جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2007, 14:45


ایلنا: عضو شوراى مركزى جبهه مشاركت ايران اسلامى معتقد است: با توجه به سياست‌‏هاى فعلى، جامعه ايران رو به سوى كوبايى شدن پيش مى‌‏رود.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" حميدرضا جلايى‌‏پور در همايش" دولت مدرن" با موضوع" ايران به كجا مى‌‏رود؟" در تالار شيخ مرتضى انصارى دانشگاه حقوق و علوم سياسى دانشگاه تهران گفت: ايران مثل كوبا (از طريق همسايگى در مرز عراق در مرزهاى آبى خليج فارس و افغانستان ) همسايه آمريكا شده است، هر دو كشور در تخاصم تبليغاتى پايدار با آمريكا به سر مى‌‏برند. كوبا به عنوان كشورى كه مظهر مبارزه با آمريكاست و در ميان مردم آمريكاى لاتين خصوصا در ميان فقراى اين منطقه داراى نفوذ است و اين كشور روى اين نفوذ حساب مى‌‏كند، ايران هم به عنوان مظهر مبارزه با آمريكا در ميان مردم جهان خصوصا در ميان فقراى كشورهاى اسلامى داراى نفوذ است.

وى افزود: كوبا برغم مبارزه مستمر با آمريكا و كسب استقلال سياسى در زمره كشورهاى كمتر توسعه‌‏يافته آمريكاى لاتين است، ايران هم برغم مبارزه با آمريكا و كسب استقلال سياسى از كشورهاى مشابه خود در ميان كشورهاى اسلامى مثل تركيه, مالزى و اندونزى عقب‌‏تر است.

وى گفت: كوبا پس از گذشت ۵۰ سال از انقلابش به جامعه‌‏اى بدقواره تبديل شده است، بدين معنا كه در پاره‌‏اى از روندها داراى توانايى و در پاره‌‏اى ديگر از روندها داراى ضعف‌‏هاى اساسى است. به عنوان نمونه كوبا از لحاظ توسعه روستايى بهداشت و درمان و صنايع نيشكر رشد چشم‌‏گيرى داشته است ولى در كسب شاخصه‌‏هاى ديگر مثل رشد توليد ناخالص ملى درآمد سرانه رشد فزاينده فراز مغزها, رشد فزاينده فاحشه‌‏گرى و تن‌‏فروشى و ضعف نهادهاى مدنى وضعيت اسف‌‏بارى دارد.

وى در ادامه سخنرانى خود به برشمردن اشتراكات ايران و كره جنوبى و وجوه افتراق اين دو كشور پرداخت و تصريح كرد: موقعيت سوق الجيشى كره جنوبى در برابر ژاپن و كره شمالي( كه اتمى هم شده ) موقعيت حساسى است و بايد بتواند از خود دفاع كند. از اين رو پس از جنگ جهانى دوم نيروهاى نظامى و امنيتى در كره جنوبى نقشى فزاينده و تعيين كننده داشته‌‏اند. ايران هم در منطقه در معرض تهديد كشورهاى غربى (آمريكا و انگليس) اسرائيل اتمى و حتى روسيه است، لذا نقش نيروهاى نظامى و امنيتى در اين كشور عربى (عراق زمان صدام) فزاينده بوده و هست.

عضو شوراى مركزى جبهه مشاركت ايران اسلامى ادامه داد: در كره جنوبى در بيست سال گذشته اين نيروهاى نظامى بودند كه قدرت واقعى را تنها در قدرت نظامى كره جنوبى نديدند و كسب قدرت اقتصادى لازمه قدرت تعيين كنندگى كره جنوبى در عرصه منطقه‌‏اى و جهانى تشخيص دادند اما در ايران دخالت بخشى از سازمان‌‏هاى امنيتى در امور انتخاباتى و امور اقتصادى عدم حمايت بخشى از ماشين امنيتى كشور از سياست‌‏هاى توسعه اقتصادى و سياسى دولت هاشمى و خاتمى در گذشته نشان مى‌‏دهد هنوز فرايند توسعه اقتصادى و سياسى ايران از حمايت بى‌‏دريغ همه قواى امنيت كشور برخوردار نيست.

جلايى‌‏پور گفت: كره جنوبى با رشد فزاينده نيروى كار (رشد طبقه متوسط جديد و ماهر ) روبرو بوده و هست. ايران هم با رشد فزاينده نيروى كار ماهر روبروست و مهمترين عاملى كه باعث مى‌‏شود به اين تقاضاى انبوه پاسخ درخور داد، ورود ايران به فرايند مستمر توسعه اقتصادى سياسى است (مهاجرت نيروكار به خارج از كشور نه پاسخى ممكن و نه مناسب است) كره جنوبى نمى‌‏تواند از همسايه خود( چين ,ژاپن , سنگاپور) عقب بيفتد و ايران هم نمى‌‏تواند پيشرفت فزاينده كشورهاى اسلامى چون مالزي, تركيه و كشورهاى حاشيه خليج فارس را ناديده بگيرد.

