جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.04.2007, 7:03

بیانیه اتحادیه اروپا درباره غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی


بیانیه اتحادیه اروپا درباره غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی

آلمان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این اتحادیه بیانیه دولت ایران درخصوص آغاز فرآیند غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی را با نگرانی شدید پیگیری خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری رویتر از برلین، در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه از سوی وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد آمده‌است: «رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا اعلام این خبر از سوی ایران و این ‌که آن کشور درصدد ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی است را با نگرانی شدید بررسی خواهد کرد».
در ادامه این بیانیه آمده‌است: «آلمان به عنوان رئیس اتحادیه اروپا مجددا بر خواست فوری خود پافشاری کرده و مصرانه از دولت ایران می‌خواهد با پذیرش خواست‌های جامعه‌ جهانی به میز مذاکرات بازگشته و پیدا کردن یک راه‌‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران ایجاد‌شده برسر بحران هسته‌ای آن کشور را امکان‌‌پذیر سازد».
ابراز نگرانی آلمان از خبر آغاز غنی‌سازی هسته‌ای از سوی ایران در حالی مطرح می‌شود که برخی کشور‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان مانند روسیه،فرانسه و استرالیا نسبت به این موضوع ابراز تردید کرده‌اند.


کاخ سفيد آمريکا:
«انتخاب راه نادرست ایران را بيشتر منزوی می کند»

کاخ سفيد آمريکا روز سه شنبه ۱۰ آوريل به جمهوری اسلامی هشدار داد در صورت انتخاب «راه نادرست» بيشتر منزوی خواهد شد.
دانا پرينو، قائم مقام سخنگوی کاخ سفيد آمريکا با اشاره به همصدايی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته ای ايران گفت: «گروه ۱+۵ نشان داده که ما می‌توانيم يک صدا باشيم و قاطعانه صحبت کنيم و در صورتی که ايران تصميم بگيرد که راه نادرست را انتخاب کند می‌توانيم به منزوی کردن بيشتر تهران ادامه دهيم».
خانم پرينو گفت:«دولتمردان ایران چندين فرصت داشتند تا پيشنهادی را که به آنها داده شده، قبول کنند. اگر فعالیت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند، می‌توانند به مذاکره برگردند و ما اميدواریم که دولتمردان ایران انتخاب درست را در نظر بگيرند.»
خانم پرينو تاکيد کرد آمريکا به همراه اعضای شورای امنيت و آلمان از طريق ديپلماتيک مانع دستيابی جمهوری اسلامی به جنگ افزارهای هسته ای خواهند شد.


«پيش نويس قطعنامه جديدی برعليه ايران آماده شود»

الخاندرو وولف، نماينده آمريکا در سازمان ملل با اشاره به «خبر هسته ای» ايران گفت درصورت ادامه اين روند، پيش نويس قطعنامه جديدی برعليه ايران آماده خواهد شد.
نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد اقدام روز گذشته ايران در اعلام خبر دستيابی به فن آوری توليد سوخت اتمی در مقياس صنعتی، را مبين اين نکته دانست که جمهوری اسلامی درصدد است نادديده گرفتن قطعنامه های شورای امنيت است. او افزود:«ايران به ناديده گرفتن تعهدات بين المللی، خواست شورای امنيت و جامعه جهانی ادامه می دهد».
آقای وولف گفت برای هر اقدامی بايد منتظر گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی از عملکرد ايران در اواخر ماه مه ماند.


آمریکا در انتظار گزارش البرادعی درباره ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اعلام خبر «آغاز غنی‌سازی صنعتی» از سوی مقام های ایران گفت که دولت بوش همراه با جامعه جهانی همچنان به تلاش خود برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک درخصوص برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.
به گزارش آسوشیتدپرس، شان مک‌کورمک روز سه‌شنبه خاطر نشان ساخت: «از همان ابتدا ما اعلام کردیم که امیدواریم بتوانیم این مسئله را از راه های دیپلماتیک حل نماییم».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه خاطرنشان ساخت: «مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است ماه آینده گزارش جدیدی در مورد نحوه اجرای خواسته‌های شورای امنیت از سوی تهران تهیه کند و این امر به ما امکان می‌دهد که یک ارزیابی درست‌تر از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم».
مطابق قطعنامه 1747 محمد البرادعی باید تا پایان ماه مه (اوایل خرداد) گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به اعضای شورای امنیت ارائه دهد.


