شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.05.2007, 12:41


فشارها بر دانشجویان به شدت رو به افزایش است

خبرنامه امیرکبیر: در حالی که دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک سرنخ هایی از دخالت بسیج و نیروهای امنیتی در انتشار نشریات جعلی این دانشگاه یافته اند، فشار مضاعف از سوی مدیریت این دانشگاه بر دانشجویان و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر با آغاز هفته جدید تشدید شده است.

از صبح امروز انتظامات دانشگاه امیرکبیر به دستور حراست از ورود 3 دانشجوی این دانشگاه جلوگیری به عمل آورد. ابراهیم رحمانی، نایب دبیر شورای صنفی دانشگاه، آرمان صداقتی، عضو هیئت رئیسه شورای صنفی دانشگاه و مجید توکلی، نایب دبیر سیاسی انجمن اسلامی، سه دانشجویی هستند که از صبح امروز بدون آن که حکمی از سوی کمیته انضباطی داشته باشند، ورودشان به دانشگاه ممنوع شده است. همچنین هفته گذشته علی عزیزی، نایب دبیر دفتر تحکیم وحدت، احسان منصوری، دبیر سیاسی انجمن اسلامی و هادی باقری، عضو انجمن پلی تکنیک، به دستور دکتر رهایی، ریاست دانشگاه، ممنوع الورود شدند.

سیر سناریو در هفته گذشته و باز شدن مشت بسیج

هفته گذشته افراد ناشناسی با جعل لوگوی 4 نشریه، ریوار، سحر، سرخط و آتیه، اقدام به انتشار اهانت به مقدسات به وسیله این نشریات نموده بودند. ساعتی پیش از آن که این نشریات در اختیار دانشجویان امیرکبیر قرار گیرد، بسیجیان دانشگاه های تهران در ساختمان ریاست دانشگاه امیرکبیر تجمع کرده و اشد مجازات را برای فعالین نشریات دانشجویی این دانشگاه خواستار شده بودند.

پس از گذشت 5 روز از شروع این غائله و شکایت مسئولین نشریات دانشجویی به قوه قضاییه از افرادی و رسانه هایی که اقدام به تهمت زنی به ایشان کرده بودند، دو نفر از مدیران مسئول این نشریات روز گذشته بازداشت شدند. مجید شیخ پور پس از بازجویی سه ساعته و اخطار نیروهای امنیتی به او در خصوص پروژه امنیتی خواندن این غائله، آزاد شد. اما احمد قصابان که روز پنج شنبه قصد داشت متن شکایت خود را به قوه قضاییه تحویل دهد، همچنان در بازداشت به سر می برد. بابک زمانیان نیز از دو هفته پیش در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برد.

با ادامه دار شدن بازداشت احمد قصابان و بابک زمانیان، شایعه اعتراف گیری تحت فشار و گرفتن فیلم از این دو دانشجو قوت گرفته است. انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در طول هفته گذشته بارها اعلام کرده است، هر گونه اعتراف در زمان بازداشت و تحت فشار نیروهای امنیتی، عملی ضداخلاقی، نخ نما شده و فاقد ارزش و اعتبار است.

لازم به ذکر است هفته گذشته قوه قضاییه اعلام کرد 5 غیردانشجو که عامل این ماجرا بوده اند را دستگیر کرده است. همچنین دانشجویان پلی تکنیک یکی از اعضای ورودی جدید بسیج را هنگامی که نشریات جعلی را در آسانسورهای دانشکده ها جاسازی می کرده، دیده اند. علاوه بر این امروز نیز یکی دیگر از اعضای بسیج در حال کپی گرفتن و جعل دوباره نشریات فوق الذکر در یکی از مراکز چاپ و نشر اطراف دانشگاه مشاهده شده، که وی بلافاصله محل را ترک کرده و به دفتر بسیج دانشگاه پناه برده است.

پس از روشن شدن جعلی بودن نشریات دانشجویی تا این لحظه تنها مسئولین وزارت علوم و مدیریت دانشگاه امیرکبیر اصرار دارند که اثبات کنند نشریات مجعول توسط اعضای انجمن اسلامی دانشجویان به چاپ رسیده است. مسئولین دولتی در اظهاراتی که هفته گذشته داشتند به اعتراض دانشجویان این دانشگاه به محمود احمدی نژاد اشاره کرده و بدین ترتیب ماهیت پروژه ای که ناشی از بغض و کینه از انجمن اسلامی امیرکبیر توسط ایشان طراحی و اجرا شده را به نمایان کردند.

