سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 04.04.2007, 8:37


آفتاب: روز سه‌شنبه سه مقام ارشد روسی در اظهارات جداگانه‌‌ای نسبت به احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران هشدار دادند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه، «ژنرال یوری بالویفسکی» رئیس ستاد مشترک ارتش و «آندره دنیسف» معاون اول وزیر خارجه روسیه در سخنان خود تاکید کردند که احتمال تعرض نظامی کاخ‌سفید به ایران افزایش یافته و در عین حال به آمریکا هشدار دادند که چنین اقدامی کاملاً غیرقانونی و بسیار خطرناک خواهد بود.

وزیر امور خارجه روسیه باردیگر تاکید کرد مسکو استفاده از نیروی نظامی را برای حل هیچ‌یک از منازعات بین‌المللی از جمله پرونده هسته‌ای ایران مناسب نمی‌داند. به گزارش خبرگزاری‌ها سرگئی لاوروف روز سه‌شنبه در ایروان اظهار داشت: «شورای امنیت سازمان ملل بر اساس چارچوب پذیرفته‌شده حقوق بین الملل تصمیماتی را برای اعمال فشار بر ایران اتخاذ کرده و باید همه باید متوجه باشند که براساس همین چهارچوب انجام اقدامات نظامی یکجانبه غیر قابل پذیرش است».

لاوروف با اشاره تلویحی به تهدیدهای ایالات متحده علیه ایران گفت: «ما از همه کسانی که به امکان‌پذیر بودن انجام چنین ایده‌هایی فکر می‌کنند می‌خواهیم که تعهد خود نسبت به قوانین بین‌المللی را حفظ کنند».

در عین حال رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه نیز می‌گوید که ایالات متحده باید قبل از انجام هرگونه اقدام نظامی علیه ایران نسبت به عواقب آن تاملی دوباره داشته باشد، زیرا به گفته وی انجام چنین اقدامی اثرات منطقه‌ای و جهانی ناگواری خواهد به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ریانوستی ژنرال یوری بالویفسکی روز سه‌شنبه با بیان این مطلب افزود: «اینکه ایالت متحده توان وارد ساختن یک ضربه سنگین به زیرساخت‌های نظامی و اقتصادی ایران را داشته باشد کاملا واقع‌بینانه است ولی با این حال ایالات متحده برنده جنگ با ایران نخواهد بود».

بالویفسکی با اشاره به تجربه تلخ دخالت‌های نظامی آمریکا در دیگر کشورها گفت:«شرکای استراتژیک ما باید بپذیرند که هم‌اینک در عراق و افغانستان زمین‌گیر شده‌اند».

وی هشدار داد نتیجه جنگ علیه ایران این خواهد بود که مردم جهان برای همیشه فراموش کنند آمریکا روزی «ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور» بوده ‌است.

همزمان، «آندره دنیسف» معاون اول وزیر خارجه روسیه بار دیگر تاکید کرد که کشورش اقدام نظامی علیه ایران را نمی پذیرد. دنیسف روز سه شنبه با «غیرقابل قبول» خواندن تهاجم نظامی آمریکا علیه تهران اعلام کرد که روسیه هر اقدامی را که لازم باشد برای ممانعت از اقدام خصمانه نظامی علیه ایران انجام می دهد.

دنیسف در پاسخ به این پرسش که آیا خطر حمله آمریکا به ایران وجود دارد یا خیر، گفت: مسلم است که چنین خطری وجود دارد. وی با یادآوری اینکه موضع روسیه در رابطه با اقدام نظامی علیه ایران قاطعانه و غیرقابل انعطاف است، گفت: «هر گونه عملیات نظامی در نزدیکی مرزهای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست».


آذربایجان: در حمله به ایران کمک نمی‌کنیم!

آفتاب: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرده است که باکو به هیچ کشوری اجازه استفاده از قلمرو آن کشور را برای انجام عملیات نظامی علیه کشور دیگر نخواهد داد. این در حالی است که رسانه‌های روسی طی هفته‌های گذشته بارها به طرح این شایعه دامن زده‌اند که ایالات متحده در صورت نیاز به انجام یک حمله زمینی ضربتی کوتاه مدت علیه اهداف مورد نظر در خاک ایران از پایگاهای خود مستقر در خاک جمهوری آذربایجان استفاده خواهد کرد.

به نظر می‌رسد وزارت دفاع آذربایجان این بیانیه را در پاسخ به سخنان روز شنبه «ماتیو برایز» معاون اروپا و اوراسیای وزیر امور خارجه آمریکا صادر کرده است . برایز روز شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در تفلیس گفته‌بود که ایالات متحده امیدوار است در صورت لزوم امکان بهره‌برداری از پایگاه هوایی خود در جمهوری آذربایجان را برای اهداف نظامی داشته باشد.

الهام علی یف رئیس جمهور آذربایجان نیز ماه گذشته در مصاحبه با رادیوی روسی «اکو مسکو» گفت که هیچگاه اجازه نمی دهد از خاک این کشور بعنوان پایگاه انجام حمله علیه ایران استفاده شود.

با این‌حال «زردشت علی زاده» یک تحلیلگر سیاسی اپوزیسیون می‌گوید که یقین دارد که علی‌اف از آن دسته افرادی است که اگر تحت فشار قرار گیرد هر لحظه ممکن است موضع خود را تغییر دهد: «اگر چنین درخواستی از سوی دولت آمریکا مطرح شود من شخصاً تردید دارم که او بتواند در برابر واشنگتن مقاومت کند».

با این‌حال علی‌زاده معتقد است پیامدهای همکاری نظامی با ایالات متحده ولو بصورت محدود می‌تواند برای جمهوری آذربایجان بسیار غم‌انگیز باشد: «ایران از نیروی نظامی بسیار بزرگی‌ در مقایسه با ما برخوردار است، تنها یک لشکر ایران می تواند ظرف مدت کوتاهی سرتاسر آذربایجان را اشغال کند. امیدوارم که این تنها یک بازی سیاسی باشد و خود آمریکا از اقدام نظامی علیه ایران صرفنظر کند».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024