پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.03.2007, 11:02


يك روز پس از آن كه تونی‌بلر در واكنشی تند به بازداشت ١٥ ملوان انگليسی توسط نيروهای نظامی ايران تاكيد كرد «لندن در پيگيری وضعيت نظاميان خود بسيار جدی است»، وی روز سه‌شنبه به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داد در صورت خودداری از آزاد كردن سربازان بريتانيايی تهران بايد در انتظار مرحله جديدی باشد.
بلر با آن كه درباره اين «مرحله جديد» توضيحی نداد با اين حال در اظهاراتی تهديدآميز يادآور شد كه دولت بريتانيا «به هيچ قيمتی اجازه نخواهد داد نظاميان اين كشور بدون دليل در كشورهای ديگر در بازداشت به سر ببرند».
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نخست وزير انگليس در گفتگو با شبكه تلوزيونی GMTV ضمن هشدار به تهران گفت: درصورتيكه مذاكرات ديپلماتيك با تهران در مورد آزادی اين افراد با شكست مواجه شود آنگاه قضيه وارد مرحله جديدی می شود.
وی با اشاره به اين كه «لندن تمام تلاش های خود را به كار گرفته تا اين افراد هر چه سريعتر آزاد شوند» در اظهاراتی تهديدآميز خطاب به مقامات جمهوری اسلامی تصريح كرد انگليس به هيچ وجه اجازه نمی دهد نيروهای نظامی اين كشور بدون دليل در كشورهای ديگر در بازداشت به سر ببرند.
نخست وزير انگليس افزود: در حال حاضر ما تلاش می كنيم كه در مورد اين مسئله از طريق سياسی عمل نماييم و دولت ايران را مجبور به درك اين مطلب كنيم كه اين افراد بايد آزاد شوند و برای توقيف آنها هيچگونه دليلی وجود ندارد.
وی همچنين يادآور شد: اميدوارم كارها به گونه‌ای پيش برود كه اين افراد هر چه سريعتر آزاد شوند درغير اين صورت بايد اين نكته را متذكر شوم كه قضيه وارد مرحله ديگری خواهد شد.
اظهارات تهديدآميز نخست وزير انگليس يك روز پس از آن صورت می‌گيرد كه وی روز دوشنبه در نشست سران اتحاديه اروپا در برلين با اشاره به اينكه نظاميان كشورش وارد آب‌های ايران نشده‌اند گفت: من می‌خواهم كه اين مساله تا حد امكان به آسانی و از طريق ديپلماتيك حل شود. وی با ابراز اميدواری نسبت به اينكه ايرانی‌ها درك كنند كه اين مساله چقدر برای دولت انگليس حياتی است تاكيد كرده بود كه «اين شرايط خيلی جدی و خطير است».


آمادگى انگلستان براى انتشار تصاوير ماهواره‌اى بازداشت ملوانان

سخنگوى تونى بلر نيز گفت، بريتانيا مى‌تواند مداركى را منتشر كند كه برخلاف ادعاى جمهورى اسلامى نشاگر اين هستند كه ملوانان در آبهاى ايران نبوده‌اند.
وى اعلام كرد كه دولت انگلستان تاكنون اقدام به انتشار تصاوير ماهواره‌اى از محل بازداشت نظاميان نكرده، زيرا نمى‌خواسته بحران‌سازى كند. اما طبق گفته محافل نزديك به دولت بريتانيا، لندن اين مدارك را در اختيار مقام‌هاى ايرانى قرار داده است.
فرستنده «بى بى سى» نیز گزارش داد كه وزارت دفاع بريتانيا تصاوير ماهواره‌اى مربوط به بازداشت ۱۵ ملوان انگليسى را آماده انتشار كرده است. طبق اعلام وزارت دفاع انگلستان، اين تصاوير نشان مى‌دهند كه ملوانان در آب‌هاى ايران نبوده‌اند.
از سوی دیگر، وزارت خارجه انگلستان اعلام كرد كه خانم بكت در تماسى تلفنى با همتاى ايرانى خود منوچهر متكى، «با لحنى قاطع» دوباره خواستار آزادى ۱۵ عضو نيروى دريايى كشورش شده است.


واكنش تهران به هشدارهای بریتانیا

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران در واكنش به انتقادات تند مقامات بريتانيايی از جمله تونی‌بلر درباره بازداشت ١٥ملوان انگليسی در آب‌های اروندرود، تاكيد كرد هياهو و تبليغات رسانه‌ای كمكی به لندن نخواهد كرد.
«محمدعلی حسينی» سخنگوی وزارت خارجه ايران در مصاحبه‌ای با شبكه خبر جمهوری اسلامی كه در بخش خبری 22 روز سه‌شنبه پخش شد، با انتقاد از تحليل‌ها و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و همچنين اظهارات غيرمسئولانه مقامات غربی از دولت بريتانيا خواست اجازه دهد اين پرونده مسير عادی خود را طی كند. به گفته حسينی، ملوانان انگليسی بازداشت شده در آبهای ايران در سلامت كامل بوده و با آنها بر اساس منش‌های انسانی برخورد می‌شود.
وی همچنين تاكيد كرد دولت ايرانی‌ بر اساس منش‌ انساندوستانه با اتباع انگليسی بازداشت شده رفتار كرده و نظاميان بازداشت شده در آسايش كامل به سر می‌برند.


مجلس نمايندگان آمريكا خواستار آزادی ملوانان بريتانيايی شد

كميته امور خارجی مجلس نمايندگان آمريكا آزادی ‪ ۱۵‬نظامی بريتانيايی را كه نیروهای ایرانی بازداشت شده اند، خواستار شد.
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس از واشنگتن، "مارك كرك"، نماينده‌ی جمهوری‌خواه و از روسای "گروه كاری ايران" در مجلس نمايندگان آمريكا روز سه‌شنبه گفت: "دولت ايران با بازداشت ملوانان، قوانين بين‌المللی را ناديده گرفته است."
كميته ياد شده روز سه‌شنبه قطعنامه‌يی را در اين ارتباط تصويب كرد كه كرك به همراه "رابرت اندروز" قانونگذار دمكرات و ديگر رئيس گروه ياد شده، آن را ارائه كرده بودند.
ایران ادعا می کند که ‪ ۱۵‬ملوان بريتانيايی روز جمعه گذشته به طور غيرقانونی وارد آب‌های سرزمينی ایران شده، اما منابع مستقل و از جمله دولت عراق می گوید ملوانان انگلیسی در آبهای ساحلی عراق توسط قایق های ایرانی محاصره و بازداشت دشده اند.


منابع خبر: آفتاب، دویچه وله، ایرنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024