پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 05.05.2007, 8:01


ادوارنیوز: دکتر نورالدین زرین کلک پدر انیمیشن ایران و استاد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از این دانشگاه اخراج شد.

به گزارش خبرنگار ادوارنیوز روز پنجشنبه گذشته سایت رجانیوز متعلق به هواداران بنیادگرای رییس جمهور احمدی نژاد، با انتشار خبری مدعی شد استاد زرین کلک در کلاس درس نسبت به یکی از دانشجویان چادری خود هتک حرمت کرده است و به دنبال آن تعداد زیادی از دانشجویان بسیجی با تجمع در برابر دانشگاه تهران با تکرار مواضع خود در خصوص اتفاقات دانشگاه امیرکبیر خواستار انقلاب فرهنگی مجدد و همچنین اعدام استاد دکتر زرین کلک شدند. در پی این حوادث رییس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به ایسنا گفت دکتر زرین کلک که به صورت مدعو در دانشگاه تدریس می کرده است، اخراج شده است.

گفتنی است بسیاری از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا ضمن ابراز شگفتی از ایراد چنین اتهاماتی نسبت به برجسته ترین استاد این دانشکده در تدارک اعتراض به اخراج وی هستند. گفته می شود دکتر زرین کلک از اساتید اصلی دانشکده هنرهای زیبا بوده است که در جریان انقلاب فرهنگی از دانشگاه تهران اخراج شده بوده است ولی در سالهای اخیر به عنوان استاد مدعو مجددا در دانشگاه تهران تدریس می کرده است.
استاد دکتر زرین کلک که با ادعای تلاش برای برداشتن حجاب از سر یک دانشجوی دختر از دانشگاه اخراج شده است در حال حاضر 70 سال سن دارد. نورالدین زرین کلک در فروردین 1316 در مشهد به دنیا آمد و تالیف و تصویرسازی کتاب های درسی، کودکان و مجلات، طراحی، فیلمنامه و کارگردانی فیلم های انیمیشن را از سال 1332 آغاز کرد. تاسیس اولین مدرسه انیمیشن در سال 1353، تاسیس اولین دوره دانشگاهی فوق لیسانس انیمیشن، عضویت در آسیفا بین الملل (انجمن کارگردانان انیمیشن) از سال 1971، تاسیس آسیفا ایران و رئیس هیات مدیره از سال 1366، عضو هیات مدیره خانه سینما 1379، رئیس انجمن جهانی فیلمسازان انیمیشن از سال 2003 در ردیف درخشانترین فعالیت های این هنرمند به شمار می رود.
لوح افتخار ibby ایران برای کتاب افسانه سیمرغ سال 1348، نشان بهترین کتاب سال یونسکو ایران برای کتاب "کلاغ ها"، سیب طلایی بی ینال براتیسلاوا برای کتاب "کلاغ ها"، جایزه کلودیت کوپی فستیوال ملی بلژیک برای فیلم "وظیفه اول" 1972، جایزه بهترین سناریو فستیوال تسالونیکی یونان برای فیلم "دنیای دیوانه دیوانه دیوانه" و ... نیز از جمله جوایزی است که نورالدین زرین کلک موفق به اخذ آنها به مناسبت های مختلف فعالیت های هنری خود شد. فیلم "دنیای دیوانه دیوانه دیوانه" این هنرمند با شرکت در جشنواره انسی در فرانسه توانست از میان سایر فیلم های انیمیشن قرن بیستم، لقب جواهر قرن بیستم را به خود اختصاص دهد. نورالدین زرین کلک در حال حاضر مشغول ساخت و تدارک یک اثر انیمیشن به سفارش سازمان ملل متحد با عنوان "در سازمان ملل متحد" است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024