جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2007, 18:34



30 آوریل 2007
بیانیه مطبوعاتی


جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران
و فدراسیون بین المللی حقوق بشر



اعتراض به محاکمات غیر عادلانه زنان در دادگاه های ایران



اطلاعات تازه،
تقاضای فوری،

دیدبانی برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر، برنامه ای مشترک از سازمان جهانی علیه شکنجه (او ام سی تی) و فدارسیون بین المللی برای حقوق بشر (اف آی دی اچ) اطلاعات تازه ای در باره وضعیت تلاشگران حقوق زنان ایران دریافت کرده است.

اطلاعات تازه:

این سازمان از طریق منابع موثقی مطلع شده است که حکم محکومیت خانم ها آزاده فرقانی، سوسن طهماسبی، فریبا داودی مهاجر، پروین اردلان، شهلا انتصاری و نوشین احمدی خراسانی، شش زن تلاشگری که حرکت اعتراضی مسالمت آمیز 12 ژوئن 2006 و نیز کامپین یک میلیون امضای مبنی بر خواست لغو قوانین ضد زن را سازمان داده بودند، صادر شده است.
طبق اطلاعات دریافتی در 11 آوریل 2007، شعبه 15 دادگاه انقلاب تهران خانم آزاده فرقانی را به دو سال حبس تعلیقی به جرم اقدام علیه امنیت ملی به دلیل شرکت در گردهم آیی غیرقانونی محکوم کرده است.

در تاریخ 18آوریل 2007 دادگاه انقلاب، خانم سوسن طهماسبی و خانم فریبا داودی خراسانی را به جرم اقدام علیه کشور و نیز تهدیدی علیه امینت ملی( ماده 610 قانون جنایی اسلامی )، به زندان محکوم کرده است. خانم داودی مهاجر که هم اینک در خارج از کشور بسر می برد، به چهار سال زندان محکوم شده و از جمله سه نفری هستند که به زندان تعلیقی محکوم گردیده اند. خانم طهماسبی به دوسال زندان با یک سال و نیم زندان تعلیقی محکوم شده است.

در تاریخ 24 آوریل 2007 شعبه شش دادگاه انقلاب در تهران، خانم ها نوشین احمدی خراسانی، شهلا انتصاری و پروین اردلان را به دلیل تبانی و ایجاد تشکل برای به خطر انداختن امنیت ملی ( موضوع ماده 610 قانون جزایی اسلامی ) به دوسال زندان و شش ماه تعلیقی محکوم کرده است.

همه زنانی که غیابا محاکمه شده اند، اگر در مدت پنج سال آینده به هر اتهامی محکوم شوند، برای گذراندن محکومیت تعلیقی فراخوانده خواهند شد. وکلای مدافع آنان به رای صادره اعتراض نموده اند.
در پایان، سازمان دیدبانی برای حفاظت از مدافعان حقوق بشر، مطلع گردید که خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده، دو زنی که در تاریخ 3 آوریل 2007 به دادگاه انقلاب احضار و سپس به زندان اوین منتقل گردیدند، در مقابل وثیقه در تاریخ 14 آوریل آزاد شده اند.

یادآوری:
درتاریخ 4 مارس 2007 سی و سه نفر از زنان تلاشگر در حالیکه به مناسبت روز جهانی زن که می بایست در روز 8 مارس برگزار می گردید، در مقابل دادگاه انقلاب به گردهم آیی مسالمت آمیزی دست زده بودند، دستگیر شدند. آنها به محاکمه شش زن مدافع حقوق بشر نیز اعتراض می کردند که در ارتباط با شرکتشان در تجمع مسالمت آمیز ماه ژوئن 2006 و نیز دخالتشان در کامپین یک میلیون امضا دادگاهی می شوند.

