شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 03.05.2007, 8:17


گروه ١+٥ در نشست خود در لندن درباره پرونده هسته ایران که بعد از ظهر چهارشنبه ١٢ اردیبهشت، دوم ماه مه برگزار شد، ضمن تاکید بر تمایل خود به حل این مناقشه از طریق مذاکره، گفته‌اند اگر ایران به درخواست‌های شورای امنیت دایر بر تعلیق غنی سازی اورانیوم توجه نکند، لزوم تحریم‌های بیشتر را ضروری می‌دانند.

براساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا پس از گفتگوهای لندن صادر کرد، در میان این کشورها - آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان - "توافق گسترده‌ای در مورد مسیر پیش رو وجود دارد."

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا گفت: "در مورد مسیر پیش رو توافق گسترده‌ای وجود دارد که نشانه نگرانی مشترک ما درباره سرپیچی ایران از خواسته‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت است و نشانه علاقه مشترک ما به یافتن راه حلی مبتنی بر مذاکره."

وی افزود این کشورها جملگی بر "حمایت کامل خود از گفتگوی متداوم خاویر سولانا با علی لاریجانی تاکید دارند که منعکس کننده تمایل ما به یافتن راه حلی از طریق مذاکره است."

با این حال به گفته وی این کشورها جملگی "موافقت کرده‌اند که اگر ایران در اجرای درخواست‌های بین المللی ناکام ماند، شورای امنیت باید اقدامات بیشتری اتخاذ کند."

نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریكا كه برای شركت در این نشست در لندن به سر می برد اعلام کرد، دور بعدی مذاكرات لاریجانی و سولانا هفته آینده برگزار می‌شود.

وی به محل برگزاری ملاقات بعدی نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا اشاره‌ای نكرد، اما گفت: تلاش می‌كنیم كه مجرای ارتباطی با ایران از طریق سولانا مفتوح بماند.

خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته برای نخستین بار از زمان تحمیل تحریم‌های شورای امنیت بر ایران در ماه مارس، به خاطر خودداری تهران از تعلیق غنی سازی اورانیوم، در پایتخت ترکیه دیدار کردند.

پس از پایان مذاکرات آنکارا، هر دو طرف ملاقات خود را مثبت ارزیابی و ادامه آن را به دو هفته بعد، یعنی هفته آینده موکول کردند. این گفتگوها با هدف تلاش برای رسیدن به زمینه‌های مشترک جهت آغاز گفتگوهای رسمی میان قدرت‌های بزرگ جهانی و ایران انجام می‌شود.


منبع: بی‌بی‌سی، رادیوفردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024