موقعيت سوق الجيشى كره (همسايگى آن با چين و ژاپن ) موقعيت ذخاير انرژى كشورهاى خاورميانه، كره و ايران را در مركز توجه سياست خارجى آمريكا قرار داده است، البته كره جنوبى با سياست‌‏هاى تعاملى با آمريكا روبرو مى‌‏شود و ايران با سياست‌‏هاى تقابلى، تبليغاتى وارد ميدان شده است.

وى با بيان اين كه با توجه به پاره‌‏اى مشابهت‌‏هاى جامعه ايران با كوبا و كره جنوبى مى‌‏توانيم حركت جامعه ايران را درچالش ميان يكى اين دو الگو تصوير كنيم، گفت: اولين شرط حركت به سوى كره جنوبى شدن حل مسالمت‌‏آميز پرونده هسته‌‏اى ايران در نظام بين‌‏الملل به ويژه با كشور آمريكا در كوتاه‌‏مدت است، زيرا اگر وضعيت فعلى ادامه پيدا كند يا وضعيت فعلى به بحران‌‏هاى جدى ناشى از تحريم تغيير كند، روند كوبايى شدن ايران تسريع مى‌‏گردد. به اين معنا كه ايران در بعد خارجى به مركز پخش و گسترش تبليغات ضد آمريكايى در جهان تبديل مى‌‏شود و فقراى ناكام جهان از اين مواضع ضد آمريكايى محظوظ مى‌‏شوند ولى در داخل به خاطر عدم امكان حركت كشور در راستاى چشم انداز بيست ساله كه يكى از لوازم آن رشد سالانه اقتصادى بالاى هشت درصد است، روند توسعه كشور كند شده و بر ميزان معتادان, بيكاران, فقيران ( و افزايش اندازه اقشارى كه در معرض آسيب‌‏هاى متراكم اجتماعى هستند).

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: دومين شرط حركت به سوى كره جنوبى شدن، به بازى گرفتن همه ايرانيان در روند توسعه كشور مربوط مى‌‏شود، يعنى اين كه همچون كره جنوبى طبقات پايين، طبقات متوسط و بالا همه بايد به شركت در روند توسعه ايران اميدوار شوند. تا زمانى كه نخبگان مردم‌‏انگيز، اقشار فقير را در برابر اقشار بالا و متوسط قرار مى‌‏دهند و به جاى تقويت بخش خصوصى و بخش ميانى جامعه (نهادهاى مدني, مطبوعات و احزاب مستقل ) به حضور و حمايت خيابانى مردم در خيابان‌‏ها خشنودند، به جاى روند توسعه كشور روند كوبايى شدن ايران در منطقه تقويت مى‌‏شود.

جلايى‌‏پور افزود: سومين شرط در ربط مستقيم با دو شرط قبلى است و آن تن دادن نخبگان پاپوليست و نظامى و روحانى كشور به ساز و كار مردم سالارى است تا وقتى كه انتخابات در ايران به طرق مختلف دست‌‏كارى مى‌‏شود و تا زمانى كه نخبگان مذكور تن به انتخابات آزاد و منصفانه ندهند، آنها در برابر اين انحصار جويى مجبورند فتيله شعارهاى ضد آمريكايى را بالاتر ببرند و در نتيجه ايران را به سمت كوبايى شدن سوق دهند.

وى با بيان اين كه متاسفانه در دوران دولت نهم روند كوبايى شدن تسريع شده است، گفت: بد نيست اين گروهها بدانند كه نيروهاى اصلى جامعه ايران ميل به كوبايى شدن ندارد و به توسعه‌‏اى كه برازنده ايران باشد، مى‌‏انديشند. ظريف اين كه حاملان كوبايى كردن ايران نه فقط با روند توسعه كشور مخالفت مى‌‏كنند بلكه ايران را با وضعيت‌‏هاى ناخواسته روبرو مى‌‏سازند. يكى از وضعيت‌‏هاى ناخواسته اين است كه مخالفت‌‏هاى پراكنده فعلي(در ميان زنان, معلمان, دانشجويان, كارگران و اقوام ايران ) به مخالفت‌‏هاى فراگير تبديل شود و حكومت ايران را با بحران‌‏هاى غير قابل كنترل روبرو مى كند.

وى در پايان گفت: به نظر مى رسد رفتن جامعه ايران بر بالاى بام جهان (مردم انگيزان وعده آن را مى‌‏دهند) و رفتن جامعه ايران به وضعيت فروپاشى اجتماعي( كه بخشى از منتقدان وضع موجود از آن خبر مى‌‏دهند) سرنوشت محتمل جامعه ما نيست بلكه سرنوشت محتمل جامعه ايران را بايد در وضعيتى بين كوبايى شدن و كره جنوبى شدن جست و جو كرد. عاقلانه اين است كه همه دلسوزان جامعه ايران اعم از حكومتى و غيرحكومتى توسعه جامعه ايران را از الگوى كوباى خاورميانه شدن به دور نگه دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024