جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 29.04.2007, 17:10


وزير امور خارجه آمريکا در واکنش به موافقت تهران با حضور در نشست شرم الشيخ گفت: «اين نشستی درباره ايران و آمريکا نيست، بلکه نشستی درباره عراق، همسايگان عراق و همياری مشترک برای کمک به ثبات وضعيت عراق است.»

به گزارش ایسنا، در بیانیه‌ی دفتر نوری مالكی، نخست وزیر عراق آمده است، محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران با نخست وزیر عراق تماس تلفنی برقرار كرده و به او گفته است تهران در نشست پنجشنبه و جمعه در شرم‌الشیخ شركت خواهد كرد.

این تماس در حالی برقرار شده است كه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای گفت‌وگو با مقامات عراقی وارد بغداد شده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یك مقام دفتر محمود احمدی نژاد تایید كرد كه منوچهر متكی در كنفرانس بین‌المللی امنیت عراق در مصر حاضر خواهد شد.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز ضمن ابراز اطمینان از حضور ایران در شرم الشیخ و با اشاره به سفر علی لاریجانی به عراق گفت:« قرار است او پاسخ‌هایی را درباره‌ی حضورشان (در نشست شرم الشیخ )برایمان بیاورد. من با توجه به آنچه از سوی رییس جمهور ایران و همتای ایرانی‌ام شنیده‌ام اطمینان دارم ایران در این نشست شركت خواهد كرد.»

زیباری افزود: «این واقعه‌ی بسیار مهمی برای عراق و منطقه است.»

وزیر امور خارجه عراق افزود كه احتمال برگزاری نشست دو جانبه میان ایران و آمریكا نیز بسیار بالاست.

وی با ذكر این‌كه انتظار دارد منوچهر متكی در این نشست شركت كند گفت كه حضور در هر سطحی پایین تر از این سطح "سودمند و خوشایند" نخواهد بود.

براساس گزارش آسوشیتدپرس نوری المالكی، نخست وزیرعراق گفت كه حضور ایران در اجلاس شرم‌الشیخ از اهمیت بسیاری برخوردار است و «ما درطول این اجلاس برای برقراری ملاقات‌هایی بین ایران و آمریكا تلاش خواهیم كرد.»

المالكی افزود:« ما خواهان روابط خوب با كشورهای همسایه و عرب هستیم؛ ایران اگر در این اجلاس شركت كند ملاقات مستقیمی با آمریكا خواهد داشت. شركت نكردن ایران در این اجلاس یك نقطه ضعف خواهد بود و ما هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق را برای متقاعد كردن ایران به شركت در این اجلاس به این كشور فرستاده‌ایم و اگر لازم باشد من خود برای متقاعد كردن ایران به این كشور سفر خواهم كرد.»

وی ادامه داد:« شركت نكردن ایران در این اجلاس یكی از نقطه ضعف‌های آن خواهد بود چرا كه عراق و آمریكا امیدوارند از هرگونه حمایت منطقه‌یی برای دولت عراق بهره‌مند شوند. كشورهای عربی در این اجلاس شركت می‌كنند؛ اما تا زمانی كه عراق به بهبود روابط خود با كشورهای سنی عرب نپردازد از داشتن نقشی موثر خودداری خواهد كرد.»


رایس: موضوع نشست شرم الشیخ عراق است نه ایران

رادیوفردا: کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفت که نمی خواهد موضوع نشست «شرم الشيخ»، به مسايلی غير از امنيت عراق «منحرف» شود.

وزير امور خارجه آمريکا در واکنش به موافقت تهران با حضور در نشست شرم الشيخ گفت: «اين نشستی درباره ايران و آمريکا نيست، بلکه نشستی درباره عراق، همسايگان عراق و همياری مشترک برای کمک به ثبات وضعيت عراق است.»

ساعتی پيش از اين اظهار نظر وزير امورخارجه آمريکا، خبر حضور قطعی وزير امور خارجه ايران در اين نشست منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم رايس با اشاره مستقيم به حضور همتای ايرانی اش در اين نشست گفت: «اگر ما با يکديگر رو به رو شويم، من موضوع را منحرف نخواهم کرد.»

پيش از اين بسياری از مقام های آمريکايی از جمله جرج بوش رييس جمهوری اين کشور گفته‌اند که به رغم نبود رابطه ديپلماتيک ميان ايران و آمريکا، وزير امور خارجه آمريکا برای گفت‌وگو با همتای ايرانی خود در شرم الشيخ، مشکلی ندارد.

در نشست روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری که در شرم الشيخ برگزار خواهد شد، قرار است که نمايندگان عالی رتبه از کشورهای همسايه عراق، همراه با نمايندگان اعضای دايمی شورای امنيت، شورای همکاری خليج فارس و اتحاديه عرب، با هدف يافتن راه حلی برای پايان دادن به بحران امنيتی عراق، مذاکره کنند.

پيش از اين موضوع حضور وزاری امور خارجه دو کشور ايران و آمريکا، دور يک ميز، موجب شد تا بحث حضور يا عدم حضور ايران در نشست، با حساسيت بالايی دنبال شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024