دهند؟ آیا به‌‏راستی می‌‏توان برای حفظ منافع جناحی بر این فجایع چشم پوشید و سپس از مسلمانی و عدالت‌‏طلبی دم زد؟ آیا تاسف‌‏بار نیست كه در كشوری مسلمان مسوولان دولتی به دختران دانشجو تعرض نمایند و كسی دم بر نیاورد؟ آیا این همه احضار به كمیته انضباطی و دستگیری دانشجویان منتقد برازنده كشوری با این سابقه تاریخی، فرهنگی و اسلامی است؟

دفتر تحكیم وحدت در ادامه اطلاعیه خود آورده است: ما معتقدیم تنها جرم دانشجویان و اساتیدی كه با این برخوردهای غیرانسانی مواجه شده‌‏اند، انتقاد به بی‌‏تدبیری‌‏های دولت‌‏مردان نهم و تلاش برای بهبود وضعیت دانشگاه‌‏ها بوده است و همچنان بر لزوم انقلاب اخلاقی در مدیران دولت نهم و به‌‏خصوص مدیران وزارت علوم برای پایان دان به این همه دروغگویی و تلاش برای حذف منتقدان تاكید می‌‏كنیم و در نهایت امیدواریم تا دیر نشده است دلسوزان كشور اقدامی موثر برای جلوگیری از این فجایع انجام دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024