شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 20.04.2007, 7:49


ایسنا: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام كردند، ایران تزریق گاز اورانیوم به ‌١٣٠٠ دستگاه سانتریفیوژ برای غنی سازی را آغاز كرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا به اعلام بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در تاسیسات نطنز ‌٨ آبشار ‌١٦٤تایی از سانتریفیوژ ها را كه در مجموع ‌١٣١٢ دستگاه می‌شوند، فعال كرده است كه گاز اورانیوم را به عنوان سوخت راكتورهای هسته‌یی تبدیل به اورانیوم غنی سازی شده می‌كنند.

اولیه هینونن، رییس پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای كه روز چهارشنبه به علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس فرستاد، عنوان داشت: گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6) به این آبشار‌ها تزریق شده است.

در همین حال یكی از ناظران آژانس اظهار داشت: غنی سازی در واقع آغاز نشده است و سانتریفیوژها تنها در فشار پایین فعال شده‌اند.

در نامه‌ی رییس پادمان ‌آژانس تایید شده كه اطلاعات درباره‌ی سایت نطنز در جریان بازرسی‌های ‌١٥ تا ‌١٦ آوریل بازرسان به دست‌ آمده است. در این نامه همچنین از تهران خواسته شده تا مانع بازرسی ها از راكتور آب سنگین اراك نشود.

هینونن هم‌چنین از ایران خواسته تا همكاری‌هایش را به طور یك‌جانبه با آژانس كاهش ندهد.

به گزارش ایسنا متن نامه‌ی رییس پادمان ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ی جمهوری اسلامی ایران در آژانس به قرار زیر است:

«من در این نامه به موضوع راستی‌آزمایی‌های صورت گرفته در نطنز در تاریخ ‌١٥ و ‌١٦ آوریل ‌٢٠٠٧ و اطلاعاتی كه از سوی ایران در اختیار بازرسان آژانس قرار گرفته، مخصوصا این نكته كه ایران ‌٨ آبشار غنی‌سازی سوخت در نطنز را فعال كرده و مقداری گاز UF6 به این آبشار‌ها تزریق كرده، اشاره می‌كنم.

در این نامه می‌خواهم هماهنگی‌های صورت گرفته درخصوص راستی‌آزمایی مورد توافق ایران با دبیرخانه‌ی آژانس را یاد‌آوری كنم كه شامل تركیبی از بازرسی‌های اعلام نشده، نصب ابزار نظارتی و كنترل‌ها در نطنز می‌شود. من مطمئنم كه این اقدامات مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته انجام خواهد شد.

هم چنین مایلم به نامه‌ی ‌تاریخ ‌١٣ آوریل ‌٢٠٠٧ از سوی آقای م. خانیكی اشاره كنم كه به درخواست آژانس برای انجام یك راستی‌آزمایی در راكتور تحقیقاتی هسته‌یی ایران در اراك اشاره داشت. در این نامه آقای خانیكی اشاره كرده كه ایران تصمیم گرفته كد ‌١/٣ را كه در توافقات جنبی ‌١٢ فوریه ‌١٩٧٦ منعكس شده، اجرا كند و بر اساس آن تصمیم‌گیری درباره‌ی برنامه‌ریزی راستی‌آزمایی درخصوص تجهیزاتی كه در مراحل ابتدایی ساختش است و زمان زیادی با دریافت مواد هسته‌یی فاصله دارد، توجیه ناپذیر است.

همانگونه كه مقامات عالیرتبه شما در جریان هستند، مطابق با بند ‌٣٩ توافقنامه پادمان، نمی‌توان توافقات جنبی را یك طرفه تغییر داد. هم چنین مایلم تا به این نكته اشاره كنم كه كد ‌١/٣ تنها به تهیه اطلاعات اشاره دارد و نه تكرر یا زمانبندی راستی آزمایی‌های آژانس. در این زمینه من بار دیگر از ایران می‌خواهم كه درباره تصمیم‌اش نسبت به كد ‌١/٣ تجدید نظر كند و اجازه دهد كه آژانس، عملیات راستی‌آزمایی را در راكتور تحقیقاتی اراك در سریعترین زمان ممكن انجام دهد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024