جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.03.2007, 14:54


مهران براتی

به بهانه نمايش ملوانان بریتانیایی در تلويزيون ايران
معاهدات بين المللی ژنو ـ کنوانسيون های 1ـ 3 و پروتکل های الحاقی


معاهدات بين المللی در اين مورد مشخص تنها به فرض ادامه شرايط جنگی در عراق و آبهای مرزی آن و به فرض رودررويی ايران به عنوان قدرت متخاصم با ملوانان و تفنگداران دريايی بريتانيايی و يا قرار گرفتن آنان در موقعيت مشابه اسرا معتبرند. از آنجا که در هرگونه درگيری ميان نيروهای متخاصم احتمال کشته شدن نظاميان و غير نظاميان در موقعيت مشابه هست، کنوانسيون های 1ـ 3 و پروتکل های الحاقی ژنو برای شرايط شبه جنگی نيز صدق پيدا می کنند.

رفتار با سربازان اسير؟

سربازان دستگير شده از طرف کشور دشمن نگهداری می شوند. اين کشور می بايد تمام هم خود را به کار گيرد تا سربازان علی رغم اسارت در شرايطی که مناسب يک انسان است زيست کنند. هيچ تضیيقی، به دلايل مليت، رنگ پوست، نژاد، مذهب، ثروت، جنسيت و ...جايز نيست. مزيت رفتاری در مورد هر فرد تنها با دليل وضع سلامتی، جنسيتی، سن، رتبه نظامی و توان های شغلی توجيه پذير است. ايجاد نقص جسمانی و بدرفتاری در مورد سربازان اسير، همچنين هر نوع آزمايش پزشکی و علمی، چنانچه از نظر پزشکی قابل توجيه و مضر سلامت سربازان نباشند، ممنوع است. رعب انگيزی، توهين و اقدامات تلافی جويانه نيز ممنوعند. همچنين می بايد از کنجکاوی عمومی، به طور مثال به نمايش گذاری دستگير شدگان ،ممانعت کرد. مسئوليت طرفين متخاصم در مورد دفاع از اسرای جنگی اين وظيفه را نيز در خود مستتر دارد که از آنان در برابر اعمال زور و ارعاب و توهين حمايت شود. در بازجويی دستگيرشدگان اعمال زور جايز نيست و شکنجه روحی و جسمی نيز صريحا ممنوع است.

نمايش فيلم از سربازان اسير در تلويزيون؟

در مورد اينکه آيا نشان دادن فيلم های تلويزيونی از دستگيرشدگان و بازجويی آنان در تخالف با کنوانسيون سوم ژنو قرار می گيرند يا نه، چگونگی پخش فيلم و انجام بازجويی تعيين کننده است. نشان دادن اسرای جنگی از طرف متخاصمين خود به خود نقض حقوق بين المللی انسانی نيست. اين نقض تنها زمانی صورت می گیرد که نشان دادن اسرا با هدف نمايش قدرت نيروی دستگير کننده انجام گيرد و زندانيان در معرض کنجکاوی عموی قرارداده شوند، مورد توهين قرار گيرند و حرمت انسانی اشان خدشه دار شود.

رفتار با سربازان کشته شده در جنگ؟

پس از مرگ يک سرباز دشمن نيز ادای احترام به جسد او واجب است. تا آنجا که ممکن است می بايد جسد را طبق آداب کشور و مذهب فرد مرحوم و با حرمت دفن کرد.

رفتار با بيماران، کشتی شکستگان و سربازان؟

با مجروحين، بيماران و سربازان کشتی شکسته با يد انسانی رفتار کرد. تفاوت رفتاری تنها به علت کمی وشدت جراحات جايز است. کسانی که در درگيری های مسلحانه به دست دشمن می افتند، اسير جنگی محسوب می شوند. اقدامات تلافی جويانه در مورد مجروحين، بيماران و سربازان کشتی شکسته ممنوع است

چه کسی اسير جنگی محسوب می شود؟

افرادی که به يکی از گروههای زير تعلق دارند اسير جنگی محسوب می شوند و مورد حمايت کنوانسيون سوم ژنو قرار می گيرند:
* سربازان و افرادی که در موقعيت مشابه قرار داده شده اند.
* نيروهای مسلح يک کشور اشغالی، چنانچه زندانی شده باشند.
* اشخاصی که به گروههای نامبرده تعلق دارند و در کشورهايی که در جنگ شرکت ندارند پناه جسته و زندانی شده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024