سی و سه زنی که دستگیر شدند عبارتند از خانم آسیه امینی، خانم ژیلا بنی یعقوب، خانم محبوبه عباسقلی زاده، خانم محبوبه حسین زاده، خانم سارا لقمانی، خانم زهرا امجدیان، خانم مریم حسین زاده، خانم جلوه جواهری، خانم نیلوفر گلکار، خانم پرستو دوکوهی، خانم زینب پیغمبرزاده، خانم مریم میرزا، خانم ساغر لقایی، خانم خدیجه مقدم، خانم ساقی لقایی، خانم ناهید کشاورز، خانم مهناز محمدی، خانم نسرین افضلی، خانم طلعت تقی نیا، خانم فخری شادفر، خانم مریم شادفر، خانم الناز انصاری، خانم فاطمه گوارایی، خانم آزاده فرقانی، خانم سمیه فرید، خانم مینو مرتضوی و خانم سارا ایمانیان.

پنج نفر از شش زن که اخیرا در دادگاه انقلاب محاکمه شده اند جزء کسانی هستند که در 4 مارس 2007 دستگیر شده بودند: خانم ناهید جعفری، خانم سوسن طهماسبی، خانم پروین اردلان، خانم نوشین احمدی خراسانی و خانم شهلا انتصاری،خانم فریبا داودی مهاجر.
علاوه براین شش تن، یکی از وکلای آنها، بنام خانم شادی صدر نیز دستگیر شده است.

بین 6 و 9 مارس 2007، سی و یک نفر از سی و سه زن بازداشتی و در تاریخ 19 مارس 2007 خانم محبوبه عباسقلی زاده و خانم شادی صدر در مقابل وثیقه آزاد شدند. آنها مجبور بودند که حدود 200 تا 250 هزار دلار وثیقه بسپارند.

در تاریخ 2 آوریل 2007 خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده درحال جمع آوری امضاء برای حمایت از تغییر قوانین ضد زن، در پارک لاله تهران دستگیر می شوند. سه نفر دیگر از اعضاء کامپین خانم سارا ایمانیان، آقای همایون نامی و خانم سعیده امین پس از در بازداشت یک روزه، آزاد شدند.

در تاریخ 3 آوریل 2007 خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده به دادگاه انقلاب برده شدند. در مدت بازجویی، از آنها خواسته شد تا تعهدنامه ای مبنی بر پایان دادن به فعالیتهای خود برای کامپین را امضاء نمایند و وقتی که آنها از پذیرفتن آن سرباز زدند، به زندان اوین منتقل گردیدند.

نکته قابل توجه اینکه به آنها گفته شده بود که مطالبات آنها در کامپین مبنی بر حق برابر در ارث برای زنان، ارزش برابر شهادت زن و مرد، تامین خسارت برابر برای زن و مرد در مقابل جرح یا مرگ و لغو قانون چند همسری مخالف اصول اسلام است.

خانم ناهید کشاورز یکی از اعضاء مرکز فرهنگی زنان و تامین کننده اخبار و گزارش و مقالات سامانه انترنتی برای هدایت یک سازمان غیر دولتی "ان جی او" به آدرس:
http://www.herlandmag.info
و سامانه انترنتی کامپین
http://www.weforchange.net
می باشد.

خانم کشاورز یک جامعه شناس است. او با سایر رسانه ها نیز همکاری می کند.
خانم محبوبه حسین زاده عضو یک سازمان مدنی است که کارهای آموزشی و تحقیقی انجام می دهد. آدرس سامانه انترنتی آن
http://www.koneshgaran.net
می باشد که اخیرا از سوی نیروهای امنیتی بسته شده است. او به عنوان خبرنگاری با سامانه ی یک سازمان غیردولتی (ان جی او) که در جهت هدایت کشور به سوی ایجاد جامعه مدنی تلاش می کند، همکاری می کند. او به مدت هفت سال خبرنگار روزنامه های اصلاح طلب بوده است.

اقدام مورد درخواست ما از شما:

خوهشمند است به مقامات ایران بنویسید و از آنان بخواهید که:
1 ـ سلامتی جسمی و روحی خانم ها سوسن طهماسبی، فریبا داودی مهاجر، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، آزاده فرقانی، شهلا انتصاری و نیز تمامی تلاش گران ذکر شده در سطور بالا را تضمین نمایند.

2- اطمینان دهند که خانم ها سوسن طهماسبی، فریبا داودی مهاجر، پروین اردلان و نوشین احمدی خراسانی، با وجود اعتراض به حکم صادره در باره پرونده های خود، محاکمه ای عادلانه خواهند داشت. تا رای صادره علیه آنان به روشنی معلوم است که محروم کردن آنان از حق فعالیتشان برای حقوق بشر و نیز برخورد خودسرانه است.

