چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.05.2007, 11:50


آفتاب: «سید محمد علی حسینی» سخنگوی وزارت امور خارجه رسماً اعلام کرد که نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به زودی در بغداد با یکدیگر گفت‌و‌گو خواهد کرد. تایید رسمی مذاکرات ایران و آمریکا در عراق پس از آن صورت می‌گیرد که «هوشیار زیباری» وزیر خارجه عراق از مذاکرات کارشناسی تهران و واشینگتن در جریان نشست شرم‌الشیخ خبر داد و تصریح کرد که وزرای خارجه ایران و آمریکا برای یک دیدار دوجانبه ظرف چند هفته اینده به توافق رسیده‌اند.

کاندولیزا رایس در یک ماه گذشته بارها بر آمادگی خود برای گفتگو با منوچهر متکی پیرامون اوضاع عراق تاکید کرده اما مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را به «تعلیق غنی‌سازی» از سوی ایران منوط کرده است. یک‌شنبه هفته گذشته (16 اردیبهشت‌ماه) «منوچهر متکی» وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با مجله تایم اعلام کرد ایران آماده مذاکره با آمریکا است اما هیچ نشانه‌ای دال بر آمادگی آمریکا برای پایان بخشیدن به 28 سال سردی در روابط دیده نمی‌شود.

تصمیم دولت نهم برای مذاکره با آمریکا در یک هفته اخیر با انتقادات برخی اصولگرایان مواجه شده است.

حسینی روز یک شنبه در نشست خبری خود به خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: به منظور كاهش درد و رنج مردم عراق حمایت و تقویت دولت آقای مالكی و تقویت امنیت در كشور عراق و در پی رایزنیهایی كه مقامات عراقی داشتند ایران در بغداد با طرف آمریكایی گفت‌‌وگویی خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه‌ با بیان اینكه مسئولان آمریكایی این درخواست را از طریق رسمی مطرح كرده‌اند اعلام كرد: مكان مذاكرات حتما عراق است، زمان و سطح تیم مذاكره كننده تا آخر هفته مشخص می‌شود. وی افزود: ما همواره تاكید كرده‌ایم كه مجاری رسمی بهترین كانال ارایه‌ طرح‌ها و نظرهای كشورهای مختلف است.

آخرین وضعیت مذاکرات اتمی

حسینی همچنین درباره دیدار سولانا و لاریجانی گفت:‌زمان و مكان مذاكرات لاریجانی و سولانا هنوز مشخص نیست و رایزنی‌هایی برای مشخص كردن زمان و مكان آن صورت گرفته است. وی افزود: كشورهای 1+5 و سولانا هر پیشنهادی دارند از طریق مجاری رسمی ارایه دهند تا مسئولین ما بتوانند آن را مورد بررسی قرار دهند. حسینی در عین حال تاكید كرد هر پیشنهادی كه بخواهد تعلیق را به عنوان پیش شرط یا در طول مذاكرات و یا به عنوان نتیجه‌ آن مطرح كند از سوی ما پذیرفتنی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه‌ در خصوص پیشنهاد «كنسرسیوم غنی‌سازی» كه اخیرا از سوی غرب مطرح شده است، گفت: پیش شرط از نظر ما به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، در صورتی كه این ایده محدودیتی برای فعالیت‌های هسته‌ ای ایران ایجاد نكند و حقوق ما را زیر سوال نبرد می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص موضع ایران در برابر احتمال صدور قطعنامه‌سوم از سوی شورای امنیت، گفت: تاكید ما همواره این بوده است كه راه‌حل منطقی وجود دارد كه مانع از پیچیده شدن مسئله شود. این راه حل منطقی ادامه‌ مذاكرات در چارچوب قانونی است تا به نتایج مورد نظر طرفین برسد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024