روز پنج شنبه پس از اعلام شکایت انجمن اسلامی از اعضای بسیج در خصوص این پروژه امنیتی، بسیجیان دانشگاه در اقدامی واکنشی اعلام کردند ایشان نیز از دانشجویان امیرکبیر به قوه قضاییه شکایت خواهند کرد. با این اقدام بسیج و سپردن سرنوشت این غائله به قوه قضاییه انتظار می رفت در هفته جاری، بسیج از هوچی گری و برگزاری تجمعات سریالی در دانشگاه ها خودداری نماید.

شروع دوباره فشارهای وزارت علوم و مقاومت مضاعف دانشجویان در هفته جدید

اما گویا طراحان پروژه از ترس بر ملا شدن اصل قضایا توسط قوه قضاییه، امروز نه تنها به بر هم ریختن نظم دانشگاه ها و برگزاری تجمعات خودجوش ساختگی در این مورد ادامه دادند، بلکه دکتر رهایی، مدیریت دانشگاه امیرکبیر، محدودیت های تازه ای علیه دانشجویان دانشگاه امیرکبیر جهت تحت فشار قرار دادن ایشان از روز شنبه به عمل آورده است.

دانشجویان خوابگاهی دانشگاه امیرکبیر در اعتراض به بازداشت احمد قصابان و بابک زمانیان، شب گذشته در خیابان به آفرین، مقابل یکی از خوابگاه های دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند. همچنین صبح امروز، دانشجویان دانشکده معدن و متالورژی، در اعتراض به بازداشت دو دانشجوی فوق که از دانشجویان این دانشکده بودند و همچنین ممنوع الورود شدن علی عزیزی، دیگر دانشجوی این دانشکده، از شرکت در کلاس های درس خودداری نمودند.

دانشجویان دانشگاه پس از آگاهی از ممنوع الورود شدن بدون علت 3 دانشجوی دانشگاه از صبح شنبه با تحصن مقابل کلاس رهایی، رئیس دانشگاه امیرکبیر، در دانشکده عمران، خواستار پاسخگویی هر چه سریعتر او در خصوص اقدامات غیر قانونی اش شدند. رهایی با تنظیم قرار ملاقات با دانشجویان برای ظهر امروز حاضر نشد در جمع دانشجویان حاضر شود و از پنجره کلاس که در طبقه دوم ساختمان دانشکده عمران قرار دارد، از این ساختمان خارج شد. پس از آن، انتظامات دانشگاه با ضرب و شتم شدید دانشجویان تلاش کرد به تحصن ایشان خاتمه دهد که با اصرار و مقاومت دانشجویان موفق به انجام این کار نشد.

دانشجویان که مورد ضرب و شتم انتظامات قرار گرفته اند همچنان در دانشکده عمران متحصن بوده و مصرانه خواستار رفع ممنوعیت ورود دانشجویان به دانشگاه هستند.

به نظر می رسد کلیه فشارهای فوق الذکر جهت متوقف نمودن انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشجویان که قرار است این هفته برگزار شود، با مدیریت نیروهای امنیتی حامی دولت انجام می شود. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اعلام کرده اند انتخابات انجمن اسلامی را مانند سال های گذشته به هر قیمت ممکن برگزار خواهند کرد.

رسانه های همسو با دولت که نقش بوق تبلیغاتی این پروژه غیراخلاقی را بر عهده گرفته بودند، پس از رسوایی به بار آوردن گردانندگان پروژه چند روزی را به سکوت برگزار کردند. اما از صبح امروز برای احیای این پروژه سوخته، مرتبا در حال انتشار گزارش هایی علیه دانشجویان پلی تکنیک هستند.