3- کلیه احکام مستبدانه علیه زنان نامبرده و دیگر زنان تلاشگر مدافع حقوق زنان را باطل نمایند

4- به تمامی اذیت و آزار علیه مدافعان حقوق بشر در ایران خاتمه داده شود.

5- بر طبق منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد، مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ 9 دسامبر 1998 بویژه ماده 5 آ ی آن، به منظور توسعه و حفاظت از حقوق بشر و آزادی های اساسی، هرکسی بطور فردی یا در همکاری با دیگران در سطح ملی یا بین المللی حق گردهم آیی مسالمت آمیز را دارد، و ماده 8(2) که بیان می دارد هر کس به طور فردی یا گروهی حق اعلام و انتقال نگرانی های خود در زمینه انتقاد یا پیشنهاد برای بهبود امور اجتماعی به اعضاء دولت یا نمایندگی ها و سازمان های آن را دارد. این کارها برای بهتر عمل نمودن مسئولین مملکتی و نیز جلب توجه شان به کلیه اموری که سبب عدم گسترش، حفاظت یا تعویق اجرا ی حقوق بشر و آزادی های اساسی می گردد، صورت می گیرند.

6 ـ اطمینان داده شود که در هر شرایطی به حقوق بشر و آزادیهای اساسی براساس استاندارهای بین المللی که ایران نیزبه آن متعهد است احترام گذاشته شود.

نشانی ها:

* رهبر جمهوری اسلامی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای
دفتر رهبری، خیابان شهدا، قم، جمهوری اسلامی ایران
Faxes: + 98.21.649.5880 / 21.774.2228, Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address) / .(JavaScript must be enabled to view this email address) /
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

* ریاست جمهوری، عالیجناب محمود احمدی نژاد
خیابان فلسطین، تقاطع آذربایجان، تهران، جمهوری اسلامی ایران
Fax: + 98.21.649.5880, E-mail: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

* ریاست قوه قضاییه، عالیجناب آقای محومد هاشمی شاهرودی، وزارت دادگستری، پارک شهر، تهران، جمهوری اسلامی ایران
Fax: +98.21.879.6671 / +98 21 3 311 6567, Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

وزرات امور خارجه، عالیجناب آقای منوچهر متکی، وزارت اومور خارجه، خیابان شیخ عبدالمجید کشک مصری، تهران، جمهوری اسلامی ایران
Fax: + 98.21.390.1999, Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

* نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ژنو
Chemin du Petit-Saconnex 28, 1209 Geneva, Switzerland, Fax: +41 22 7330203, Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

سفیر، آقای آهنی
سفارت ایران در بروکسل،
avenue Franklin Roosevelt, 15 A. 1050 Bruxelles, Belgium, Fax: + 32 2 762 39 15. Email: .(JavaScript must be enabled to view this email address)

خواهشمند است به نمانیدگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مطبوع خود نیز بنویسید

ژنو- پاریس
30 آوریل 2007

احتراما در پاسخ خود ما را از اقدامات انجام شده بدنبال درخواستتان مطلع نمایید

جامعه حفاظت از مدافعان حقوق بشر ( اف آی دی اچ ) و او ام سی تی مسئول حمایت و پشتیبانی از مدافعان حقوق بشر و ارایه حمایتهای جدی به آنان در هر زمان که نیاز به آن داشته باشند، است.

جامعه حفاظت از مدافعان حقوق بشر برنده جایزه حقوق بشر 1998 جمهوری فرانسه است.
برای ارتباط با جامعه محافظت از مدافعان حقوق بشر با خط تلفن اورژانس زیر تماس خاصل نمایید:


Email : .(JavaScript must be enabled to view this email address)
Tel et fax FIDH : + 33 1 43 55 55 05 / 33 1 43 55 18 80
Tel et fax OMCT : +41 22 809 49 39 / 41 22 809 49 29


International Federation for Human Rights
17, Passage de la Main d’Or
75 011 Paris, France
World Organisation Against Torture
Case postale 21 - 8 rue du Vieux-Billard
1211 Geneva 8, Switzerland



ترجمه از: گیل آوایی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024