پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 28.04.2007, 8:35


ایرنا: روزنامه آمریكایی واشنگتن پست نوشته است كه ایران و آمریكا از انزوای دوجانبه سال گذشته خود فاصله گرفته و به سمت مذاكرات دیپلماتیك جدی در حركت هستند.

این روزنامه روز جمعه نوشت: دولت بوش شدیدا در حال ارسال این پیام است كه خواستار چنین مذاكراتی با تهران است ولی ایرانیان كه به نظر می رسد متقاعد شده‌اند از دست برتر برخوردار هستند، هم اكنون ناز می‌كنند.

واشنگتن پست نوشته است ایرانیان هنوز مطمئن نیستند كه آیا منافع ملی ایران از طریق تعامل و یا تشدید رویارویی‌ها با آمریكا به بهترین شكل تامین می‌گردد.

به نوشته این روزنامه ،تصمیم هفته‌های آتی رهبران ایران در مورد راهبرد دیپلماتیك باعث شكل‌گیری آینده ایران و همچنین منطقه خاورمیانه خواهد شد لذا باتوجه به خطراتی كه در این میان وجود دارد این احتمال وجود دارد كه تصمیمات آنها در ابتدا چندان قاطعانه نباشد یعنی نه در آن كاملا تعامل صورت گیرد و نه اینكه به صورت كامل رد گردد البته این مذاكرات نیز همچون تبادلات تجاری در بازار تهران سریع و مستقیم صورت نخواهد گرفت.

واشنگتن پست افزوده است: روند معامله بین ایران و آمریكا در حال شكل گیری است .این روند در هفته جاری در دو كانال دیپلماتیك مختلف مشخص شد كه در حقیقت تغییری جدی در انزوا و بدبینی شدید بین دو كشور است كه از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹‬بین دو طرف ایجاد شده بود.

این روزنامه نوشته است:عملگرایان ایران كه خواستار مذاكره با آمریكا هستند می‌گویند هم‌اكنون زمینه دیپلماتیك به خوبی برای پیشرفت مهیا است.

به نوشته این روزنامه ،یكی از منابع ایرانی در عین حال هشدار داده است كه دسته‌هایی در تهران و واشنگتن وجود دارند كه خواستار ادامه بن بست در روابط دو طرف هستند ولی آنها در اقلیت می‌باشند.

واشنگتن پست به نقل از همین منابع ناشناسی ایرانی افزوده است: اكثریت در دو پایتخت باید تصمیم بگیرند تا به راه حلی دست یابند.

این روزنامه نوشته است: نخستین كانال دیپلماتیك مربوط به برنامه هسته ای ایران است. خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در آنكارا دیدار و گفت وگو كرد. هرچند جزئیات این مذاكراه مشخص نیست ولی آنچه مهم است این است كه دو طرف موافقت كرده‌اند دو هفته دیگر مجددا با یكدیگر دیدار و گفت و گو كنند كه در حقیقت از سرگیری مذاكرات ایران با سه كشور اروپایی خواهد بود.

به نوشته واشنگتن پست، پیام سولانا به لاریجانی این بود كه ایران باید پیش از پایان تحریم‌های كنونی سازمان ملل در ۲۴‬ماه مه و پیش از آنكه شورای امنیت اقدام به اعمال سومین دور از تحریم‌های خود علیه ایران نماید بر سر میز مذاكرات بنشیند. سولانا امیدوار است ایرانیان دستكم در اواسط ماه مه با نمایندگان فرانسه، انگلیس و آلمان و شاید دیپلمات‌های روسیه و چین، بر سر میز مذاكرات بنشینند.

این روزنامه افزوده است: این امید می‌رود كه در این نشست دو طرف به توافقی دست یابند كه با به حالت تعلیق در آمدن برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران هنگام برگزاری مذاكرات، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نیز لغو گردد لذا در صورت موفق بودن تلاش‌های سولانا، آمریكا نیز در این مذاكرات شركت خواهد كرد.

واشنگتن پست نوشته است: هرچند هنوز هیچ كس هیچ فرمولی ارائه نكرده است كه بتواند باعث از بین رفتن اختلافات بسیار گسترده آمریكا و ایران در مورد مساله هسته‌ای گردد ولی در حقیقت مذاكرات دیپلماتیك به همین منظور صورت می‌گیرد.

این روزنامه افزوده است:مقامات ایرانی به صورت محرمانه اعلام كرده‌اند كه به سولانا باید آنقدر آزادی عمل داده شود كه بتواند راه حلی را بیابد كه مورد موافقت دو طرف باشد زیرا به گفته یكی از منابع ایرانی، در صورتی كه این مذاكرات بیانگر مواضع پیشین باشد، مذاكرات به شكست منجر خواهد شد.

به نوشته واشنگتن پست، كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا نیز بمنظور اطمینان بخشیدن به ایرانیان در مصاحبه‌ای با یك روزنامه انگلیسی گفته بود آمریكا هیچ برنامه‌ای برای تغییر حكومت ایران ندارد و سیاست آمریكا همواره تغییر رفتار حكومت ایران بوده است.

واشنگتن پست افزوده است: دومین كانال دیپلماتیك به سمت ایران نیز هفته گذشته و هنگامی كه رایس برای شركت در كنفرانس همسایگان عراق به شرم الشیخ در كشور مصر سفر خواهد كرد باز خواهد شد. در این نشست كه در سطح وزرای امور خارجه كشورهای همسایه عراق از جمله ایران و سوریه برگزار خواهد شد، رایس امیدوار است با همتایان ایرانی و سوریه خود دیدارهای دوجانبه‌ای داشته باشد.

این روزنامه نوشته است: مقامات ایرانی هشدار داده‌اند تا زمانی كه آمریكا نشان ندهد قصد دارد پنج مقام ایرانی را كه در ماه ژانویه در شهر اربیل عراق دستگیر كرده، آزاد كند منوچهر متكی وزیر امور خارجه آن ممكن است در این نشست شركت نكند.

واشنگتن پست با اشاره به علاقمندی رایس به دیدار با همتایان ایرانی و سوری خود به نقل از مقامات وزارت امور خارجه آمریكا نوشت: آنها امیدوارند این دیدار آغازی برای مذاكرات عادی با ایران و سوریه در مورد چگونگی ایجاد ثبات در عراق باشد. به این ترتیب می‌توان گفت كه دولت بوش كاملا آماده است تا از پیشنهادات دیپلماتیك گروه تحقیقات عراق پیروی كند.

این روزنامه با اشاره به اینكه ممكن است برای نخستین بار از سال ۱۹۷۹‬تا كنون دری برای احتمال برگزاری نخستین مذاكرات ایران و آمریكا باز شود، افزوده است:دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند كه به این مذاكرات احتیاج دارند و تصمیم گرفته‌اند به نظرات داخلی در پایتخت‌های خود كه خواستار ادامه رویارویی هستند بی‌توجهی كنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024