جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 10.04.2007, 15:59


ایلنا: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعتراض خود را نسبت به برخوردهای صورت‌‏گرفته با فرهنگیان و دیپلماسی دولت در دستگیری نظامیان انگلیسی اعلام داشت. این تشكل سیاسی همچنین اعلام كرد كه به زودی در بیانیه‌‏های جداگانه‌‏ای محدود كردن اختیارات شوراها و پیامدهای قطعنامه 1747 شورای امنیت علیه ایران را مورد تحلیل قرار خواهد داد.

محسن آرمین، سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ایلنا"، با اشاره به برگزاری جلسه شورای مركزی سازمان، اظهار داشت: در جلسه دوشنبه شب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ضمن بررسی مسائل سیاسی جاری كشور به موضوع دستگیری نظامیان انگلیسی اشاره شد. در شرایطی كه بحران هسته‌‏ای روند رو به تزاید دارد و تمام توان و ظرفیت ملی را به خود اختصاص داده است و وضعیت ایران را در سطح دیگر دولت‌‏ها و افكار بین‌‏المللی بسیار ویژه و حاد ساخته است، باز كردن هر جبهه و تنش جدید از نظر عقلی نامطلوب است و نه‌‏تنها موجب تضعیف بیش از پیش ایران در كنترل بحران‌‏های به وجود آمده می‌‏شود بلكه سطح منازعات بحران هسته‌‏ای نیز افزایش می‌‏یابد و پیچیده‌‏تر می شود.
وی با اشاره به سیاست دولتمردان جدید، گفت: متاسفانه برخی از دولتمردان با این تصور كه هر جبهه جدید بحران هسته‌‏ای را به موضوع‌‏های دیگر انتقال می‌‏دهد، جبهه‌‏های جدیدی را به وجود می‌‏آورند و آن را نشانی از دیپلماسی فعال و پرتحرك می‌‏دانند، در صورتی كه این دیپلماسی باعث می‌‏شود موج اجماع كاملتری علیه ایران به وجود آید و ارتقای بحران ایران در مساله هسته‌‏ای را سبب شود كه در این صورت با عرصه محدودتری برای مانور مواجه خواهیم بود كه به ضرر منافع ملی كشور خواهد بود.
آرمین اضافه كرد: افزایش میزان همبستگی و اجماع بین‌‏المللی علیه ایران در قطعنامه اخیر و اتفاق آرای اعضای شورای امنیت كه نیمی از آن را كشورهای در حال توسعه مانند قطر، اندونزی و آفریقای جنوبی تشكیل می‌‏دهند، نتیجه رویكرد چنین سیاستی است.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تصریح كرد: بر همین اساس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دستگیری نظامیان انگلیسی را اقدامی اشتباه می‌‏داند زیرا در صورت صحت تجاوز نظامیان انگلیسی به ایران باید پیش از اوج‌‏گیری ماجرا و اولتیماتوم غیررسمی نخست‌‏وزیر انگلیس به آزادی آنان اقدام می‌‏كردند. با كمال تاسف تبلیغات یك‌‏سویه نحوه مدیریت این ماجرا از آغاز تا پایان نه‌‏تنها به ضرر منافع ملی بود بلكه پایانی نامطلوب داشت. آزادی سریع و پرشتاب دستگیرشدگان بعد از تهدید غیررسمی نخست‌‏وزیر انگلیس از مهمترین موارد نامطلوب این اتفاق بود.
آرمین در ادامه با برشمردن سیاست‌‏های غلط دولتمردان جدید در حادثه دستگیری نظامیان انگلیسی، اظهار داشت: عدم رعایت و نقض آشكار موازین قانونی داخلی درباره دستگیرشدگان آن هم از سوی بالاترین مقام اجرایی كشور, بدرقه چند گروهبان و خدمه نیروی دریایی انگلستان از سوی رییس دولت و وزرای كابینه از مواردی بود كه باید بیشتر به آن توجه می‌‏شد. در واقع اگر نظامیان انگلیسی، به آب‌‏های سرزمین ایران تجاوز كرده و مجرم شناخته شده بودند، بر اساس كدام موازین قانونی بدون طی مراحل قانونی آنها از سوی رییس دولت مورد عفو قرار گرفتند. رییس دولت نهم بر اساس كدام اختیارات مجاز به عفو آنها بود؟
وی گفت: اگر نظامیان انگلیسی مجرم نبودند، عفو آنها چه معنا داشت و اگر مجرم بودند، اشكالات فوق به قوت خود باقی است.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام داشت: سازمان تاسف عمیق خود را از نتایج نامطلوب دستگیری نظامیان انگلیسی اعلام می‌‏دارد و امیدوار است دولتمردان جدید در ورای تبلیغات یك‌‏سویه جاری، به ناكارآمدی دیدگاه‌‏های بیگانه پس از جنگ سرد و نتایج نامطلوب آن اقدامات و تصمیمات مبتنی بر چنین دیدگاهی كه نتیجه‌‏ای جز آسیب به منافع ملی نخواهد داشت، واقف گردد.
آرمین با اشاره به دیگر موضوع جلسه دوشنبه شب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انرژی هسته‌‏ای و تحولات در این زمینه، موضوع دوم مورد بحث جلسه بود كه تحولات اخیر پس از صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد سازمان در ادامه بیانیه‌‏های گذشته خود در این باره در روزهای آینده بیانیه‌‏ای جدید صادر كند.
وی، اصلاح قانون شوراها را سومین موضوع مورد بحث جلسه شورای مركزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: اصلاح قانون شوراها در دو بخش صورت گرفته است؛ شرایط انتخابات و اختیارات شوراهای شهر و روستا. متاسفانه این اختیارات
محدود شده است و در جهت تضعیف مردمی شوراها و كاهش اختیارات این نهاد مدنی صورت گرفته است كه به نفع نقش دولت می‌‏انجامد.
آرمین افزود: به نظر سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اصلاح و تصویب این قانون در چارچوب جهت‌‏گیری حاكمان جدید علیه نهادهای مردمی است كه تحلیل و بررسی آن جهت روشن شدن افكار عمومی در آینده با بیانیه‌‏ای اعلام می‌‏شود.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با اشاره به آخرین موضوع مورد بحث جلسه دوشنبه شب سازمان، گفت: برخورد با تظاهرات معلمان در روزهای آخر سال و حمله نیروهای انتظامی و امنیتی در این ماجرا باعث شد عده‌‏ای از معلمان معترض مورد ضرب و جرح قرار بگیرند و عده‌‏ای دیگر دستگیر شوند.
وی تصریح كرد: باید به این نكته توجه داشت كه همه معلمان دستگیرشده بعد از انقلاب مراحل سخت گزینشی را گذرانده و پس از آن موفق به استخدام شده‌‏اند بنابراین احتمال انتساب هر گونه نیت سو و ضدیت با نظام منتفی است.
آرمین خاطرنشان كرد: برخورد خشن با معلمان كه از معتمدترین اقشار جامعه هستند، نشان از عدم تامل حاكمان جدید در مواجهه با اعتراضات صنفی و اجتماعی است لذا سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ضمن محكوم كردن حمله به تجمع صنفی معلمان و دستگیری تعدادی از ایشان، خواستار آزادی هر چه سریع‌‏تر آنها است.
سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در پایان تاكید كرد: برخورد خشن با مطالبات صنفی و رویكرد امنیتی و پلیسی مانند آنچه تاكنون با رانندگان اتوبوس، برخی اعتراضات كارگری و اخیرا با معلمان صورت گرفته است، نتایج سوء فراوانی خواهد داشت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024