پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.03.2007, 22:18

اتحاديه اروپا:


رادیوفردا: اتحاديه اروپا روز جمعه ۳۰ مارس از ايران خواست تا بی درنگ و بدون قيد و شرط، ملوانان بازداشت شده بريتانيايی را آزاد کند و در غير اين صورت با «اقدام مناسب» اين اتحاديه رو به رو می شود.
وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا در اجلاس خود در شهر برمن آلمان، در بيانيه ای ايران را فراخواندند تا بی درنگ دولت بريتانيا را از وضعيت ملوانان آگاه سازد.
در اين بيانيه آمده است که «همه شواهد و قراين حاکی است که پرسنل نيروی دريايی بريتانيا، به هنگام بازداشت، در حال گشت زنی در آب های عراق و مطابق قطعنامه ۱۷۲۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد بوده اند...و بر همين اساس اين بازداشت مغاير قوانين بين المللی است.»
اتحاديه اروپا از تهران خواسته است که «بی درنگ» دولت بريتانيا را از محل نگه داری بازداشت شدگان آگاه سازد و به ديپلمات های بريتانيايی، اجازه ديدار با آنها را بدهد.
بر اساس بيانيه اتحاديه اروپا، اگر ملوانان بازداشت شده آزاد نگردند، اتحاديه در باره «اقدام های لازم»، تصميم گيری خواهد کرد.
خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا حاضر نشد در باره جزئيات اقدام های احتمالی اتحاديه اروپا عليه ايران سخنی بگويد اما هشدار داد که مساله ملوانان بازداشت شده، وضعيت ديپلماسی هسته ای با ايران بر سر بحران هسته ای اين کشور را مشکل تر خواهد کرد.
به گفته آقای سولانا، استدلال ايران که اين موضوع، يک موضوع دو طرفه ميان ايران و بريتانيا است، قابل قبول نيست و گفت «آنها بايد درک کنند که هنگامی که اتفاقی برای يکی از اعضای اتحاديه اروپا می افتد، سراسر اتحاديه در راستای همبستگی اقدام خواهد کرد.»
او افزود: « اتحاديه اروپا تنها گروهی از کشورها نيست که با هم مبادله تجاری دارند، اتحاديه اروپا يک اتحاديه سياسی نيز هست.»
آقای سولانا همچنين گفت در نظر دارد با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران و منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نيز تماس بگيرد.
خاوير سولانا گفت «اين يک خطا است. اين رفتار کشوری که می خواهد بخشی از جامعه جهانی باشد نيست.
او همچنين گفت درهای مذاکره با ايران باز است اما افزود که ماجرای بازداشت ملوانان بريتانيايی، يافتن يک راه حل ديپلماتيک را دشوار ساخته است.

روسيه خواستار تحقيق سازمان ملل متحد در اين زمينه شد
وزارت امور خارجه روسيه روز جمعه خواستار تحقيق مستقل سازمان ملل متحد در باره شرايطی خاصی که ملوانان بريتانيايی بر اساس آن بازداشت شده اند شد.
وزارت امور خارجه بريتانيا، اين درخواست را پس از مذاکراتی که ميان آنتونی برنتون سفير بريتانيا در روسيه و آلکساندر ياکوونکو قائم مقام وزارت امور خارجه روسيه صورت گرفت، مطرح کرده است.
در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است، «با توجه به اصرار طرف بريتانيايی که ملوانان به حکم شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل می کرده اند، از نظر ما سازمان ملل متحد بايد يک گزارش مستقل در باره اين ماجرای خاص تهيه کند.»

بريتانيا: پخش تصاوير «اعتراف» منزجر کننده است
تونی بلر، نخست وزير و مارگرت بکت، وزير امور خارجه بريتانيا در واکنش به پخش تصاوير اعتراف ملوان بريتانيايی مبنی بر «ورود غيرقانونی به آبهای ايران»، اين اقدام دولت جمهوری اسلامی را «منزجر کننده» و «زشت» خواندند.
تونی بلر در گفت و گو با خبرنگاران در شهر منچستر گفت:«من نمی دانم منظور ايرانی ها از اين کار چيست، اما اين کار خيلی زشت است. نمايش دادن و استفاده يک طرفه از افرادی که دستگير شده اند، هيچ کسی را گول نمی زند.»
آقای بلر گفت:«ايرانی ها بايد بدانند که اگر به اين کار ادامه دهند، با انزوای بيشتر مواجه می شوند. روز گذشته اين انزوا از سوی شورای امنيت بود و امروز از سوی اتحاديه اروپا و ما در تعطيلات آخر هفته با متحدان خود صحبت می کنيم و تمام کارهای لازم را انجام می دهيم.»
نخست وزير بريتانيا در ادامه گفت:«اين ها همه در حالی است که ما بايد صبر هم داشته باشيم؛ چرا که هدف اصلی، بازگشت سريع و سالم تمام ملوانان نظامی است.»
او در پيامی به مقامات جمهوری اسلامی ايران افزود:«هر چه سريع تر رژيم ايران بايد دريابد که از اين قضيه چيزی به دست نمی آورد. مشخص و واضح است که افراد ما در آب های عراق به انجام وظيفه مشغول بوده اند و بايد زود آزاد شوند.»

درخواست شورای امنيت از ايران
شورای امنيت سازمان ملل توجه عميق خود نسبت به دستگيری ملوانان بريتانيايی توسط مقامات جمهوری اسلامی ايران را اعلام کرد و از ايران خواست تا اجازه دهد کنسول بريتانيا با دستگيرشدگان ملاقات کند و بازداشت شدگان به زودی آزاد شوند.
در اين بيانيه، شورای امنيت بر «توجه عميق» خود به اين مسئله تاکيد کرده و خواهان «آزادی سريع ملوانان» شده است.
دفتر نمايندگی جمهوری اسلامی ايران در سازمان ملل، پس از صدور اين قطعنامه، بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد شورای امنيت، «بار ديگر مورد سوء استفاده برخی کشورها قرار گرفته است.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024