جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.05.2007, 11:39


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران می‌گوید مقامات تهران و واشنگتن از ۷ ‏خرداد ماه مذاکرات خود در بغداد را آغاز خواهند کرد. این مذاکرات که در سطح سفرای ‏دو کشور در عراق برگزار می‌شود، قرار است صرفا بر مساله عراق متمرکز شود. ‏

متکی که برای شرکت در سی و چهارمین نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو ‏سازمان کنفرانس اسلامی در اسلام آباد به سر می‌برد، در حاشیه این اجلاس به خبرنگاران ‏گفت: ایالات متحده و ایران مذاکراتی را در سطح سفرا در روز 28 می( ۷ خرداد) در ‏عراق برای بررسی وضعیت امنیت این کشور انجام خواهند داد. تنها محور مذاکرات ‏مقامهای دو کشور، مسئله عراق خواهد بود و این مذاکرات محدود به وضعیت این کشور ‏خواهد بود. ‏

پیش از این یک روزنامه کویتی مدعی شده بود که یک مقام مسئول آمریکایی از وزارت ‏خارجه این کشور قرار است در روزهای آتی با عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران ‏و ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه دیدار کند. این دیدارها قرار بود قبل از برگزاری ‏نشست رسمی ایران و آمریکا در عراق شکل بگیرند. ‏

مذاکرات بغداد نخستین رویارویی رسمی نمایندگان دو کشور پس از قطع روابط ‏سیاسی است. در شرایطی که گمانه‌زنی‌های سیاسی غرب حاکی از آن بود که این مذاکرات ‏پیش از این، در جریان اجلاس همسایگان عراق در بغداد و یا نشست شرم‌الشیخ، آغاز ‏شود اما در نهایت تهران با درخواست رسمی واشنگتن به مذاکره در سطح سفیر موافقت کرد. موضوع مذاکرات میان دو طرف هم بدین ترتیب در همان سطح مسائل عراق و تلاش ‏برای بازگرداندن آرامش به این کشور محدود خواهد شد.‏


تایید رهبر آیت الله خامنه ای

آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مذاکره آتی میان تهران و واشینگتن را تنها برای یادآوری «مسئولیت و وظایف آمریکایی ها در قبال امنیت عراق» دانست.

او که آمریکا را متهم به تلاش برای سرنگونی دولت عراق و حمایت از تروریسم کرد گفت: «وزارت امور خارجه به درخواست دولت عراق تصمیم گرفت در یک گفت و گوی رودررو با آمریکایی ها، مسئولیت و وظایف آنان را درقبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت کند.»


هاشمی رفسنجانی:
مذاكره با آمریكا در صورت حسن نیت این كشور می‌‏تواند ادامه یابد


اکبر رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت در گفت‌‏وگو با شبکه تلویزیونی العربیه در خصوص احتمال گفت‌‏وگوی ایران و آمریكا، گفت: اگر آمریكا بخواهد و بگذارد، ایران می‌‏تواند با كمك كشورهای همسایه عراق، در ایجاد امنیت در این كشور بحران‌‏زده موثر باشد.
وی افزود: اگر آمریكا حسن نیت نشان دهد و قصد تحمیل اهداف سلطه‌‏گرانه خود را نداشته باشد، می‌‏توان به تداوم گفت‌‏وگوها امیدوار بود.
رفسنجانی در عین حال گفت: گرفتاری‌‏های آمریكا در منطقه باید حاكمان این كشور را سرعقل بیاورد كه تعامل با جهانیان از طریق زور امكان‌‏پذیر نیست و اگر می‌‏خواهند جهان روی آرامش ببیند، باید مسائل را ریشه‌‏ای حل كنند.


لاریجانی: آمریکا در زمینه عراق، روی ایران حساب کند

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز پنج شنبه ۱۶ ماه مه گفت ایران آماده است در صورتی که آمریکا رویکرد خود به مسایل عراق را تغییر دهد، به این کشور برای برقراری امنیت و ثبات در عراق، کمک کند.

آقای لاریجانی گفت: «اگر آمریکایی ها رویکرد خود را به مساله اشغال عراق تغییر دهند، در برقراری امنیت و ثبات در این کشور، از کمک ما بهره مند خواهند شد.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در کنفرانس مطبوعاتی در تهران همراه با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به پرسش های خبرنگاران پاسخ می گفت، افزود: «ایران کشور قدرتمندی است و به همین دلیل اینکه از ما در زمینه (برقراری ثبات و امنیت در) عراق تقاضای کمک شود، چیز عجیبی نیست.»

او همچنین گفت: «ما شاید تنها کشور منطقه بودیم که به پروسه سیاسی و تثبیت اوضاع عراق، به صورت برجسته کمک کرده ایم...و اکنون حاضریم برای برقراری امنیت و ثبات در عراق کمک کنیم.»

آقای لاریجانی سخنان خود را پس از اعلام زمان ملاقات نمایندگان ایران و آمریکا، توسط منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، ابراز داشت.


تایید وزارت امورخارجه آمریکا

از سوی دیگر شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه تایید کرد که نمایندگان این کشور هفتم خرداد با هیات ایرانی در بغداد مذاکره خواهند کرد.

آقای مک کورمک گفت ایران تاکنون بارها تاکید کرده که عراق با ثبات و امن در راستای منافع تهران است و ما هم از آنها خواستیم حرف خود را در عمل ثابت کنند.

آقای مک کورمک گفت ریان کروکر به عنوان نماینده آمریکا در مذاکره با ایران شرکت خواهد داشت.

در همین حال ریان کروکر سفیر آمریکا در عراق درباره این مذاکرات گفت این مذاکرات درباره رابطه ایران و آمریکا نیست، بلکه در این باره است که چگونه مذاکره مستقیم می تواند به حل مشکلات در عراق کمک کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024