سیا: ایران در قدرت اتمی خود اغراق می‌کند

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا در واکنش به ورود ایران به مرحله صنعتی تولید سوخت هسته‌ای با ابراز تردید درباره این موفقیت ادعا کرد «بر اساس اطلاعات موجود ایرانیها قادر نیستند در شرایط کنونی این تعداد سانتریفوژ را به حرکت درآورند. از این رو این اقدام ایران فقط بزرگ‌نمائی توانائیهای اتمی و فریب غرب است».
بنا به نوشته روزنامه فایننشیال تایمز، این مقام اطلاعاتی آمریکا گفت: جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی خود را در مورد توانائی‌های هسته‌ای ایران تغییر نداده است. براساس اطلاعات امریکا، ایران تا اوایل دهه آینده قادر به ساخت بمب اتم نخواهد بود.
وی افزود: ارزیابی‌هایی که معتقدند ایران تا سال 2009 قادر به تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت بمب اتم خواهد بود در صورتی به حقیقت می‌پیوندد که بتواند تمام سانتریفوژهایش را بدون ایجاد مشکل به حرکت درآورد چیزی که بنا به گفته این مقام اطلاعاتی آمریکا در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست.
فایننشیال تایمز در ادامه به نقل از این مقام آمریکایی که نخواسته نامی از وی آورده شود، نوشته است: ایران با بزرگ‌نمایی توانائی هسته‌اش می‌خواهد بازی فریب و گمراه کردن غرب را شروع کند. وی افزود: اکنون بیش از آنکه تعداد سانتریفوژهای نصب شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز مهم باشد نحوه عملکرد آنها مهم است.
این روزنامه آمریکایی می‌افزاید ظاهراً پیشرفت آرام برنامه هسته‌ای ایران که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده حاکی از آن است که دستگاههای سانتریفوژ ایران به اندازه کافی درست کار نمی‌کنند و گرم شدن بیش از حد آنها عامل ناکارآمدی آنها محسوب می‌شود و به همین دلیل نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران از بیان دقیق تعداد سانتریفوژهای نصب شده در نطنز خودداری کرده است.
بنا به این گزارش، ایران پیش از این نیز اعلام کرده بود قصد دارد سه هزار سانتریفوژ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز و با هدف تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس صنعتی نصب کند. محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی نیز در ماه فوریه به روزنامه فایننشیال تایمز گفت: ایران ظرف شش ماه آینده می‌تواند نصب این تعداد سانتریفوژ را به پایان برساند.


روسیه هیچ‌گونه شواهد تاییدکننده در اختیار ندارد

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه می‌گوید که این کشور هیچ‌گونه اطلاعات قابل تائید که نشانگر آغاز فرآیندهای مربوط به غنی‌سازی صنعتی از سوی ایران باشد در اختیار ندارد. همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به‌شدت نسبت به احتمال خروج ایران از NPT ابراز نگرانی کرده ‌است.
به گزارش خبرگزاری روسی اینترفاکس سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه پس از دیدار با وزیر خارجه قبرس در مسکو به خبرنگاران گفت: «ما از طریق برقراری ارتباط با متخصصان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همچنان در تاسیسات هسته‌ای ایران مشغول به‌کارند در حال پیگیری این موضوع هستیم».
وی افزود:«روسیه هیچ‌گونه شواهدی در اختیار ندارد که تائید کننده آغاز غنی‌سازی صنعتی در آبشارهای موجود تاسیسات هسته‌ای ایران باشد».
همزمان میخائیل کامینین سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز این ادعا را مطرح کرد که «کارشناسان روسی هیچ چیز درباره وقوع یک تحول مهم در برنامه هسته‌ای ایران که متضمن تغییر ماهیت فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم باشد نمی‌دانند». وی در ادامه افزود:«البته ما نیز سخنان مقامات ایرانی درباره توسعه فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم را به ‌طور جدی دنبال می‌کنیم».
وی همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: «بدون تردید نگرانی زیادی درباره تهدید به خروج جمهوری اسلامی ایران از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته ای وجود دارد».