چهار دانشجوی دانشگاه امیركبیر ممنوع‌‏الورود شدند

ممانعت انتظامات دانشگاه امیركبیر از ورود چهار دانشجو به داخل دانشگاه، امروز بار دیگر باعث تجمع دانشجویان در برابر كلاس درس رییس دانشگاه امیركبیر شد.
نیما گرشاسبی، عضو انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیركبیر با اعلام این خبر به خبرنگار "ایلنا"، گفت: صبح امروز از ورود مجید توكلی, علی عزیزی, رحمان ابراهیمی و آرمان صداقتی به دانشگاه جلوگیری شد.
وی ادامه داد: دانشجویان در اعتراض به ممنوع‌‏الورود شدن این چهار نفر و بازداشت احمد قصابان، صبح امروز در مقابل كلاس درس دكتر رهایی، رییس دانشگاه تجمع كردند و خواستار لغو دستور ممنوع‌‏الورودی دانشجویان شدند.
گرشاسبی با اشاره به اعلام آمادگی رییس دانشگاه برای مذاكره با نمایندگان دانشجویان، گفت: رهایی اعلام كرده است كه حاضر است ساعت 12 با نمایندگان دانشجویان مذاكره كند اما تجمع‌‏كنندگان اعلام كردند تا زمانی كه دستور لغو ممنوع‌‏الورودی چهار دانشجو صادر نشود، آنها محل تحصن خود را ترك نمی‌‏كنند.
وی افزود: پس از چند ساعت انتظار دانشجویان در مقابل كلاس دكتر رهایی، متوجه شدیم كه وی از پنجره كلاس درس خود كه در طبقه دوم دانشكده عمران بود، خارج شده است اما دانشجویان همچنان در دانشكده عمران هستند.
همچنین بیژن یوسفی، دیگر عضو انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیركبیر با بیان اینكه تجمع امروز به درگیری انتظامات و دانشجویان كشیده شد، گفت: دانشجویان از دكتر رهایی خواستار لغو دستور ممنوع‌‏الورودی دانشجویان بودند تا این افراد به عنوان نمایندگان دانشجویان مذاكره كنند اما رهایی حاضر به این كار نشد. انتظامات دانشگاه نیز برای خارج كردن دانشجویان از دانشكده معدن به ضرب و شتم دانشجویان پرداخت اما دانشجویان همچنان به تحصن خود در مقابل دانشكده عمران ادامه می‌‏دهند.
بر اساس این گزارش، شب گذشته نیز دانشجویان دانشگاه امیركبیر در مقابل خوابگاه‌‏های شهید نجات‌‏الهی و شهید گلشن تجمع كردند و خواستار آزادی بابك زمانیان و احمد قصابان شدند.


انتشار كلیه نشریات دانشگاه تا اطلاع ثانوی ممنوع است

اداره كل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیر كبیر با صدور اطلاعیه ای ضمن محكوم كردن انتشار مطالب توهین آمیز نسبت به ارزشهای اسلامی ، تا اطلاع ثانوی انتشار كلیه نشریات این دانشگاه را ممنوع اعلام كرد .
به گزارش ایلنا در این اطلاعیه آمده است :
همانگونه كه مستحضرید در هفته گذشته انتشار مطالبی توهین آمیز نسبت به اسلام و ارزش های اسلامی در برخی از نشریات دانشگاه امیركبیر، موجب بروز اعتراضاتی در سطح دانشگاه شد.
اداره كل فرهنگی با سپاس از عكس العمل غیرتمندانه دانشجویان مسلمان دانشگاه نسبت به اهانت به مقدسات، این فاجعه را محكوم نموده و موارد ذیل را به اطلاع دانشگاهیان می رساند:
1- كمیته ناظر بر نشریات دانشگاه ضمن محكوم كردن این فاجعه، در جلسه اضطراری خود، نشریات آتیه، ریوار، سحر و سرخط را كه حاوی مطالب موهن نسبت به معصومین علیهم السلام و شرع مقدس اسلام بوده اند، توقیف نموده و پرونده این نشریات را به همراه تكذیبه مدیران مسوول آنها به كمیته انضباطی ارجاع داده است تا با همكاری مراجع ذیصلاح به شناسایی عوامل اصلی این واقعه بپردازند.
2- این كمیته با توجه به فضای غیر اخلاقی حاكم بر نشریات و وضعیت آشفته فعلی و به منظور برقراری آرامش در سطح دانشگاه و ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت مطبوعاتی دانشجویان در فضایی عاری از توهین و تهمت، انتشار كلیه نشریات را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام می نماید. ضمن آنكه دبیرخانه كمیته ناظر موظف شده تا در اسرع وقت آئین نامه ای را به منظور تامین حقوق نشریات و دانشجویان و دانشگاهیان تدوین نموده و به تصویب برساند.
3- اداره كل فرهنگی دانشگاه با پیگیری دقیق نحوه برخورد جریان های مختلف با این ماجرا، برخورد حقوقی لازم را با كلیه افراط و یا نهادهایی كه با اعمال، رفتار و یا صحبت های خود باعث ایجاد و افزایش تشنج در دانشگاه شده و یا اتهامات بی موردی را به افراد و گروه های مختلف دانشگاه وارد كرده اند، خواهد نمود.
4- اداره كل فرهنگی از كلیه دانشگاهیان تقاضا می كند، ضمن پیگیری مجدانه این فاجعه تاسف برانگیز، با رفتار هوشمندانه خود مانع از بروز تشنج در دانشگاه شوند چرا كه این كار فقط تامین كننده نیات شوم طراحان این فرآیند خواهد بود.


