پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.04.2007, 17:02


انتقال دو تن از فعالان حقوق زنان به زندان اوین

خانم نسرین ستوده وكيل ناهيد كشاورز به خبرگزاری کار ایران گفته است سعيده امين، سارا ايمانيان و همسرش، از فعالان جنبش زنان كه روز سيزدهم فروردين ماه هنگام جمع‌‏آوری امضا براي كمپين مقابله با قوانين تبعيض‌‏آميز در مورد زنان در پارك لاله تهران بازداشت شده بودند، با تأمين قرار كفالت آزاد شدند. اما ناهيد كشاورز و محبوبه حسين‌‏زاده، همچنان در بازداشت به سر می‌‏برند. به گفته خانم ستوده این دو نفر به زندان اوين منتقل شده‌‏اند.
به نوشته سایت زنستان سه‌شنبه شب ، ناهید کشاورز ضمن تماس تلفنی با همسرش خبر داد که او و محبوبه حسین زاده را به بند عمومی زنان زندان اوین منتقل کرده‌اند ودر آنجا شرایط نامناسبی دارند.
ادامه بازداشت اعضای کمپین یک میلیون امضا در حالی صورت می گیرد که در جلسه دادگاه به بازداشت شدگان گفته شده بود که با قرارکفالت آزاد می‌شوند امابه جای درخواست کفیل از خانواده‌هایشان ، آنها را به اوین منتقل کرده بودند و توضیحی هم در این باره نداده بودند.
سارا ایمانیان و همسر وی، محبوبه حسین‌زاده و سعیده امین، پنج نفر بازداشت‌شده، روز یکشنبه گذشته در پارک لاله تهران، هنگان جمع آوری امضا برای کمپین خود بازداشت شدند. آنان ابتدا به اداره مفاسد اجتماعی وزرا انتقال یافتند و بعد به کلانتری صد و چهار میدان نیلوفر تحویل داده شدند. بعد از ساعتی پرسش و پاسخ بازداشت شدگان بار دیگر به اداره مفاسد اجتماعی وزرا انتقال داده شدند و شب گذشته را در بازداشت به سر بردند.
بازداشت شدگان اعضای کمپین "يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز" هستند. اعضای این کمپین با رفتن به میان زنان و توضیح درباره قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان در قوانین ایران، آنها را دعوت به امضای بیانیه‌ای می‌کنند که خواهان تغییر این قوانین است.
سه هفته پیش، سی و سه تن از این فعالان که در مقابل دادگاه انقلاب در تهران تجمع کرده بودند، بازداشت شده بود که طی روزهای پایانی سال از زندان آزاد شدند.


شیوه جدید آزار و اذیت فعالان جنبش زنان

زنستان: پس از بی پاسخ گذاشتن وکلای بازداشت شدگان، بعد از ظهر چهارشنبه 15 فروردین خانواده های اعضای بازداشت شده کمپین یک میلیون امضا مجددا به دادگاه انقلاب مراجعه کردند. نادر حاج محسن، همسر ناهید کشاورز دراین باره می گوید: « به ما هم اجازه ملاقات با قاضی یا بازپرس پرونده داده نشد، فقط تلفنی به ما گفتند هنوز تحقیقات تمام نشده است و بهتر است بروید هفته آینده بیایید. من گفتم اما اگر قرار کفالت صادر شده خب بگویید مدارک بیاوریم اما پاسخی ندادند.»

چهارشنبه شب ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده با خانواده هایشان تماس گرفتند و خبر از تغییر سلولشان دادند. ناهید به همسرش گفته است :« دیشب ما را به بند یک تنبیهی زنان فرستاده بودند. آنجا آخر دنیا بود! در آنجا دخترانی را دیدم که روی دست هایشان صدها اثر زخم خودکشی بود و برای همین بیش از گذشته به این نتیجه رسیده ام که واقعا قوانین ما نیاز به تغییر دارد» ناهید کشاورز در این مکالمه تلفنی با همسرش علاوه بر تاثر شدید خود از درد و فلاکت زنان در بدترین بخش زندان زنان (به طوری که طبق گفته ناهید، محبوبه حسین زاده تمام شب از مشاهده صحنه های دردآور زندگی آن زنان شوربخت گریه کرده بود)، هم چنین خطرات جانی که در آن شب آنان را تهدید کرده بود را نیز مطرح کرد.
طبق گفته ناهید آنها را امشب (چهارشنبه شب) به بند 3 عمومی زنان منتقل کرده اند و تازه توانسته اند بعد از سه روز چای بخورند. آنها تاکنون مورد بازجویی قرار نگرفته اند:« اینجا هیچ کس پاسخگو نیست».

شیرین عبادی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین برخوردی با زندانی مغایرتی با حقوق زندانی ندارد، می گوید :« آنان بر خلاف آیین نامه مربوط به زندانیان در خصوص نگه داری طبقه شده ی متهمان و مجرمان عمل کرده اند. بازداشت اعضای کمپین یک میلیون امضا حداکثر احتیاطی است، بدین معنا که نباید در کنارجانیان سابقه دار نگه داری شوند. در واقع آنها زندانی را از حقوق شان محروم کرده اند. حتی اگر به ادعای دادستان جرمشان امنیتی باشد پس چرا در بخش جانیان و بدون حداقل امکانات رفاهی و غذایی نگه داری می شوند؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024