جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.03.2007, 22:26


شورای امنيت سازمان ملل متحد در نشست روز شنبه ۲۴ مارس خود با اکثريت آرا سومين قطعنامه بر عليه ايران را تصويب کرد.
در نشست روز شنبه شورای امنيت سازمان ملل متحد قطعنامه ۱۷۴۷ پيشنهادی گروه موسوم به ۱+۵ ،آمريکا، روسيه،چين، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان به رای گذاشته شد. اين قطعنامه با پانزده رای، بدون رای منفی، به تصويب رسيد.
قطعنامه به ايران ۶۰ روز ديگر مهلت داد است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند و با آژانس انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد. اين سازمان در پايان ۶۰ روز بار ديگر مراتب همکاری يا همکاری نکردن ايران را به شورا گزارش خواهد داد تا درباره گسترش تحريم ها تصميم گيری شود.
قطعنامه پيشنهادی با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل تدوين شده و در نتيجه، عمل به آن برای تمامی کشورهای عضو سازمان الزام آور است.
نشست شورای امنيت برای رای گيری درباره قطعنامه گسترش تحريم های جمهوری اسلامی ايران، در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، با سخنرانی دوميسانی کومالو، سفير آفريقای جنوبی در شورای امنيت سازمان ملل، به عنوان رييس دوره ای اين شورا، آغاز شد.
ناصرعبدالعزيز الناصر نماينده قطر در شورای امنيت سازمان ملل، دومين سخنران بر حق ايران در استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای تاکيد کرد.
الهاندرو ولف، نماينده ايالات متحده در سازمان ملل، پس از تصويب قطعنامه تازه به غنی سازی اورانيوم در ايران اشاره کرد و گفت: "تعليق در برابر تعليق... اين خواسته زيادی از ايران نيست."
شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه قبلی خود که در ماه دسامبر، آذرماه گذشته تصويب شه بود و به قطعنامه ۱۷۳۷ مشهور است، ضمن اعمال تحريم بر صنايع موشکی و هسته ای ايران، به جمهوری اسلامی ايران ۶۰ روز فرصت داده بود تا فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
اما جمهوری اسلامی ايران قطعنامه شورای امنيت را رد کرد و آن را فاقد مبنای حقوقی خواند و به همين دليل نيز از درخواست اين شورا مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم سر باز زد.
قطعنامه ۱۷۴۷ تحريم فروش تسليحات از سوی ايران را دربر می گيرد و از کشورهای ديگر می خواهد که داوطلبانه، روابط تجاری و مالی خود را با ايران قطع کنند. همچنين ۲۸ شخص حقيقی و حقوقی با تحريم و محدوديت سفر و مسدود شدن دارايی بانکی و مالی مواجه می شوند.
تنها تغييری که در اين قطعنامه داده شده، اضافه شدن بندی است که تصريح می کند هدف از تحريم ايران، مقابله با بروز قدرت های اتمی در خاورميانه و تلاش برای رسيدن به منطقه عاری از سلاح های کشتار جمعی است.

جلب رضايت اعضای غيردائم
به گفته وزارت خارجه آمريکا، کاندوليزا رايس، وزير خارجه، به تابو امبکی رئيس جمهور آفريقای جنوبی تلفن زد تا کشور وی را قانع به دادن رای مثبت به اين قطعنامه کند. آفريقای جنوبی که رياست دوره ای شورای امنيت سازمان ملل را به عهده دارد ايرادهای اساسی به متن آن وارد کرده بود.
اندونزی و قطر نيز خواهان آن بودند تا قطعنامه خواستار عاری بودن کل خاور ميانه از سلاح های کشتار جمعی و وسايل پرتاب آنها باشد. اما گنجاندن چنين بندی می توانست برای اسرائيل که از متحدان آمريکا در خاور ميانه است عواقبی داشته باشد. هرچند اسرائيل هرگز رسما اذعان نکرده اما تصور می شود مجهز به سلاح های اتمی باشد.
دو لا سابليه گفت که برای سازش با درخواست قطر و اندونزی، پيش نويس قطعنامه به قطعنامه های قبلی آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار عاری بودن منطقه خاور ميانه از سلاح های کشتار جمعی می شود اشاره می کند.

منابع گزارش: راديو فردا، بی بی سی


قطعنامه جدید چه می‌خواهد؟



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024