خواست برای برگزاری انتخابات آزاد انجمن اسلامی

دانشجویان دانشگاه امیركبیر امروز در ادامه اعتراض‌‏های خود به ممانعت از ورود چهار دانشجو به داخل دانشگاه و بازداشت احمد قصابان، خواستار فراهم كردن زمینه برگزاری انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه شدند.
به گزارش خبرنگار "ایلنا"، بنا بر گفته معترضان قرار بود انتخابات انجمن اسلامی دانشگاه امیركبیر روزهای دوشنبه و سه‌‏شنبه هفته جاری برگزار شود اما رحیمی، معاون و مسوول دفتر رییس دانشگاه امیركبیر در جلسه ای كه روز پنج‌‏شنبه با انتظامات این دانشگاه برگزار كرده، بر برخورد با انتخابات و جلوگیری از برگزاری انتخابات تاكید كرده‌‏ است.
دانشجویان در اعتراض به اقدام رحیمی، امروز جلوی دانشكده معارف دانشگاه امیركبیر تجمع كردند و خواستار پاسخگویی وی در این زمینه شدند.
مجید توكلی، عضو انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیركبیر در این تجمع اعتراض‌‏آمیز گفت: چرا باید جنبش دانشجویی به عنوان منتقدترین گروه وضع موجود، زیر فشار مدیریت دانشگاه قرار بگیرد. این مدیریت اختیاری ندارد و از بیرون دانشگاه دستور می‌‏گیرد تا دانشجویان كتك بخورند و به دانشگاه ممنوع‌‏الورود شوند.
به گزارش خبرنگار "ایلنا"، در ادامه این تجمع، دانشجویان با خواندن سرود «یار دبستانی» به سمت سلف اصلی دانشگاه حركت كردند و در آنجا جمع شدند.
علی عزیزی، نایب دبیر انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه گفت: خبردار شدیم كه انجمن اسلامی منتخب مدیران دانشگاه امیركبیر فراخوانی در تمام دانشگاه‌‏های ایران انجام داده و از دانشجویان دعوت كرده است اتوبوس‌‏هایی كرایه كنند و برای انتخابات به انجمن اسلامی دانشگاه امیركبیر بیایند.
وی افزود: این مساله مشخص می‌‏كند كه این انجمن پایگاهی ندارد و مسوولان قصد دارند انتخابات فرمایشی برگزار كنند. اطلاعیه انجمن اسلامی منتخب مسوولان در دانشگاه بوعلی سینا پخش شده است.
عزیزی ادامه داد: جریانی در تلاش است تا مانع برگزاری انتخابات آزاد انجمن اسلامی دانشگاه امیركبیر شود كه ما امیدواریم این كار انجام شود تا ثابت شود این مسائل تاثیری بر دانشگاه پلی‌‏تكنیك ندارد.
عزیزی بعد از سخنانش از دانشجو یان دعوت كرد تا برای حمایت از تحصن دانشجویان دانشكده معدن، به آنجا بروند.

بر اساس این گزارش، قرار بود امروز شورای متحصنین دانشگاه صنعتی امیركبیر هم در اعتراض به هتك حرمت به ساحت مقدس معصومین كنفرانس خبری در مركز بسیج دانشجویی دانشگاه امیركبیر بر گزار كند كه حضور خبرنگار "ایلنا" در این كنفرانس خبری با واكنش شدید «حسین ‌‏ستاریان»، دبیر انجمن اسلامی مورد حمایت مسوولان دانشگاه امیركبیر روبرو شد به طوری كه وی برخلاف نظر «ذاكری»، عضو كانون اندیشه و از اعضای شورای متحصنین و «برنجی»، از دیگر اعضای شورای متحنصنین، با هماهنگی «حراست دانشگاه» مانع حضور خبرنگار ایلنا در این كنفرانس خبری شد.


دستور توقف انتشار نشریات دانشجویی دانشگاه غیرقانونی است

نماینده مدیران مسوول نشریات دانشجویی دانشگاه امیركبیر در كمیته ناظر بر نشریات این دانشگاه، دستور توقف انتشار نشریات دانشجویی این دانشگاه را غیرقانونی خواند.
سجاد ویس‌‏مرادی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ایلنا"، با اشاره به برگزاری جلسه كمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه امیركبیر، گفت: در این جلسه مدیركل فرهنگی دانشگاه در اقدامی غیرقانونی خواستار توقف انتشار نشریات دانشجویی به مدت دو هفته شد.
وی با بیان اینكه نمایندگان مدیران مسوول نشریات دانشجویی در رای‌‏گیری برای این موضوع شركت نكردیم، گفت: وكیل دانشگاه نیز معتقد بود كه این اقدام غیرقانونی است.
ویس‌‏مرادی تصریح كرد: به نظر می‌‏رسد دستور توقف انتشار نشریات دانشجویی اقدامی در جهت بستن فضای نقد در دانشگاه است.


