جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.03.2007, 11:04


دولت بريتانيا جهت اعمال فشار بيشتر به ايران برای آزادسازی پانزده ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيايی، پيش نويس قطعنامه‌ای را به منظور محكوم كردن ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد پيشنهاد داده است.
از قول رئيس دوره‌ای شورای امنيت نقل شده كه اين پيش نويس قرار است امروز (پنجشنبه 29 مارس) به بحث گذاشته شود.
در پيش نويس اين قطعنامه تأكيد شده كه هشت ملوان و هفت تفنگدار دريايی كه شش روز است در توقيف ايران به سر می برند، هنگام توقيف در آبهای عراق بوده‌اند و بدين ترتيب ادامه توقيف آنان عملی غيرقانونی است.
به گفته نماينده آفريقای جنوبی در شورای امنيت كه رياست دوره‌ای اين شورا را در دست دارد، تصويب قطعنامه پيشنهادی بريتانيا به رأی هر پانزده عضو شورای امنيت نيازمند است.


هشدار علی لاریجانی به انگلیس

علی لاریجانی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی، با انتقاد از آنچه که او آن را «رفتارهای درشت‌گونه‌ی انگليس» در موضوع بازداشت ملوانان اين كشور نامید، گفت: اين اقدام باعث خواهد شد كه دودش به چشم خودشان برود و ما از مسير حقوقی مساله را دنبال كنيم.
به گزارش «ایسنا»، علی لاريجانی در خصوص بازداشت ملوانان انگليسی و اقدامات دولت انگليس در اين خصوص، گفت: نفر دوم سفارت اعتراف كرد كه كشتی انگليسی در آب‌های ايران بوده و تعهد كرده‌اند كه اين مساله بار ديگر تكرار نشود؛ اما آنها در منطقه‌ای هستند كه به بهانه‌ی بازرسی و رسيدگی به كشتی‌هايی كه به سمت عراق می‌روند، وارد آب‌های ما شده‌اند.
وی ادامه داد: انگليسی‌ها عملا می‌خواهند تجاوز به حاكميت كشورهای ديگر را عرف كنند؛ اما بايد بدانند كه هزينه‌ی اين مساله بالاست. ايران كشور مهمی در منطقه است و ما علاقه‌منديم روابط دوجانبه‌ی معقول با همه‌ی كشورها داشته باشيم و قوانين بين‌الملل را كاملا رعايت می‌كنيم.
لاريجانی گفت، جمهوری اسلامی ايران كشوری مسووليت‌پذير است اما اجازه نمی‌دهد كسی به حاكميت آن تجاوز كند، اگر كسی اين كار را كرد، بايد بگويد دليلش چه بوده است. منطقی‌ترين راه اين بود كه بريتانيا بر اساس استدلال فنی و حقوقی ملاحظه می‌كرد و بعد می‌پذيرفت كه كجا تخلف شده است. منتها چون اين كار را نخواستند بكنند، شروع به كار رسانه‌ای كردند.
وی افزود: اين مساله نتيجه‌ای نخواهد داشت. جمهوری اسلامی ايران كشوری نيست كه در مقابل هياهو و اقدامات غير متعارف از حقوق ملت صرف‌نظر كند.
به گفته‌ی لاريجانی، برای حل موضوع دو راه وجود داشت كه يكی گفت‌وگوی دو جانبه بود. «ما در حال فراهم كردن مقدمات گفت‌وگوهای دو جانبه برای حل مساله بوديم اما بريتانيا با رفتارهای درشت‌گونه‌ای كه انجام داد باعث شد دود آن به چشم خودش برود و ما از مسير حقوقی مساله را دنبال كنيم. اين مساله موضوع پيچيده‌ای نيست.»


رد درخواست «پذيرش اشتباه»

در همين حال، بريتانيا روز پنج شنبه اين درخواست وزير امورخارجه ايران را رد كرد كه گفته بود لندن برای حل مسئله دستگيری ملوانان، ورود آنها را به آب‌های ايران بپذيرد.
از زمان دستگيری نظاميان بريتانيايی در خليج فارس و در نزديكی دهانه شط العرب (اروندرود)، مقام‌های بريتانيايی همواره تاكيد كرده‌اند كه ملوانان اين كشور در آب‌های عراق و سه كيلومتر دورتر از آب های ايران دستگير شده‌اند.
يك مقام رسمی در وزارت امورخارجه بريتانيا گفت كه اين موضوع مورد پذيرش لندن نيست چرا كه «بازداشت اين افراد كاملا اشتباه، غيرقانونی و غيرقابل قبول است و ما به دنبال دلايل بروز چنين اتفاقی هستيم.»
روز چهارشنبه، منوچهر متكی گفته بود: «بريتانيا بايد بپذيرد كه ملوانان اين كشور در زمان دستگيری در آب های ايران بوده اند كه پذيرش اين اشتباه، حل مشكل را آسان تر می كند.»
مارگارت بكت، وزير امور خارجه بريتانيا روز چهارشنبه در پارلمان آن كشور گفت كه دولت بريتانيا تمام روابط رسمی و دوجانبه خود را با ايران معلق خواهد كرد و تنها برای آزادی افراد نيروی دريايی خود با جمهوری اسلامی گفت و گو خواهد كرد.