واکنش نخست‌وزیر استرالیا

نخست‌وزیر استرالیا در سخنانی تند گفت «بی‌پروایی ایران در برنامه هسته‌ای، خود دلیلی برای جنگ کشورهای غربی علیه بنیادگرایان افراطی در خاورمیانه است».
جان هاوارد افزود بیرون آمدن نیروهای ائتلاف از عراق یا افغانستان، ایران را به موازات منزوی شدنش برای دستیابی به خواسته‌های هسته‌ای، جسور می‌کند.
او افزود: ایران با اعلام تولید سوخت هسته‌ای در مقیاس صنعتی در روز دوشنبه جامعه بین‌المللی را خیلی نگران کرد. این اظهارات نشان‌دهنده حرکت ایران از کار اتمی آزمایشی مشتمل بر صدها سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم به سمت فرآیندی که منجر به کاربری هزاران دستگاه است، می‌باشد. کشورهای غربی نگرانند که این مورد تهران را به ساخت بمب اتمی نزدیک سازد.
هاوارد که افزایش تعداد نیروهای استرالیایی در جنگ با طالبان در افغانستان را اعلام کرد ایران را دلیلی برای اهمیت حضور نیروهای ائتلاف در مقابل ستیزه‌جویان در افغانستان و عراق بر شمرد.
وی به خبرنگاران گفت: «آیا می‌توانید تصور کنید اگر نیروهای ائتلاف در عراق شکست بخورند، ایران چقدر گستاخ می‌شود؟ آیا کسی واقعا می‌تواند تصور کند که اگر ائتلاف در عراق شکست بخورد، چیزی جز نفوذ گسترده ایران در عراق بوجود نمی‌آید؟ هر چه ایران به لفاظی و نطق مشغول شود که اکنون نیز شاهد آن هستیم، بیشتر قدرت سازمان ملل را به رخ می‌کشد. بنظر من شواهد زیادی موجود است که نشان می‌دهد ائتلاف باید در عراق پیروز شود».
وی در ادامه افزود: «هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند دلیلی بیاورد که مصالحه با ایران موجب پیروزی در عراق می‌شود. ادعاهای ایران در خصوص میزان برنامه هسته‌ای مانع مستقیمی در مقابل شورای امنیت سازمان ملل است که تا بحال در متوقف کردن ایران ناموفق بوده است».


افزایش احتمال حمله به ایران

روزنامه گاردین با بیان اینکه اعلام خبر جهش هسته‌ای و آغاز تولید صنعتی سوخت هسته‌ای در ایران اقدامی مخالف خواست آمریکا و سازمان ملل بود اعلام کرد این امر می‌تواند باعث افزایش تنش میان ایران و امریکا و تقویت زمزمه‌های حمله نظامی به ایران در واشنگتن شود.
این روزنامه انگلیسی با بیان اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران اشاره‌ای به تعداد سانتریفوژهای نصب شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز نکرد، نوشته است در این موفقیت ایرانی‌ها تردیدهایی وجود دارد.
گاردین می‌افزاید حتی اگر ادعای ایرانیها درست باشد، هیچ شکی نیست که این اقدام آنها در جهت تحقیر کردن و نادیده گرفتن دومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور باشد.
گاردین می‌افزاید پیش از این در دولت جورج بوش و اسرائیل زمزمه‌هایی در مورد امکان استفاده از حمله نظامی علیه ایران شنیده می‌شد، اما اظهارنظر دیروز رئیس جمهوری ایران می‌تواند ادعای امریکائی‌ها مبنی بر اینکه دیپلماسی و تحریم‌های سازمان ملل بر ایران بی‌اثر بوده را تقویت کند.
بنا به نوشته گاردین اظهارات مقامات امریکایی پس از اعلام این خبر نیز در همین راستا قابل ارزیابی است. ابراز نگرانی «گوردون جاندرو» سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا و تردیدهای نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه امریکا در مورد ادعاهای ایران گویای این مساله است.
بنا به این گزارش شورای امنیت سازمان ملل در تازه‌ترین قطعنامه خود علیه ایران تحریم‌های بیشتری نسبت به قبل را علیه آن اعمال کرده است. مقامات امریکائی و انگلیسی معتقد بودند اعمال این فشارها می‌تواند به ایجاد شکاف در کادر تصمیم‌گیری ایران منجر شده و باعث تصمیم‌گیری عقلانی ایرانیها در زمینه دیپلماسی هسته‌ای‌شان می‌شود.
گاردین در ادامه به نقل از کارشناسان هسته‌ای می‌نویسد اگر ادعای ایران درست باشد و آنها سه هزار سانتریفوژ را نصب کرده باشند در این صورت باید به این مساله توجه کنیم که چرخش مداوم و پیوسته این تعداد سانتریفوژ در مدت نه ماه می‌تواند اورانیوم غنی شده برای تولید یک بمب را تولید کند.
«مارک فیتز پاتریک» کارشناس عدم تکثیر نیز اظهارات رئیس جمهوری ایران در مورد ورود کشورش به مرحله تولید صنعتی سوخت هسته‌ای را «اغراق‌آمیز» دانسته و می‌گوید: گمان نمی‌کنم سه هزار سانتریفوژ در نطنز نصب شده باشد و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ایران این تعداد سانتریفوژ را آزمایش کرده باشد وجود ندارد.
بنا به این گزارش و براساس ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایرانیها تنها هزار سانتریفوژ را در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده‌اند و هنوز غنی‌سازی اورانیوم با آنها را شروع نکرده‌اند. بازرسان آژانس این ماه نیز برای بازرسی این تاسیسات به نطنز خواهند رفت.
روزنامه گاردین در ادامه اظهارات دیروز احمدی نژاد را صرفا تشدید کننده بحران میان تهران و غرب دانسته و می‌افزاید اکنون بیش از گذشته زمینه‌های گفت‌وگو و مذاکره کم‌رنگ شده است.

منابع گزارش: خبرگزاری آفتاب، رادیوفردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024