نگرانی از وضعیت نامشخص احمد قصابان

دو مقام مسئول در قوه قضاییه در اظهارات جداگانه ای، با تایید این که افرادی غیردانشجو در خصوص جعل لوگوی نشریات دانشجویی بازداشت شده اند، اعلام کردند تا چند روز آینده تحقیقات در این خصوص تکمیل می شود و نتیجه این پرونده اعلام می شود.

سخنگوی قوه قضاییه که هفته گذشته از بازداشت ۵ نفر که همگی غیر دانشجو بودند در خصوص حوادث دانشگاه امیرکبیر خبر داده بود، امروز نیز در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا گفت: کسانی که در حوادث دانشگاه امیرکبیر دستگیر شده‌اند افرادی بودند که در انتشار مطالب موهن نقش داشته‌اند. دستگیرشدگان غیردانشجو بوده و هیچ دانشجویی در این خصوص دستگیر نشده است.

این اظهارات علیرضا جمشیدی بر موج نگرانی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در خصوص بازداشت احمد قصابان، از مدیران مسئول نشریات جعل شده، که روز پنج شنبه توسط عواملی ناشناس انجام شد، به شدت افزوده است.

دانشجویان بیم از آن دارند که احمد قصابان توسط نیروهای خودسری بازداشت شده باشد که قصد دارند به هر قیمت ممکن چاپ نشریات جعلی را به انجمن اسلامی منتخب دانشجویان نسبت دهند. مدیریت دانشگاه امیرکبیر با همراهی کامل با جریانات هوچی گر این غائله، نه تنها هیچ گونه پیگیری جهت روشن شدن قضیه بازداشت قصابان انجام نداده که امروز سه تن از دانشجویان این دانشگاه را بی هیچ دلیلی ممنوع الورود کرده و خواستار توقیف دو هفته ای نشریات دانشجویی شده است.

در همین ارتباط دادستان استان تهران نیز به خبرنگاران گفت: در خصوص دانشگاه امیركبیر و سر و صداهایی كه اخیرا در این دانشگاه در پی انتشار مطالب موهن به وجود آمده، پرونده در حال انجام تحقیقات مقدماتی است كه ظرف امروز و فردا تحقیقات تكمیل شده و نتایج اعلام می‌شود.

از طرفی دیگر سایت خبری رجانیوز،ارگان خبری طرفدار دولت احمدی نژاد که از ابتدای کلید خوردن پروژه امنیتی جعل نشریات دانشجویی نقش بازوی تبلیغاتی آن را بر عهده گرفته است ضمن سانسور و عدم درج مصاحبه سخنگوی قوه قضاییه، در خبری در بخش "شنیده ها" ی خود مدعی شد دو نفر از مدیران مسول نشریات دانشجویی عامل جعل این نشریات می باشند .
رجانیور که رسانه خبری بخش افراطی جناح راست محسوب می شود در خبر خود نوشته است: " مدیران مسئول نشریات دانشجویی سحر و ریوار عامل اصلی توهین به مقدسات در دانشگاه امیركبیر بوده اند. این دو نفر از لوگو دو نشریه دیگر سوء استفاده كرده اند.. احمد ق. مدیرمسئول سحر پنج شنبه شب بازداشت شده است."

این خبر سایت رجانیوز در کنار تلاش مجدد بسیج دانشجویی امیرکبیر برای متشنج نگه داشتن فضا و اصرار انها بر انتساب نشریات جعلی به انجمن اسلامی منتخب داشنجویان دانشگاه امیرکبیر علیرغم تکذیب صریح این موضوع از سوی نمدیران مسول نشریات جعل شده ، بیش از پیش این تحلیل را که لایه ای افراطی از جریان اقتدارگرا طراحی و اجرای این پروژه را بر عهده دارد تقویت کرده است و به نظر می رسد این نیروها همچنان می کوشند با فضا سازی کاذب روانی به خواست خود مبنی بر برخورد امنیتی- قضایی با فعالین دانشجویی پلی تکنیک و اخراج آنها از دانشگاه دست یابند و در این راه حتی اقدام به تهدید نهادهای قضایی با جملاتی همچون " در صورت کوتاهی مسولان، دانشجویان بسیجی خود راسا اقدام به اجرای احکام اسلامی خواهند پرداخت" کرده اند. در این میان دانشجویان پلی تکنیک به شدت نگران وضعیت هم کلاسی خوذ احند قصابان هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024