سولانا: ملوان‌ها را آزاد و مذاكره هسته‌ای را آغاز كنيد

راديوفردا: خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز پنج شنبه از ايران خواست كه هر چه زودتر، بن بست پيش آمده در ماجرای بازداشت ۱۵ نيروی نظامی بريتانيايی را حل كند و مذاكرات هسته‌ای را از سر بگيرد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای سولانا كه در سخنرانی خود در پارلمان اروپايی گفت: «اين اميد وجود دارد كه در روزها و هفته های آينده، ما بتوانيم با رهبران ايران، نه تنها مشكل پيش آمده با بريتانيا بر سر نيروهای نظامی را حل كنيم، بلكه مذاكره را برای رسيدن به راه حل قطعی و نهايی مساله هسته ای از سر بگيريم.»
آقای سولانا گفت كه در حاشيه نشست رهبران اتحاديه عرب در رياض با منوچهر متكی، وزير امور خارجه ايران ديدار داشته و در جريان اين ملاقات، به وی گفته است كه اتحاديه اروپا، «چون يك بنيان واحد»، بازداشت ملوانان بريتانيايی در خليج فارس را «غيرقابل قبول» می داند.
همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای سولانا به بريتانيا نيز اعلام كرده كه اتحاديه اروپا در ماجرای بازداشت نيروهای نظامی اين كشور توسط ايران، «همبستگی» خود را با اين كشور حفظ خواهد كرد.
خاوير سولانا گفت: «من به آنها (ايرانی‌ها) بسيار شفاف و ساده گفتم كه برای اتحاديه اروپا، نگه داشتن نظاميان بريتانيايی قابل پذيرش نيست.»
پيش از اين نيز، آلمان به عنوان رييس دوره ای اتحاديه اروپا، با موضعی مشابه، بر «غير قابل قبول» بودن اين بازداشت از نگاه كشورهای عضو اتحاديه اروپا تاكيد كرده بود.
اين كشور در واكنش به بازداشت ملوانان بريتانيايی توسط جمهوری اسلامی، روز سه شنبه ۲۷ مارس، سفير ايران را به وزارت امور خارجه خود در برلين احضار كرد.
به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، دولت آلمان اعتراض رسمی خود را به سفير ايران ابلاغ كرد.
اين سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت كه كشورش، ايران را در مقابل سلامت كامل «اروپايی های دستگير شده» مسئول می داند و خواستار آزادی بدون قيد و شرط آنها شده است.


نامه‌ی ملوان زن انگليسی دستگير شده به خانواده‌اش

متن نامه‌ی ليدينگ سيمن فی ‌‏ترنی به شرح زير است:

"مادر و پدر عزيز
از ايران برای شما می نويسم؛ جايی كه در آنجا نگهداری می‌شوم. سعی می‌كنم به بهترين شكل آنچه را كه رخ داده است برايتان توضيح دهم.
زمانی كه به وسيله‌ی نيروهای ايرانی در قايق‌هايمان دستگير شديم به وضوح وارد آب‌های ايران شده بوديم. آرزو می‌كنم كه ای كاش اين كار را نكرده بوديم، زيرا در اين صورت اكنون در خانه در كنار شما بودم. بسيار متاسفم كه اين كار را انجام داديم زيرا می دانم كه اگر اين كار را نكرده بوديم اكنون اينجا نبوديم.
می خواهم همگی بدانيد كه من صحيح و سالم هستم. به خوبی از من نگهداری می‌شود. در روز سه وعده غذا می خورم و به طور مداوم هم مايعات در اختيارم قرار می‌گيرد.
اينجا همگی دوستانه و مهمان نواز و بسيار با محبت و خونگرم هستند. من نامه‌ای برای مردم ايران نوشته‌ام تا از آنها به دليل ورود به آب‌های سرزمينی‌شان عذر خواهی كنم.
لطفا برای من نگران نباشيد. من همچنان قوی هستم. خوشبختانه خيلی طول نخواهد كشيد كه من در خانه باشم و در ميهمانی تولد "مولی" با هديه‌ای از مردم ايران حضور داشته باشم.
مواظب همه به ويژه آدام و مولی باشيد
بيش از هميشه دوستتان دارم


منابع گزارش: بی‌بی‌سی، ایسنا، رادیوفردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024