چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2007, 10:33


به گزارش خبرنگار "ایلنا"، روزنامه «هم‌‏میهن» كه در 24 صفحه با موضوعات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی به چاپ رسیده است، از امروز دور جدید انتشار خود را پس از رفع توقیف از این روزنامه در شكلی جدید آغاز كرد.
این روزنامه در صفحه اول خود با چاپ عكس تمام‌‏نما از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به تشریح پشت پرده انتخاب وی به عنوان شهردار تهران پرداخته است.
روزنامه «هم‌‏میهن» در هر شماره خود ضمیمه‌‏ای روزانه منتشر خواهد كرد كه در آن به طرح مسائل عمومی اجتماعی و نیز سرگرمی می‌‏پردازد.
غلامحسین كرباسچی، مدیرمسوول روزنامه «هم‌‏میهن» در مقاله‌‏ای تحت عنوان «روزنامه‌‏ای برای زندگی» با اشاره به دلایل انتشار مجدد این روزنامه كه با حكم قاضی شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران رفع توقیف شده، آورده است: «برای شروع دوباره «هم‌‏مهین» هم به دوستانی كه در آن قلم می‌‏زنند سلام و عرض ادب و ارادت و استمداد كه انشاءالله گامی دوباره برداریم برای «زندگی»؛ گامی برای توسعه و بالندگی دینی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی كشور با وجود همه ناهمواری‌‏ها، نارسایی‌‏ها، كمبودها و كاستی‌‏ها. اگرچه كه بسیاری از دوستان بر این تردیدمان می‌‏افزایند كه چرا دوباره تلاشی و زحمتی به‌‏ویژه با این همه پیچیدگی و سختی و گام نهادن در غبارآلودگی راهی كه پیش‌‏رو است و گفتن از مباداهایی كه مباد. اما مگر می‌‏توان به سادگی تسلیم شد كه از «ترس فاجعه مردن» خود بدترین فاجعه است و از خوف این مبادای دوباره «توقیف شدن»، بسته ماندن سنگین‌‏‌‏ترین گناه. فارغ از آنچه در كشاكش این آمدن‌‏ها و رفتن‌‏ها در جامعه مطبوعاتی كشور گذشته و تجربه‌‏ها و دستاوردهایی كه نوشته و نانوشته حاصل‌‏ شده، این هراسی كه در ماست و مانع می‌‏شود برای از نو نوشتن و این میل مفرط به سكوت در حاشیه ماندن برای برخی، نه فقط گناهی است برآمده از عملكرد دیگران كه شاید بخشی هم برآمده از عملكرد كسانی است كه روزنامه‌‏نگاری را با همه معیارهای حرفه‌‏ای و اخلاقی آن فراموش كرده‌‏اند.»
كرباسچی بخش دیگری از مطلب خود در روزنامه هم‌‏میهن با تاكید بر اینكه قرار است مخاطبان «هم‌‏میهن» هم خواص باشند و هم عوام، به انتشار ضمیمه روزانه این روزنامه كه با موضوعات عمومی و اجتماعی منتشر می‌‏شود، اشاره كرده و آورده است: «هم‌‏میهن روزنامه‌‏ای به نام همه «هم‌‏میهنان» است و برای همه آنها؛ نه فقط اهل سیاست و قلم و نظر كه با اتكا به جماعتی فرهیخته و اندك نمی‌‏توان به مقصد رسید. از همین رو است كه ایده انتشار «دو روزنامه در یك روزنامه» شكل گرفت و اجرا شد تا هم‌‏میهن روزنامه‌‏ای باشد كه با در نظر گرفتن اولویت‌‏ها و نیازهای هر دو گروه مخاطب خاص و عام با همه سخن گوید.
گفتنی است روزنامه «هم‌‏میهن» در سال 79 با حكم قاضی مرتضوی توقیف و پس از شش سال توقیف با حكم قاضی حسینیان، رییس شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران رفع توقیف شد.


محمد قوچانی:
مدیریت، سیاست و تحریریه‌ی این روزنامه مستقل عمل می‌كند


روزنامه‌ی هم‌میهن، از روز یكشنبه - 23 اردیبهشت‌ماه - به صاحب امتیازی و مدیر مسوولی غلامحسین كرباسچی منتشر می‌شود.

محمد قوچانی - سردبیر روزنامه‌ی هم‌میهن - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر اظهار كرد: هم‌میهن روزنامه‌ای مستقل و اصلاح‌طلب است كه وابستگی حزبی ندارد؛ گرچه صاحب امتیاز و مدیر مسوول آن دبیر كل یك حزب است، اما مدیریت، سیاست و تحریریه‌ی این روزنامه به‌طور مستقل عمل می‌كند.

او با بیان این كه حزب كارگزاران روزنامه‌ی ویژه‌ی خود را دارد، خاطرنشان كرد: دیدگاه‌ها و مواضع فكری این حزب از همان روزنامه منتشر می‌شود؛ چراكه فلسفه‌ی وجودی هم‌میهن این است كه فراتر از خواسته‌ها و اهداف حزبی حركت كند و درحقیقت، انعكاس‌دهنده‌ی تمامی ‌صداهای موجود در جامعه باشد.

وی افزود: در هم‌میهن نه تنها تفكرات اصلاح‌طلبی را بیان می‌كنیم، بلكه به بازتاب ایده‌های اصول گرایانه كه معتقد به توسعه‌ و آزادی هستند، می‌پردازیم؛ درواقع از بازتاب اظهارنظرهای منتقد استقبال می‌كنیم.

سردبیر پیشین روزنامه‌ی شرق تاكید كرد: با توجه به این‌كه بنده و بخشی از اعضای تحریریه هم‌میهن پیش از این در روزنامه‌ی شرق فعالیت می‌كردیم، در این روزنامه نیز دیدگاه‌ها و خط مشی‌های اصلاح‌طلبی آنجا را ادامه خواهیم داد و حتی بسیار صریح‌تر و با تكیه بر استراتژی فرهنگی و سیاسی خاصمان این مشی را پیروی خواهیم كرد؛ به عبارت دیگر، همانند آن روزنامه كه دیدگاه‌ها و نظرات مختلف را منتشر می‌كرد، روزنامه‌ی جدیدمان نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.

قوچانی در پایان خاطر نشان كرد: هم‌میهن برای اولین بار تفكرات و ایده‌های یك روزنامه در قالب دو روزنامه را در ایران به نمایش خواهد گذاشت؛ چراكه این روزنامه علاوه بر انتشار روزنامه‌یی در قالب 24 صفحه كه دربرگیرنده‌ی موضوعاتی مانند سیاست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع - با گرایش بیشتر به سمت نخبگان، مدیران و روشنفكران جامعه- است روزنامه‌ی دومی را در قطع كوچك‌تر در 16 صفحه منتشر خواهد كرد كه توجه بیش‌تری به مخاطب عام دارد و بیشتر به مسائل خانواده و جوانان معطوف خواهد بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024