پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2007, 9:05


آفتاب: روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تهدیدهای اخیر دیک چنی معاون رئیس جمهوری آمریکا علیه تهران تاکید کرد که «واشنگتن نمی‌تواند همزمان از استراتژی دیپلماسی و تهدید در مقابل ایران استفاده کند». بنا به نوشته این روزنامه آمریکا از یک سو از مذاکره با ایران و شرایط از سرگیری آن سخن می‌گوید و از سوی دیگر با تهدیدهای تند زمینه مذاکره را از بین می‌برد.

نیویورک تایمز با اشاره به اظهارات دیک چنی در ناو آمریکایی که گفته بود حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس پیام روشنی برای دوستان و دشمنان است، می‌نویسد: هشدارهای تند چنی بخشی از استراتژی دو مسیره جورج بوش در مقابل ایران است. در شرایطی که آمریکا از امکان تجدید روابط با ایران سخن می‌گوید، دیک چنی حضور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس را به ایران یادآوری می‌کند.

نیویورک تایمز سپس به نقل از برخی مقامات آمریکایی می‌افزاید اظهارات چنی در سطح وسیع به اطلاع مسئولان نرسیده بود، وی می‌گوید چنی فردی است که به شیوه خود سخن می‌گوید.

بنا به نوشته این روزنامه، سخنرانی چنی در مورد ایران یادآور اظهارات وی در مورد عراق در اگوست 2002 است، جایی که وی ضمن مخالفت با فرستادن بازرسان اتمی سازمان ملل به عراق، شکاف موجود در دولت آمریکا برای مقابله با صدام حسین را نشان داد. اما شرایط در مورد ایران بسیار متفاوت است. مقامات آمریکایی می‌گویند بخش زیادی از نیروهایشان در عراق حضور دارند و ایران از امکانات زیادی برای ضربه زدن به آنها برخوردار است، همان طور که می‌تواند در بازارهای جهانی نفت نیز اعمال قدرت کند. به نوشته نیویورک تایمز مجموعه این عوامل حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را به خطری پیچیده تبدیل می‌کند.

این روزنامه آمریکایی می‌افزاید در چنین شرایطی برخی کارشناسان حوزه ایران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا تهدیدهایی که از سوی مقامات آمریکایی صورت می‌گیرد به دیپلماسی با ایران کمک می‌کند یا باعث نابودی آن می‌شود.

در همین راستا «ری تکی» کارشناس موضوع ایران در شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید: مساله مهم در مورد سیاست دو مسیره این است که مسیر اول یعنی زور، تحریم و استقرار ناوهای نظامی در منطقه می‌تواند نتایج مسیر دوم یعنی دیپلماسی را از بین ببرد.

تکی در ادامه افزوده است: برخی در تهران با شنیدن اظهارات چنی به این نتیجه می‌رسند که آنچه را کاندولیزا رایس در مورد امکان از سرگیری مذاکره با ایران می‌گوید واقعیت ندارد. وی می‌افزاید: جایی که ما تلاش می‌کنیم از طریق مذاکره به پیش برویم نمی‌توانیم از زور استفاده کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024