جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.03.2007, 15:32

مدارک بريتانيا درباره محل توقيف ملوانان به دست ايران


ایرنا: "مارگارت بكت" وزير امور خارجه انگليس روز چهارشنبه اعلام كرد: روابط دوجانبه اين كشور با ايران تا حل مساله دستگيری ملوانان انگليسی به حال تعليق در می‌آيد.
به گزارش ايرنا، وی با قرائت يك بيانيه پارلمانی در مجلس عوام اين كشور، همچنين از "بررسی مداوم و دقيق" مسايل مربوط به روابط دو كشور خبر داد.
وزير امور خارجه انگليس با بيان اينكه با تداوم بازداشت نيروهای اين كشور "فاز جديد" اين مساله آغاز شده است، گفت: چون ديپلماسی پشت پرده نتيجه‌ای نداشت، تصميم گرفتم در اين زمينه به مجلس گزارشی ارايه دهم.
بكت افزود: از اين رو، تمام ديگر مناسبات دو جانبه رسمی با ايران را تا حل و فصل اين مساله به حال تعليق در می‌آوريم.
وی گفت: "ما ديگر جنبه‌های خط مشی خود در قبال ايران را نيز تحت نظارت دقيق قرار داده و با احتياط به حركت در اين مسير ادامه می‌دهيم."
وزير امور خارجه انگليس در ادامه اين نشست با گزارش تحولات پس از دستگيری نيروهای كشورش از چند دور مذاكرات سفيران دو كشور با مقامات وزارت امور خارجه محل ماموريتشان و دو نوبت مذاكره تلفنی خود با "منوچهر متكی" وزير امور خارجه ايران خبر داد.
وزير امور خارجه انگليس همچنين گفت: ايران نسبت به سلامت نيروهای دستگير شده اطمينان داده است.

سفارت انگليس در تهران:
تعليق رابطه تهران و لندن شامل ديدارها و فعاليت های بازرگانی می شود


ایرنا: سخنگوی سفارت انگليس در تهران در ارتباط با اظهارات "مارگارت بكت" وزير امور خارجه انگليس گفت: تعليق روابط با ايران شامل ديدارهای دوجانبه رسمی و كليه فعاليت‌های بازرگانی دولتی می‌شود.
وی روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود : علاوه بر اين صدور رواديد برای مقامات ايرانی و ساير موارد تا حل مسايل جاری و آزادی ۱۵‬نيروی انگليسی به حالت تعليق در می‌آيد.


مدارک بريتانيا درباره محل توقيف ملوانان به دست ايران

بی بی سی: وزارت دفاع بريتانيا نقشه ها و مدارکی به خبرنگاران نشان داد که بر اساس آنها، هشت ملوانان نظامی و هفت تفنگدار دريايی بريتانيايی هنگامی که به دست نيروهای ايرانی گرفتار شدند، حدود 1.7 گره دريايی (معادل 3.15 کيلومتر) داخل آبهای عراق قرار داشته اند.
درياسالار چارلز استايل، جانشين رئيس ستاد نيروهای مسلح بريتانيا، با برگزاری نشستی خبری تصاوير به دست آمده از سيستم رديابی ماهواره ای شناورهای نيروی دريايی بريتانيا را در اختيار خبرنگاران قرار داده است که نشان می دهد مختصات محلی که دو قايق حامل نفرات نيروی دريايی بريتانيا مورد محاصره شش قايق نظامی ايرانی قرار گرفته دقيقاً عبارت است از: 29 درجه و پنجاه دقيقه و 36 ثانيه شمالی و 48 درجه و 43 دقيقه و هشت ثانيه شرقی.
بنابر نقشه ای که درياسالار استايل نشان داده، مختصاتی نيز که ايران در آغاز برای مکان توقيف دو قايق نظامی بريتانيايی اعلام کرد در آبهای عراق قرار می گيرد.
اما ايران سپس مختصات ديگری اعلام کرده که در آبهای ايران قرار می گيرد و اين مختصات مورد پذيرش بريتانيا قرار نگرفته است.
ايران بر اين اساس اعلام کرده که ملوانان بريتانيايی را به دليل ورود غيرقانونی به آبهای خود بازداشت کرده و در حال بازجويی از آنان است.


شرح ماجرا به روايت وزارت دفاع بريتانيا

آن گونه که وزارت دفاع بريتانيا اعلام کرده، دو قايق گشتی ناو بريتانيايی کورنوال روز جمعه 23 مارس (سوم فروردين) متوجه می شوند که يک کشتی تجاری هندی که در فاصله هفت و نيم گره دريايی (حدود 13.9 کيلومتر) از شبه جزيره فاو در جنوب عراق و کاملاً در آبهای اين کشور لنگر انداخته بوده در حال تخليه خودرو به دو بارانداز شناور است.
نفرات قايقهای گشتی بريتانيايی سپس در فاصله ساعت هفت و سی نه دقيقه تا نه و ده دقيقه بامداد به بازرسی از اين کشتی می پردازند و سپس به کشتی اجازه می دهند کار تخليه بار را ادامه دهد.
هنگامی که گشتيهای بريتانيايی از کشتی هندی خارج می شدند، هليکوپتر متعلق به ناو کورنوال گزارش می دهد که قايقهای سپاه پاسداران ايران دو قايق گشتی بريتانيايی را اسکورت کرده و به آبهای ايران برده اند و در حال هدايت آنان بسوی شط العربند.
بر اساس گزارش هليکوپتر و طی تماس با ناخدای کشتی هندی مشخص می شود که گشتيهای بريتانيايی هنگام پياده شدن از کشتی هندی، در کمين گشتيهای ايرانی گرفتار شده اند.
در اين ميان، دولت عراق هنوز در مورد اينکه آيا ملوانان بريتانيای در آبهای اين کشور به دست نظاميان ايرانی توقيف شده اند يا در آبهای ايران موضعی نگرفته اما از ايران خواسته است ملوانان را آزاد کند.
در زمان رياست جمهوری محمد خاتمی نيز چهار تفنگدار دريايی بريتانيايی هنگام گشتزنی دريايی به دست نيروهای ايرانی توقيف شدند اما ايران پس از سه روز و پس از آنکه اين تفنگداران بر صفحه تلويزيون ايران ظاهر شدند و به دليل ورود به آبهای ايران از مردم اين کشور عذرخواهی کردند آنان را آزاد کرد.
اين بار بازداشت ملوانان و تفنگداران دريايی بريتانيايی مدت زمان بيشتری به طول انجاميده و مکان نگهداری آنان نيز اعلام نگرديده است.
برخی تحليلگران توقيف اين ملوانان را با توقيف پنج ايرانی مرتبط می بينند که چند هفته پيش طی حمله نظاميان آمريکايی به دفتر نمايندگی ايران در شهر اربيل عراق به دست نظاميان آمريکايی گرفتار شدند و هنوز در توقيف به سر می برند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024