جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 08.05.2007, 9:31


زینب پیغمبرزاده از اعضای کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت که صبح روز دوشنبه ١٧ اردیبهشت به شعبه امنیت دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود بازداشت شد.

پیغمبرزاده برای جلسه بازپرسی در خصوص اتهام وی مبنی بر شرکت در تجمع غیرقانونی مقابل دادگاه انقلاب، به دادگاه مراجعه کرده بود که به صورت غیر منتظره قرار کفالت به وثیقه 20 میلیون تومانی تبدیل شد و به علت عدم امکان تهیه این میزان وثیقه به زندان اوین منتقل شد.

زینب پیغمبرزاده فعال جنبش زنان و از اعضای کمپین یک میلیون امضا است که همراه شمار دیگری از زنان در 13 اسفند 85 جلوی دادگاه انقلاب بازداشت شد. وی پس از آزادی از زندان همچون دیگر فعالان حقوق زنان، از سوی قوه قضاییه تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

پدر زینب، بارها تهدید شده بود که اگر زینب را به دادگاه نیاورد، او را دستگیر خواهند کرد.
پدر زینب گفته بود که در صورت فرستادن احضاریه کتبی زینب به دادگاه خواهد آمد و زینب هم در پی دریافت احضاریه کتبی، روز دوشنبه صبح به دادگاه مراجعه کرده بود که به بازداشت وی شد.

زینب چند ساعت بعد پس از ورود به دادگاه در تماس تلفنی کوتاهی با پدرش، اطلاع داد که در حال انتقال به زندان اوین است. پدرش می گوید:«زینب نمی توانست خیلی حرف بزند و خیلی کوتاه گفت "از من 20 میلیون تومان وثیقه خواستند و گفتم نمی توانم بپردازم. گفتند پس بازداشت می شوی.»
پدرزینب اضافه می کند: «من خودم مستاجر هستم و امکان پرداخت وثیقه را ندارم.»

امتناع دادگاه از پذیرش وثیقه

محمود پیغمبرزاده، پدر زینب امروز - سه شنبه 18 اردیبهشت - به همراه وکیل او، نسیم غنوی، و برخی از دوستانش به دادگاه مراجعه کردند و قصد تودیع وثیقه را داشتند. اما دادگاه از پذیرش وثیقه امتناع کرد و حتی به وکیل زینب و پدر او اجازه ورود به دادگاه را ندادند.

محمود پیغمبرزاده می گوید اگر قرار وثیقه صادر شده، اکنون وثیقه آماده است پس چرا جوابی به ما نمی دهند. در دادگاه به وی گفته اند چرا زمانی که تلفنی از شما خواستیم که زینب را به دادگاه بیاورید، این کار را نکردید!

زینب پیغمبرزاده دانشجو و عضو کمیسیون زنان دفتر تحکیم است. او پیش ترهنگام جمع آوری امضا در مترو تهران -کرج بازداشت شد و 5 روز در بازداشتگاه وزرا بود.

در پی بازداشت 33 فعال جنبش زنان در 13 اسفند در برابر دادگاه انقلاب، که زینب هم درمیان آنان بود بیشتر بازداشت شدگان به قید کفالت آزاد شدند. طی یک ماه اخیر کلیه بازداشت شدگان به دادگاه احضار و تفهیم اتهام شده اند. اما نکته تعجب برانگیز اینکه از زینب پیغمبرزاده که جزو آخرین نفرات احضار شده به دادگاه بود به رغم داشتن کفالت، ضمانت 20 میلیونی خواسته شده است. علاو ه بر این احضاریه او که تاریخ صدور آن مربوط به فروردین ماه بود در روز 15 اردیبهشت ماه به وی ابلاغ شده بود.


احضار مریم حسین خواه و فاطمه گوارایی

مريم حسين خواه، روزنامه نگار و فاطمه گوارایی از فعالان حقوق زنان که هر سه از 33 فعالي هستند که روز 13 اسفند سال گذشته در مقابل دادگاه انقلاب دستگير شده بودند به دادگاه انقلاب احضار شدند.

احضاریه مریم حسین خواه 11 اردیبهشت به شخصی که کفالتش را برای آزادی از زندان تقبل کرده بود ابلاغ شده و کفیلش موظف است مریم حسین خواه را ظرف 20 روز از تاریخ ابلاغ احضاریه به شعبه امنيت دادگاه انقلاب تهران معرفی کند.

همچنين دادگاه اتقلاب با ارسال احضاريه اي براي کفيل فاطمه گوارايي، ديگر فعال جنبش زنان که روز 13 اسفند سال گذشته بازداشت شده بود، به وي اخطار کرد که در صورت عدم حضور گوارايي، وجه الکفاله 10 ميليون توماني از وي اخذ خواهد شد.


منابع گزارش: سایت تغییر برای برابری و زنستان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024